T.S Skrevet 10. april 2007 #1 Skrevet 10. april 2007 Noen som har peil på om det ene er bedre enn det andre? Dvs kan en komprimere mer i wma enn mp3 og få like god kvalitet? ( F eks 96 vs 120)
skrue Skrevet 10. april 2007 #2 Skrevet 10. april 2007 søk etter "wma versus mp3" på google. Generelt kan man komprimere mer med wma enn mp3 for samme kvalitet. Jeg går for mp3 om mulig siden det er et mer åpent format som er støttet overalt (eks. i linux). Dvs færre problemer. Dessuten finnes det ikke DRM-systemer for mp3 så vidt jeg vet.
Gjest Maxagaze Skrevet 10. april 2007 #3 Skrevet 10. april 2007 søk etter "wma versus mp3" på google. Generelt kan man komprimere mer med wma enn mp3 for samme kvalitet. Jeg går for mp3 om mulig siden det er et mer åpent format som er støttet overalt (eks. i linux). Dvs færre problemer. Dessuten finnes det ikke DRM-systemer for mp3 så vidt jeg vet. ← Skal man tro det som står her er det Ogg/Vorbis som er krem de là krem.. Veldig morsomt at dette blir brukt på GTA 3 spillene, fikk skikkelig lyst til å fyre opp San Andreas akkurat nå. Men det støttes nesten ikke av portable spillere, så da er man stuck med PCen som avspiller (som heller ikke er så gæernt hvis man har ett lydkort med digital utgang, og tilsvarende digital inngang på receiveren/forsterkeren) Må være flott for de som vil arkivere CD samlingen beste måte.. ?
skrue Skrevet 10. april 2007 #4 Skrevet 10. april 2007 Må være flott for de som vil arkivere CD samlingen beste måte.. ? Da skal du bruke FLAC (lossless). Ogg støtter kanskje det også? Selv har jeg lyst til å kjøpe dette: http://www.sonos.com/products/?tref=ghome Kan gjøres helt uavhengig av PC. Trenger bare en NAS.
Gjest Maxagaze Skrevet 10. april 2007 #5 Skrevet 10. april 2007 (endret) Da skal du bruke FLAC (lossless). Ogg støtter kanskje det også? Selv har jeg lyst til å kjøpe dette: http://www.sonos.com/products/?tref=ghome Kan gjøres helt uavhengig av PC. Trenger bare en NAS. ← Aner ikke om ogg støtter flac. Har du hørt forskjellen på ogg og flac (lossless) da ? Man kan nesten ikke spandere mange bits for sikkerhets skyld heller. Ikke at man skal spare på billig hdd plass, men allikevel.. Sonos.. kan denne oppgraderes.. ? Er den proprietær ? Liker ideen med en lydløs PC jeg, f.eks noe itx basert noe.. F.eks no sånt.. (Morsom fyr som har skrevet det der; "Linux tends to expect a certain knowledge level or at least a keen willingness to learn the system. Windows assumes a large degree of stupidity - this is one of its strong points." - kan det sies bedre.. ? ) Men da basert på boot fra Compact Flash (ingen hdd), og ingen vifte på CPU. ..ingen bevegelige deler = intet behov for støydemping. ..setter vel igang den dagen jeg gidder lære meg Linux el. BSD. Edit: La til kommentar. Endret 10. april 2007 av Maxagaze
skrue Skrevet 10. april 2007 #6 Skrevet 10. april 2007 Aner ikke om ogg støtter flac. Har du hørt forskjellen på ogg og flac (lossless) da ? Man kan nesten ikke spandere mange bits for sikkerhets skyld heller. Ikke at man skal spare på billig hdd plass, men allikevel.. Sonos.. kan denne oppgraderes.. ? Er den proprietær ? Liker ideen med en lydløs PC jeg, f.eks noe itx basert noe.. F.eks no sånt.. Men da basert på boot fra Compact Flash (ingen hdd), og ingen vifte på CPU. ..ingen bevegelige deler = intet behov for støydemping. ..setter vel igang den dagen jeg gidder lære meg Linux el. BSD. ← FLAC er et format. Jeg mente om OGG også støtter lossless lagring. Sonos er høyst propritær ja (men basert på linux så vidt jeg vet). Poenget er at den er lett å sette opp og lett å bruke - all info i fjernkontrollen. Sonos spiller av FLAC-formatet direkete, men har man først lagret i FLAC kan man uten forringelse senere konvertere til mp3, wma eller hva nå som blir å foretrekke om fem år osv. Eneste problemet med sonos-systemet er at det er ganske dyrt. Typisk 10000 og oppover.
Gjest Maxagaze Skrevet 10. april 2007 #7 Skrevet 10. april 2007 FLAC er et format. Jeg mente om OGG også støtter lossless lagring. Sonos er høyst propritær ja (men basert på linux så vidt jeg vet). Poenget er at den er lett å sette opp og lett å bruke - all info i fjernkontrollen. Irman + Girder klarer muligens det samme (utenom info i fjernkontrollen). Men da må man vel over på Windose (har ikke sjekket alternativer på *nix) Sonos spiller av FLAC-formatet direkete, men har man først lagret i FLAC kan man uten forringelse senere konvertere til mp3, wma eller hva nå som blir å foretrekke om fem år osv. Hvor mye komprimerer den i forhold til ukomprimert CDaudio ? 50% ? Eneste problemet med sonos-systemet er at det er ganske dyrt. Typisk 10000 og oppover. Aaaaltfor dyrt, boksen på linken jeg viste til lå på ~1500kr, men da må man mekke selv..
skrue Skrevet 10. april 2007 #8 Skrevet 10. april 2007 Hvor mye komprimerer den i forhold til ukomprimert CDaudio ? 50% ? http://en.wikipedia.org/wiki/Flac Størrelsen reduseres ca 40%-50% sies det der.
