CherryBlossom Skrevet 17. april 2007 #21 Del Skrevet 17. april 2007 Hm.... Jeg skjønner ikke helt at mange gir uttrykk for at filosofi er så kjedelig. Jeg fikk A på både ex-phil og ex-fac, og jeg er i ettertid veldig glad for at jeg gjorde en innsats for å sette meg inn i dette! Jeg leste ikke mer enn en måned jeg heller, men du rekker MYE på den tiden... Uten denne grunnleggende kunnskapen, hadde det vært mange temaer i senere fag jeg har tatt, som ikke hadde vært fullt ut tilgjengelig for meg - i forhold til å ordentlig forstå hva det var snakk om! Uten denne kjernekunnskapen, som faktisk er gøy, når man bare har forstått hva det er snakk om, har man ikke forutsetning for å se det store bildet i den filosofisk/vitenskapelige utviklingen, og dermed vil man ikke ha forutsettning for å forstå hvorfor ting i dag har blitt som de har blitt. Mitt råd til deg er å være litt tålmodig, å lese, og å lese om igjen til du får grep på poengene. Når du får grep på det vil en helt ny verden åpne seg! Jeg tror årsaken til at de flese synes disse fagene er kjederlige er at de ikke ser nytten av å lære seg stoffet, pluss at den klassiske filosofien kan synes vanskelig ved første øyekast. Folk innbiller seg at dette klarer de ikke, men man kan ikke gi opp ved første gangs gjennomlesning, det er ikke forventet at man skal skumlese gjennom stoffet og så forstå det. Dette er stoff som krever litt bearbeiding, men når man først har fått grep om det går det som en lek! Hadde jeg vært deg hadde jeg sørget for å forstå kjerneelementene hos Platon, Aristoteles, Descartes, Hume og Kant (i tillegg til den anvedte filosofien selvfølgelig, men den er ikke innviklet) Dette vil du ha enromt utbytte av i etterkant! Leser du de i denne rekkefølgen vil du også se de i forhold til hverandre og se helheten i utviklingen. Ting er som regel ikke så morsomme når man MÅ, men man får forsøke å fokusere på nytteverdien i det man leser! Det er det jeg forsøker å mane meg selv til her jeg sitter å leser meg gul og blå :-) Kan forresten være lurt å skaffe seg et filosofisk leksikon, slik at man har flere kilder å støtte seg til hvis det er noe man sliter med å forstå. Det hjalp meg veldig. Lykke til med utvidelse av horisonten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå