Gjest Gjest_HeidiO_* Skrevet 16. juni 2007 #22 Skrevet 16. juni 2007 Tror nok ikke dere får heve kjøpet uansett. Det skal veldig mye til. Dette blir nok advokatmat rett og slett. Stå på, så får dere nok det dere krever!!
Gjest vsn Skrevet 17. juni 2007 #23 Skrevet 17. juni 2007 Tror nok ikke dere får heve kjøpet uansett. Det skal veldig mye til. Dette blir nok advokatmat rett og slett. Stå på, så får dere nok det dere krever!! Jeg har lest avhendingsloven. Og det er ingen tvil om at vi faktisk har rett til å få hevet kjøpet. Og siden det nå blir sak, sletter jeg tidligere innlegg...
Gjest haikala Skrevet 17. juni 2007 #24 Skrevet 17. juni 2007 Jeg har lest avhendingsloven. Og det er ingen tvil om at vi faktisk har rett til å få hevet kjøpet. Og siden det nå blir sak, sletter jeg tidligere innlegg... Det har vært utrolig mange rettssaker vedrørende mangler ved fast eiendom, og det er veldig ofte vanskelig å forutsi hvilket resultat retten kommer til. Tror ikke du burde være helt skråsikker etter å ha tittet på avhendingsloven, for det er mye praksis rundt dette som kan tilsi noe annet. Det skader imidlertid ikke å ha tro på sin egen sak Lykke til!
Gjest vsn Skrevet 17. juni 2007 #25 Skrevet 17. juni 2007 Det har du rett i. Fant en dom om heving av huskjøp på nettet hvor kjøper fikk medhold Og vår sak er faktisk verre. Skal nok gi dere oppdatering når vi har vunnet saken
Gjest Gjest Skrevet 18. juni 2007 #26 Skrevet 18. juni 2007 Fant en dom om heving av huskjøp på nettet hvor kjøper fikk medhold Og vår sak er faktisk verre. Oj. Ja, da har du GARANTERT en seier i lomma
Gjest vsn Skrevet 18. juni 2007 #27 Skrevet 18. juni 2007 Oj. Ja, da har du GARANTERT en seier i lomma Vær nå ikke frekk da :slåss:
Gjest vsn Skrevet 28. november 2007 #28 Skrevet 28. november 2007 Men retting kan dere kreve, og det er selgers problem å finne håndtverkere som kan fixe dette for dere innen rimelig tid. Det er lenge siden jeg startet denne tråden. Saken har nå vært oppe i tingretten og vi venter bare på dommen. Men! Det er feil som "Turi" sier. Man kan ikke kreve at selger skal finne håndverkere som kan fikse dette. Det eneste man kan kreve er prisavslag (eller heving). Og ærlig talt: når man kjøper et forholdsvis nytt hus, så er man ikke særlig interessert i å rive hele loftsetasjen for å få et hus man kan bo i. Det sier seg selv! Alt oppe må rives og ordnes på nytt. Innvendig altså. Sånn storjobb gidder ikke vi når vi har mange unger. Ikke kan vi det heller. Og fagfolk er det lang ventetid på.
Gjest vsn Skrevet 28. november 2007 #29 Skrevet 28. november 2007 Flott Det er nok ihht. avhendingsloven med vesentlig mangel for erstatningskrav - dersom det ikke rettes innen rimelig tid er det grunnlag for heving. Og dere skal selvsagt ikke bo slik en vinter til. Tror neppe forsikringsselskapet vil trenere, det vil nok være mest lønnsomt for dem å reparere. Om de ikke satser på å få myyye mer enn 1,4 mill for huset ved heving da - men tror ingen eierskifteforsikringsselskap har interesse av å drive på den måten, ikke hørt om det i alle fall. Problemet vil jo være mangel på håndtverkere de fleste steder i landet... Du tror mye om ting du virkelig ikke har peiling på! Vi er nå i slutten av november. Akkurat vært i tingretten. Motparten har ikke gått med på våre krav. De ventet til siste liten før de kom med motsvar på stevningen. De prøvde å få utsatt hovedforhandlinga i tingretten. Og de sa allerede før vi var i tingretten at hvis vi fikk hevet kjøpet der, så anker de til lagmannsretten. Forsikringsselskap trenerer i det UENDELIGE. Når vi får dommen om noen dager, så er det 1 mnd ankefrist. Og de kommer garantert til å anke siste dagen av fristen. Men vi flytter uansett, og huset får bare stå tomt. Hvis vi nå får hevet kjøpet og saken blir anket videre, så må vi regne med at det tar 8 mnd til før vi er ferdige med dette. Vi må betale doble boutgifter i 8 mnd og advokatutgifter. Og vi er egentlig heldige oppi all dritten. For andre steder er det mye lengre ventetid for å få saken opp i lagmannsretten.
Gjest vsn Skrevet 28. november 2007 #31 Skrevet 28. november 2007 Håper det ender bra for deg. Takk Det håper jeg også. Det siste året har vært fælt. Jeg håper vi aldri gjør så dårlig kjøp igjen.
