Gå til innhold

Potetmos


Gjest Keycha

Anbefalte innlegg

Gjest Keycha

Er det skikkelig usunt? Har en potetmos som jeg kjøpte på Lidl faktisk og den inneholder ikke så mange kalorier.. om jeg putter endel grønnsaker i den og sånn er det lovlig kveldsmat da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det skikkelig usunt? Har en potetmos som jeg kjøpte på Lidl faktisk og den inneholder ikke så mange kalorier.. om jeg putter endel grønnsaker i den og sånn er det lovlig kveldsmat da??

Sjekk denne linken:

http://www.treningsforum.no/article/articl..._glykemiskindex

Her vil du se at Glykemisk Indeks (GI) for potetmos laget fra pulver er på 118 når referansen er 100 (loff). Jo lavere GI jo saktere blir næringen absorbert av tarmene og omgjort til sukker som cellene kan bruke eller lagre som fett.

En GI på 118 er veldig høyt og det betyr at potetmos vil gi veldig rask blodsukkerstigning om du er diabetiker. For oss som ikke er diabetikere vil det bety at energien i potetmosen raskt vil bli omgjort til sukker og kroppen trenger å produsere mye insulin raskt. Dette betyr at man raskere blir sulten igjen, får et økt sug etter søtsaker etc. Når kroppen har et høyt insulinnivå i blodet uten næring å transportere så vil den gi kroppen signaler om tilføre mer næring. Det tar tid før insulinnivået synker til det normale igjen.

Så jeg vil si at potetmos er ganske usunt. Hvis du ser i listen så vil du se at hjemmelaget potetmos (ved å mose poteter) har lavere GI enn de posene man kjøper i butikken. Så om du absolutt må spise potetmos er nok hjemmelaget mindre ille.

Det som er viktig å huske på er at mat som ikke er veldig sunn må man spise med måte. Det betyr ikke at du aldri bør spise potetmos, men kanskje 1 dag i uken istedet for nesten hver dag er nok?

Mange forskere heller til at det er karbohydratene og ikke fettet som er hovedgrunnen til fedme. Insulinet er "skurken" i vektøkningsprosessen fordi et høyt insulinnivå gjør at man ønsker å spise mer. Glukosen i karbohydratene trenger insulin for å frakte dem til cellene. Hvis du vet at insulinnivået ditt i blodet er veldig avhengig av GI på den maten du spiser så betyr det at man bør velge mest mulig mat med lav GI for å unngå vektøkning. Det er selvsagt ikke mulig å unngå helt mat med høy GI, men om man er bevisst på hva man spiser kan man forsøke redusere det litt.

Som en tommelfingerregel kan man si at jo mer bearbeidet maten er jo lettere er den å fordøye (dvs. høyere GI). For eksempel har appelsinjuice høyere GI enn en ren appelsin. En biff eller kotelett vil tilsvarende være bedre å spise enn kjøttdeig. Fiskefileter har lavere GI enn fiskegrateng etc.

Men man skal ikke se seg blind på GI. Energimengden i hva man spiser har også betydning. For eksempel vil en gulrot ha høy GI (101), men den er sunnere å spise enn f. eks. chips som har GI på 77. Dette fordi chipsen er veldig kaloririk, mens gulroten er kalorifattig.

Potetmos er vel ikke av de alle mest kaloririke, Potetmos uten melk er 94 kalorier pr. 100g. Men den er på 330 kalorier pr. 100 gram med melk. Så om du kun spiste potetmos uten melk så ville du nok ikke gå opp i vekt. Men potetmos spises jo ofte med pølser og liknende og da får du kalorier nok så det holder. Da er det en ulempe at potetmos har høy GI. Et annet moment er at potetmos ikke inneholder så mye næringsstoffer kroppen trenger så det er tomme kalorier.

Endret av Paladin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keycha

Jeg spiste potetmos uten melk bare sånn til opplysning ;) Men hva med grønnsakssuppe uten noe form for kjøtt? Det er vel bra vel?? :forvirret: Skjønner meg ikke på så mye sånt jeg... Huff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste potetmos uten melk bare sånn til opplysning ;) Men hva med grønnsakssuppe uten noe form for kjøtt? Det er vel bra vel??  :forvirret:  Skjønner meg ikke på så mye sånt jeg... Huff

Potetmos: Gjør det til en regel å bare spise den du lager fra bunnen av. Fordel: Den smaker mye bedre (man blander den f.eks med most sellerirot - dette gjør den sunnere også), og du gidder ikke å lage den hver dag. Inntaket vil begrenses.

Ferdiglaget suppe fra pose = mye salt. Rent kjøtt i seg selv er ok mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste potetmos uten melk bare sånn til opplysning ;) Men hva med grønnsakssuppe uten noe form for kjøtt? Det er vel bra vel??  :forvirret:  Skjønner meg ikke på så mye sånt jeg... Huff

Grønnsaksuppe er både sunt og godt. :) Det gjør ikke noe om det er litt kjøtt oppi heller. Kjøtt inneholder mye proteiner som kroppen trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Linsepurè smaker faktisk ikke så ulikt potetmos, men er mye bedre. Kok røde linser (søk på oppskrifter med linser), det blir en mos til slutt hvis du ønsker det. Veldig godt... (men ville nok ikke valgt det til kvelds)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica Mars
Potetmos er vel ikke av de alle mest kaloririke, Potetmos uten melk er 94 kalorier pr. 100g. Men den er på 330 kalorier pr. 100 gram med melk.

På min pose med Mills Potetmos med gressløk som jeg har hjemme står det at den inneholder 85 kcal per 100 gram når den er tilberedt med 1 ss melange, 3 dl vann og 2 dl melk (som gir 600 gram ferdig mos).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetmos uten melk er 94 kalorier pr. 100g. Men den er på 330 kalorier pr. 100 gram med melk.

Unnskyld meg, men det er nok helt feil. Å komme opp i 330 kalorier per 100 gram tilberedt potetmos er en umulighet!

Må skille mellom potetmos i tørrform og tilberedt form. Med eller uten melk er det nok mellom 80 og kanskje 100 kalorier per 100 gram tilberedt vare.

Trådstarter, om det er ok kveldsmat kommer helt ann på hvilken "kostholdsteori" du følger. Følger du GI er det nok ikke helt bra, men teller bare kalorier er det helt ok. Hva som er best, å følge GI eller telle kalorier eller Atkinson eller hva søren er en annen sak.

Endret av Rhiakath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men det er nok helt feil. Å komme opp i 330 kalorier per 100 gram tilberedt potetmos er en umulighet!

Må skille mellom potetmos i tørrform og tilberedt form. Med eller uten melk er det nok mellom 80 og kanskje 100 kalorier per 100 gram tilberedt vare.

Trådstarter, om det er ok kveldsmat kommer helt ann på hvilken "kostholdsteori" du følger. Følger du GI er det nok ikke helt bra, men teller bare kalorier er det helt ok. Hva som er best, å følge GI eller telle kalorier eller Atkinson eller hva søren er en annen sak.

Se denne linken:

http://www.dagbladet.no/littlettere/kalori...user=&password=

Her står det at potetmospulver med melk har 330 kalorier pr. 100g. Mills potetmos med gressløk har kun 85 kalorier pr. 100g når den er tilberedt. Vanlig potetmos har 94 kalorier pr. 100g når den er tilberedt.

Det er klart at når man tar konsentrert potetmos og sper ut med vann så blir kaloriinnholdet mellom 85-94 pr. 100g spisbar potetmos. Tar man den konsentererte potetmosen og sper ut med melk istedet kanskje tilsatt smør etc. så blir kaloriinnholdet pr. 100g spisbar potetmos høyere.

Jeg er enig i at listen i Dagbladet ikke noe misvisende fordi enkelte av linjene ikke kan sammenliknes. Det er som du skriver forskjell på konsentrert potetmospulver og utspedd potetmos som kan spises direkte. Jeg så selv ikke dette skillet i Dagbladlisten.

Dette er linken hos Dagbladet man kan bruke for å søke på hva man måtte ønske av mat:

http://www.dagbladet.no/littlettere/kaloritabell/

Endret av Paladin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må i så fall bare være at de ikke har spesifisert om det er i tilberedt form eller ikke, for det er en umulighet å komme opp i 330 kalorier i tilberedt form, med eller uten melk og smør. Til og med fløtegratinerte poteter kommer ikke nærheten av det kaloriinnholdet, selv med fløte og ost på toppen av poteter, melk og smør!

I pulverform er det kaloriinnholdet per 100 gram kanskje 330, men med mindre du spiser en potetmospose (som er cikra 90 gram) tørt, så er det ikke 330 kalorier per 100 gram. Da er det mellom 80 og 100 kalorier per 100 gram.

Forskjellen er ikke stor om du bruker bare vann eller legger til melk og smør.

Så.. for å regne ut kaloriinnholdet i en kjele tilberedt potetmos laget av en pose potetmos (om det ikke står på pakken eller kaloritabellen) så tar man dette regnestykket:

Cirka 330 kalorier i tørrpulver + antall kalorier i melk (rundt 120 for 3 dl) + 60-70 kalorier i smør.

Så deler du det på antall 100 gram du har av ferdig potetmos, og det er vel rundt 400-450 gram.

:)

Endret av Rhiakath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal spise ganske sunt hvis det primære kostholdproblemet er at du spiser for mye potetmos.

Og: Om glykemisk indeks er den universelle målestokken for hvorvidt mat er sunn eller ikke, er noe det *ikke* er enighet om blant kostholds-eksperter.

Potetmos er nesten 100% karbohydrat, som gir omtrent like mye energi per gram uansett kilde. Potetmos med mindre energiinnhold per 100 gram betyr mer utvanna potetmos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...