Gjest Maxagaze Skrevet 10. april 2007 #9 Skrevet 10. april 2007 FLAC er et format. Jeg mente om OGG også støtter lossless lagring. Sonos er høyst propritær ja (men basert på linux så vidt jeg vet). Poenget er at den er lett å sette opp og lett å bruke - all info i fjernkontrollen. Sonos spiller av FLAC-formatet direkete, men har man først lagret i FLAC kan man uten forringelse senere konvertere til mp3, wma eller hva nå som blir å foretrekke om fem år osv. Eneste problemet med sonos-systemet er at det er ganske dyrt. Typisk 10000 og oppover. ← Hva med en slik eller en slik ? Begge støtter visstnok flac, men jeg er ikke sikker på den NAS biten.. Gjør det noe å ha en gammal rælserver durende i kjelleren da ?
T.S Skrevet 11. april 2007 Forfatter #10 Skrevet 11. april 2007 (endret) søk etter "wma versus mp3" på google. Generelt kan man komprimere mer med wma enn mp3 for samme kvalitet. Jeg går for mp3 om mulig siden det er et mer åpent format som er støttet overalt (eks. i linux). Dvs færre problemer. Dessuten finnes det ikke DRM-systemer for mp3 så vidt jeg vet. ← HAR jo søkt da..................... Jeg synes bare det jeg finner ikke peker en vei.. Hva er DRM? Endret 11. april 2007 av T.S
skrue Skrevet 11. april 2007 #11 Skrevet 11. april 2007 HAR jo søkt da..................... Jeg synes bare det jeg finner ikke peker en vei.. Hva er DRM? Det er nok ulike meninger om hva som er best. DRM er teknologien som brukes for å få til kopieringsbeskyttelse.
skrue Skrevet 11. april 2007 #12 Skrevet 11. april 2007 Hva med en slik eller en slik ? Begge støtter visstnok flac, men jeg er ikke sikker på den NAS biten.. Gjør det noe å ha en gammal rælserver durende i kjelleren da ? ← De er fine de og. Men, jeg synes altså det er en stor fordel å ha all info på fjernkontrollen. Etter det jeg har skjønt bruker den radio så sonos-boksene trenger ikke være synlige heller. Alt er bra unntatt prisen.
T.S Skrevet 11. april 2007 Forfatter #13 Skrevet 11. april 2007 Virker som mange ikek som evaluerer der ute er litt partiske.. derfor vanskelig å finne noe som er helt objektivt.. Men her fant jeg dette for en stund siden: http://ezinearticles.com/?MP3-vs.-WMA&id=36589 The audio quality of WMA and MP3 audio formats tends to be noticeably different. WMA is a decent quality audio format when streaming at phoneline speeds (maybe 30kbps or so). At such speed WMA almost reaches an FM level of audio quality, although not quite. At 128kbps, Microsoft claims the WMA is nearly CD-quality, although many would deny this. WMA, however, is not to be completely looked over. The compression provides relatively small audio files and they require less processing power to execute. It thus retains a deminishing niche as MP3 has become more popular and widely used. The MP3 audio compression was developed in Germany in 1991 by the Fraunhofer Institute. MP3 typically provides higher quality sound than WMA because it uses perceptual audio coding to compress CD-quality sound by a factor of 12. As a result, MP3 has become almost the universal standard among audio usage and broadcasting. It provides CD-quality sound at reasonable compression sizes and high streaming speeds. Watch out, however, at low bitrates, as MP3 quality will likely suffer. Det betyr kasnkje at WMA er bedre når en skal ha lav bitrate, mens MP3 er best når en skal bruke høy... ? Dvs at når en skal komprimere for å få plass på spilleren/tlf er WMA best..
T.S Skrevet 11. april 2007 Forfatter #14 Skrevet 11. april 2007 da er spørsmålet hvor bra 96 er.. Får vel gå hjem og prøve..
skrue Skrevet 11. april 2007 #15 Skrevet 11. april 2007 Det betyr kasnkje at WMA er bedre når en skal ha lav bitrate, mens MP3 er best når en skal bruke høy... ? Dvs at når en skal komprimere for å få plass på spilleren/tlf er WMA best.. Jeg synes det kommer an på hvor mye plass du har tilgjengelig / hvor mange sanger du må ha enheten samtidig. Jeg foretrekker mp3, men er filstørrelsen avgjørende slik at du uansett må komprimere mye så er antagelig wma bedre. Du kan jo prøve å komprimere en sang på begge måter og sammenligne. Pass på at du da konverterer fra et lossless format. Eks wav - de fleste CD-ripper programmer kan rippe til wav -format som du så kan bruke som utgangspunkt for komprimering til mp3 og wma
T.S Skrevet 13. april 2007 Forfatter #16 Skrevet 13. april 2007 Jeg kunne ikke høre forskjell på 96 WmA og 120 mp3, så da fikk jeg plass til flere... Men det ER mye bedre lyd når man kommer opp til over 200, så den prisen må en jo ta.. Men når det først skulle være lavt var 96 like bra. Syntes jeg. Og så får jeg plass til dobbelt så mye musikk..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå