Gå til innhold

50-øringen


Meaty

Anbefalte innlegg

50-øringen ja. Jeg synes den bare er liten og søt. Og den har vel aldri gjort noen fortred? Men likevel hates den av de fleste mennesker. Et scenario jeg opplever daglig:

Jeg ekspederer en kunde i butikken der jeg jobber. La oss si at kunden skal betale 52,50. Han har ikke akkurat beløpet og gir meg 60 kr. Plutselig finner vedkommende ut at han har en 50-øring, og skynder seg å hive denne opp på disken. Da får han jo igjen "8 hele kroner", som han sier.

Jeg lurer på: Hva er forskjellen på å få igjen 8 kroner i en femmer og tre kronestykker og å få igjen 7,50 i en femmer, to kronestykker og en femtiøring? Jeg må jo uansett gi tilbake 4 mynter. Jeg synes dette blir litt latterlig...

Og så har man de som klager og mener at 50-øringen burde fjernes fordi den ikke er verdt noe. Men da må jo vi sette opp prisene og da blir det vel ramaskrik...

I grunn er vi ganske heldige i Norge, vi har bare 5 ulike mynter. I USA har de 7 forskjellige mynter, EU har 8 forskjellige og det samme har Storbritannia hvor de 2 minste er verdt mindre enn 50 øre og er de eldre enn 1992 er de faktisk verdt mindre enn metallet de er laget av. Det blir masse småmynt i lommeboka, så hva klager nordmenn over egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mynten som er minst verdi som blir mest forhatt, og som vi synes minst om. Før var det 10-øringen, nå er det 50-øringen. Kanskje det er fordi vi synes at det av lite verdi også er mindre verdt?

50-øringer er praktiske hvis man skal kjøpe billett i bilettautomaten på t-banen: Kronestykkene sklir rett gjennom og man må som regel legge på det samme kronestykket flere ganger før maskinen godtar den. Men 50-øringer går som regel greit på første forøk!

Endret av Succubus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i 50-øringen. Det eneste som er litt kjedelig er at hvis man ikke passer på, så har det en tendens til å bli mange 50-øringer( og småpenger generelt egentlig), så jeg prøver å "kvitte meg med dem" så snart som mulig. Men jeg vil beholde den for det... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater ikke 50-øringen. Men jeg har bodd i England da, og ble temmelig lei de ubrukelige kobbermyntene som tok så mye plass, så 50-øringen er ingenting i sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater ikke 50-øringen. Men jeg har bodd i England da, og ble temmelig lei de ubrukelige kobbermyntene som tok så mye plass, så 50-øringen er ingenting i sammenligning.

Nemlig! 2p-mynten er jo diger men ikke verdt noe omtrent. Da er det jo bedre med den lille 50-øringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som virkelig hater mynten kan borre hull i dem (Mua- ha ha! :twisted: ) og lage smykker. Da får man kanskje fortjeneste på det og.

Endret av Succubus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer på: Hva er forskjellen på å få igjen 8 kroner i en femmer og tre kronestykker og å få igjen 7,50 i en femmer, to kronestykker og en femtiøring? Jeg må jo uansett gi tilbake 4 mynter. Jeg synes dette blir litt latterlig...

Men han ble jo kvitt en mynt, så nå har han fire i stedet for fem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han ble jo kvitt en mynt, så nå har han fire i stedet for fem.

Men lommeboka veier fortsatt det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men lommeboka veier fortsatt det samme...

joa, og hadde det bare skjedd en gang i blant, så hadde det ikke tatt så mye større plass heller, men både kronerstykker og femtiøringer tar mye plass om man stadig får og får.

Og for min del ihvertfall, så betaler jeg veldig veldig sjelden med 50-øringer, så jeg får dem men blir ikke kvitt dem igjen. (annet en på sparebøssa hjemme der det meste av kroner og 50-øringer havner og som veksles når den er full)

Men, jeg hater ikke 50-øringen, og trenger ikke at vi kvitter oss med den, men jeg gjør gjerne litt for å slippe å få dem ja. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar gjerne imot alle overflødige 50-øringer fra heile landet.

Henvendelser kan gjøres via PM. Det skulle bli en fin sum, tenker jeg. :sjarmor:

Så britene har 8 forskjellige mynter, det har de sikkert hatt lenge, og det kommer de sikkert til å ha till the end of time, for de er skikkelig konservative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fant jeg fant (jeg vet jeg vet) men jeg vil ikke svare på denne tråden.

Har ikke skapet fyllt av kroner, men en femtiøring. Gjett hvem som må telle, det er ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mirina

Jeg er ikke glad i kontanter i det hele tatt jeg, og unngår så langt det lar seg gjøre å ha det i lommeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...