Gå til innhold

Oppskrifter på ovnsretter


magolia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Huldali

Gratenger av alle slag! Bakpå posene til Toro sine supper pleier det å stå noen tips om hva ekstra du kan ta i og lage en god ovnsrett.

Hvis gratenger er en ovnsrett slik som du tenker på da.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et par idéer. :)

Fisk i form: Ha litt olivenolje i ildfast form, legg i fiskestykker (500 g er nok til to, og fyller en vanlig ildfast glassform), salte og pepre. Hell over fløte (1-1,5 dl) og presset saft av ¼ sitron. Ha så over finhakket vårløk, hvitløk og bladpersille, og dekk alt med hakkede friske tomater (gjerne klasetomater) og mozzarella, eller annen reven ost. Stek ved 225 grader i 20 min for fersk filet. Godt med ris til, feks basmatiris kokt sammen med litt surret løk og 1 ts gurkemeie.

Ovnsform med nakkekoteletter, pære, eple og gorgonzola

(2 pers)

ca. 8 poteter

1 middels sellerirot

(evt 1-2 pastinakk?)

2 pærer

2 små epler

8 hvitløksfedd med skall

1 bunt hakket frisk rosmarin

¼ sitron

et par ts flytende honning

5 ss olivenolje

salt, pepper

2 nakkekoteletter

ca. 50 g mild gorgonzola

Sett stekeovnen på 225 grader. Skjær grønnsaker og frukt i båter. Bland poteter og grønnsaker med 2 ss olivenolje, hakket rosmarin og salt/pepper, frukten med 2 ss olivenolje, sitron, honning, rosmarin og salt/pepper. Ha poteter, hvitløksfedd og rotgrønnsaker i ildfast form med bakepapir, salte og pepre, sett i ovnen (total steketid ca. 40 min). Ha frukten når det er 25 min igjen av total steketid.

Gni inn kotelettene med 1 ss olivenolje og frisk rosmarin (gjør evt dette først og la marinere mens grønnsaker etc gjøres klart). Grill på begge sider i tørr grillpanne (eller brun i vanlig panne), salte og pepre. Ha i formen når det gjenstår ca. 10 min av steketiden, senk varmen til 200 g.

De siste 5 min av steketiden: Fordel biter av gorgonzola i formen, stek de siste 5 min slik at de smelter litt.

Server med grønn salat (ruccola + frisée?) med sennepsvinaigrette, og god rødvin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste i verden er å koke makaroni og legge dette lagvis med skinke eller pølse i formen og lage hvit saus/gratengsaus (m/ost) og helle den over, og drysse ost på toppen. Stek ved 225 grader i ca 20 min i midten. Rimelig også må jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...