Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal legge innen søknad innen en næring jeg prøver å få en fot innenfor i.

Dette er nattarbeid fredag, lørdag og søndag natt. Altså må jeg ordne meg et deltidsarbeid på dagtid midt i uken. Men lurer på om det er praktisk mulig å få dette til. For ikke å miste hele helgen med sambo og barn så bør jeg vel sove etter jobb. Men igjen, det blir jo ikke noe rutine over det...

Noen her som har nattarbeid og hvordan ordner dere det praktisk?

Sover dere før eller etter arbeid og hvordan er omstillingen fra "vanlig" døgnrytme til jobbrytme og vice versa?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg er passivnattevakt!:) Altså så sover jeg på jobb, jobber annehver helg så det funker perfekt!

Edit:

De gangene jeg har hatt aktive netter så sover jeg etter jobb som regel. Er hjemme 7 på morgenen, så sover jeg til 12-13 tiden, det funker som regel greit.

Endret av LarsThomas
Skrevet

Men da er det jo en enkel sak...få betalt mens man sover er jo et privilegium.

Nå er det ikke passivt det jeg søker da, sikkert rolig på natterstid men trenger ikke nødvendigvis være det.

Skrevet

Hvor lange er disse nattevaktene da?

Jeg jobber natt, men kun til 02.30, så jeg har mulighet til å sove og få en rimelig normal døgnrytme, i forhold til andre nattejobber.

Det kan bli et problem å omstille seg fra dagvakt til nattvakt, og jeg personlig synes det høres veldig tøft ut med enn sånn ordning.

Går det ikke an å få flere vakter, så du slipper å jobbe dag da?

Skrevet

Vaktene er vel fra rundt 23 til 07 tipper jeg. Annenhver helg.

Er utdannet innen reiseliv og denne jobben gir meg mulighet til å komme innefor sektoren og jobbe meg opp derfra. Stillingen innebærer bare helger, men tenker at det er en start. Det er på sikt dagsstillingen jeg ønsker.

Men for å få det til å gå rundt må jeg ha en deltidsjobb på dagtid ved siden av og det er der utfordringen ligger føler jeg. Å snu om døgnet flere ganger i uken.

I tillegg skal det fungere med barn og parforhold også.

Skrevet

Når jeg jobber natt så sover jeg gjerne en times tid før første vakt. (eller sover ekstra lenge om morgen) når jeg har vært på vakt og skal på på kvelden igjen sover jeg til ca kl 13,deretter gjerne en time på kvelden. Sover gjerne mer også.. Er forskjell på hvor mye søvn man trenger,men jeg blir skikkelig uvell hvis ikke jeg sover nok når jeg jobber netter.

Skrevet
Vaktene er vel fra rundt 23 til 07 tipper jeg. Annenhver helg.

Er utdannet innen reiseliv og denne jobben gir meg mulighet til å komme innefor sektoren og jobbe meg opp derfra. Stillingen innebærer bare helger, men tenker at det er en start. Det er på sikt dagsstillingen jeg ønsker.

Men for å få det til å gå rundt må jeg ha en deltidsjobb på dagtid ved siden av og det er der utfordringen ligger føler jeg. Å snu om døgnet flere ganger i uken.

I tillegg skal det fungere med barn og parforhold også.

Jeg har jobbet 100% natt i mange år og det er tøft. Gikk bedre å jobbe 50%. Jeg sleit vanvittig med å snu døgnet. Hadde 10 timers våken nattevakt. Kom hjem om morgenen helt vanvittig opplagt og våken, lå og vrei meg i senga og fikk ikke sove. Hørte naboer, mine unger, det var lyst ute, ikke en ideell sovetid for meg. sto opp i 1300 tiden, og hadde en vanlig dag og ettermiddag. Jeg gikk 5 netter på rad så jeg prøvde å sove litt på kvelden før jeg dro, ikke alltid det gikk. Alt går om man vil, men det er tøft å jobbe natt når man har unger. Du føler deg som en zoombie på dagtid, og det tok et par dager før jeg var snudd til normalt igjen. Spis kveldsmat før du drar på jobb, ikke spis så mye om natten, unngå så mye kaffe, ta med deg litt mat eller frukt. Spis frokost og puss tennene når du kommer hjem. Om du ikke får sove så får du ihvertfall hvilt deg i senga, du sovner nok tilslutt. Og jobbe annenhverhelg på natten vil nok gå fint mener nå jeg. Ønsker deg masse lykke til!

Skrevet

Ja lykke til med ny tilværelse, håper du får drømmejobben etterhvert.

Vil også gjerne tipse deg om å ha et godt kosthold og trene regelmessig, med den nye hverdagen(-natten). Det er tøft for kroppen å holde på sånn i lengden, og da er det desto mer viktig med en god fysikk. :)

Skrevet
Men da er det jo en enkel sak...få betalt mens man sover er jo et privilegium.

Men... så er jo lønnen der etter. Sovende/hvilende nattevakt betales ofte 1:3 eller 1:5.

Når jeg skal på nattevakt forsøker jeg å sove 1-2 timer før jeg skal dra, og legger meg når jeg kommer hjem. Men ofte har jeg problemer med å få sove. :forvirret:

Skrevet

Min samboer jobber natt.

Han sover når han kommer hjem fra jobb, og noen timer (3-4 helst) før han skal på jobb. Vi har ikke barn, men jeg har tenkt på at hvis vi hadde barn, så hadde han vært våken/uthvilt og hjemme den tiden ungene hadde vært hjemme/våkne. :)

Han har et godt sovehjerte, men sliter med å få sove av og til.

Han har fri uker, og overgangen fra fri til jobbuke er hard, men han er i rytme igjen etter et par dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...