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2007 #32 Skrevet 29. november 2007 Vi må betale doble boutgifter i 8 mnd og advokatutgifter. Hadde dere kjøpt boligkjøperforsikring fra HELP hadde ikke advokatene deres kostet så mye som en krone, og dere hadde sluppet alt peset i forkant av rettsaken. Bare husk det til neste gang liksom.
wondergirl Skrevet 29. november 2007 #33 Skrevet 29. november 2007 Har det ikke vært mye i media at slike forsikringer ikke hjelper en dritt når det kommer til stykket?
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2007 #34 Skrevet 29. november 2007 Nei, heller at produktet er misforstått. Det du får, kun for en engangssum, er profesjonell hjelp fra A til Å. De tar saken, ordner alt, og dekker ALLE saksomkostninger - selv om du skulle tape saken i retten. Jeg vet ikke hvor mange timer TS har brukt på denne saken, men regner med at det ikke er få. Med Boligkjøpsforsikring hadde hun hatt et møte hvor hun legger frem sin sak, møtt i retten, og det hadde vært det. Og til en veldig lav pris, så det er synd media har skapt et bilde av dette produktet som rett og slett ikke stemmer.
bella domina Skrevet 30. november 2007 #35 Skrevet 30. november 2007 Men doble boutgifter ville hun fått i alle tilfeller - det dekker ikke HELP. En annen sak er jo at saken ville kunne vært presentert helt annerledes med en profesjonell aktør på sin side fra dag 1 - sannsynligvis ville saken endt i retten eller med forlik før. Uten at jeg har peil på saken, for jeg så denne saken først nå...
Gjest vsn Skrevet 1. desember 2007 #36 Skrevet 1. desember 2007 Ja, neste gang vil vi kjøpe boligkjøperforsikring. Bella Domina: Saken vår ville ikke gått særlig fortere selv om vi hadde tatt i bruk advokat fra første stund. Man må jo uansett hente inn fagfolk og få de rapportene. Sånt tar litt tid. Vi sendte inn stevninga i begynnelsen av juli. Likevel har vi ikke vært i tingretten før nå. For motparten har en viss tid på å komme med motsvar på stevninga. Så kan saken berammes. Og ALT tar faktisk lang tid. Det er jo ikke sånn at man bare stevner noen for artig skyld. Man prøver først å komme til enighet.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2007 #37 Skrevet 1. desember 2007 Dere burde i hvertfall ikke kjøpe ny bolig før dere vet om dere får medhold i retten. Hvis dere taper må dere dekke motpartens saksomkostninger også. Det kan bli en ekstra utgift på flere hundre tusen. Er det umulig å få til et forlik?
bella domina Skrevet 1. desember 2007 #38 Skrevet 1. desember 2007 Poenget med Help er at de ikke bare har advokater, de har også gode takstmenn. Og siden de kjenner eierskifteforsikringsselskapene ut og inn, vet de akkurat hvilken takst de skal ta og hvilke spørsmål de trenger svar på. De har avtaler med takstmenn som kommer raskere enn når enkeltpersoner ringer, og som de vet er gode på området. Bare det jeg mente Rettsapparatet går sin sakte gang, det kan ingen forsere. Men med en god samarbeidspartner er jo håpet at man i færre tilfeller faktisk må dra det så langt. Ønsker dere uansett lykke lykke til!
Gjest vsn Skrevet 1. desember 2007 #39 Skrevet 1. desember 2007 Dere burde i hvertfall ikke kjøpe ny bolig før dere vet om dere får medhold i retten. Hvis dere taper må dere dekke motpartens saksomkostninger også. Det kan bli en ekstra utgift på flere hundre tusen. Er det umulig å få til et forlik? Ja, det er umulig å få til et forlik. Det er ikke mulig å tape denne saken. Det verste som kan skje er at vi bare får prisavslag. Da er saken dels vunnet, dels tapt, og vi må selv dekke våre saksomkostninger.
Gjest vsn Skrevet 1. desember 2007 #40 Skrevet 1. desember 2007 Poenget med Help er at de ikke bare har advokater, de har også gode takstmenn. Og siden de kjenner eierskifteforsikringsselskapene ut og inn, vet de akkurat hvilken takst de skal ta og hvilke spørsmål de trenger svar på. De har avtaler med takstmenn som kommer raskere enn når enkeltpersoner ringer, og som de vet er gode på området. Bare det jeg mente Rettsapparatet går sin sakte gang, det kan ingen forsere. Men med en god samarbeidspartner er jo håpet at man i færre tilfeller faktisk må dra det så langt. Ønsker dere uansett lykke lykke til! Vel, nå brukte vi en utrolig dyktig takstmann. Kunne ikke funnet bedre! Han kom også hjem til oss med rapporten en fredag så vi skulle få den fortest mulig. Knallgod service! Han var sakkyndig vitne i retten. Det gjorde han også på en glimrende måte. Ikke engang motpartens advokat kom med et kritisk spørsmål til han. Når man kjemper mot et forsikringsselskap, så tror jeg dessverre ikke det er mulig å få et forlik man blir fornøyd med. Man må ta det til retten. Og vi vet allerede at de anker videre hvis vi vinner. Sånn er det bare. Takk for svar og lykke til hilsenen:-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå