Gå til innhold

couscous


mee mee

Anbefalte innlegg

sikkert et veldig dumt spm, men hver gang jeg skal lage couscous blir den enten ødelagt, eller så smaker det ingenting..

hvordan er det dere lager den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg følger Nigella Lawsons oppskrift og dampkoker den med smør og tilsetter krydderier og gjerne hakkede nøtter og mengder av frisk persille eller koriander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller couscous og samme volum kokende vann i en grunn bolle, dekker til med folie eller lokk, og lar det stå noen minutter. Deretter "skraper" jeg med en gaffel i mange omganger slik at couscousen blir "fluffy". Deretter rører jeg inn salt, pepper, sitronsaft og olivenolje, og eventuelle urter og grønnsaker jeg vil ha i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller couscous og samme volum kokende vann i en grunn bolle, dekker til med folie eller lokk, og lar det stå noen minutter. Deretter "skraper" jeg med en gaffel i mange omganger slik at couscousen blir "fluffy". Deretter rører jeg inn salt, pepper, sitronsaft og olivenolje, og eventuelle urter og grønnsaker jeg vil ha i.

mmm.. hørtes veldig godt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal spise couscousen varm til marokkansk gryte/tagine med mye saus, følger jeg anvisningen på pakken, dvs koker opp vann med litt olje, salt og pepper, har i angitt mengde couscous, tar av platen og lar svelle under lokk 3-5 min og NB! tar tilbake på svak varme og "fluffer" couscousen opp med en gaffel, mens jeg rører inn en god klatt smør. Unødvendig med flere smakstilsetninger her, synes jeg, couscousen blandes nemlig da med saus med masse smak, som den mer eller mindre absorberer - det er det som er det geniale med couscous. :)

Skal jeg derimot lage tabbouleh, dvs couscoussalat, blander jeg tørr couscous med nyoppkokt vann og sitron/olivenoljedressing, og lar det svelle tildekket i 10-15 min, før jeg har i hakkede friske tomater, rødløk, persille og frisk mynte.

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Coop Mega har en brosjyre i butikken nå med litt nordafrikansk mat, masse godt som passer med couscousgryn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...