Gå til innhold

Hva servere til lunsj?


Donpedro

Anbefalte innlegg

Skal ha 5-10 folk på lunsj hjemme hos meg. Hva kan jeg lage i stand på forhånd som er ganske lett og ikke dyrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener du "lett" som i "lett mat" eller "lettlaget"?

Uansett, jeg synes en god suppe med ferskt brød er en god idé. Evt pastasalat med gode grønnsaker og kanskje grillet kylling. Eller et par paier med grønnsaksfyll og grønn salat til (litt mer arbeid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du "lett" som i "lett mat" eller "lettlaget"?

Uansett, jeg synes en god suppe med ferskt brød er en god idé.

Hm. Slettes ingen dum ide!!

(Mente lettlaget)

Hva er det folk liker av supper da? (Jeg liker så mange, men ver en del synes de er kjipe) Og den må lanskje lages fra bunnen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hva folk liker av supper sånn generelt... Jeg liker også mye rart, så vet ikke om jeg tør å uttale meg om det! Kanskje du bør lage en poll? :ler:

En variant jeg liker for tiden: Surr bacon i litt olivenolje, ha i hakket løk og surr mykt, og så hvitløk og frisk chili. Ha i hermetiske tomater og kyllingkraft/buljong, krydre med timian, salt og pepper og kok i 10-15 min. Ha i hermetiske hvite bønner (jeg liker "butter beans", kikerter blir nok også bra), la dem bli gjennomvarme i suppen en 5 min tid, og rør tilslutt inn frisk spinat. Det går også an å ha litt pasta i suppen. Server med litt revet parmesan drysset over.

Det som er mest arbeid her er vel å vaske spinaten, egentlig. Hvis suppen lages i god tid, ville jeg dessuten ventet med å røre inn spinaten til rett før servering, tror jeg.

Men også feks en vanlig blomkålsuppe er jo også veldig godt, og noe de fleste liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suppe er slettes ingen dum idè. Ellers kan du jo lage eggerøre+nystekt "halvstekte" brød, loff og grovt + et fat med ulike kjøttpålegg og pynt. Kanskje reker og salat også.

Pålegget og eggerøren legges jo på fat før, og står bare i kjøleskapet. Så da er det bare å sette det på bordet og skjære opp brødet som kommer ut fra ovnen rett før gjestene kommer.

Endret av ~Mrs.Valentine~
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en suppe til, forresten: Potet- og purresuppe med bacon (skal ha det til middag selv på fredag). Kan lages helt ferdig på forhånd og bare varmes opp, og er enkel, billig og lett å like. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom på en suppe til, forresten: Potet- og purresuppe med bacon (skal ha det til middag selv på fredag). Kan lages helt ferdig på forhånd og bare varmes opp, og er enkel, billig og lett å like. :)

Ja, denne supper er veldig god, mild og fin. Jeg liker den best når ikke alt er kjørt i blender, da ser jeg hva jeg spiser. Sett noen skåler med litt rømme, creme fraise eller lignende, baconbiter, litt grønt som timian eller noe på bordet, så kan folk ta litt som de vil.

Ellers er jo Inderøy-sodd kjøpt ferdig i spann veldig godt, du finner den gjerne i frysedisken. Gilde sin variant er også god. Bare til å varme opp, så koker du poteter og gulrøtter ved siden av og legger i skålen ved servering. Eller du kan koke kjøttsuppe selv på f.eks flatbiff og kraftbein.

Eller hva med minestronesuppe?

Jeg hadde Jamie Olivers purre-og kikertsuppe til middag i dag, den er også veldig god, ligger oppskrift her et sted.

Og halve suppen er selvsagt godt brød til, foccacia er ikke så vanskelig å få til, og servert med hjemmelaget aioli blir det kjempegodt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...