Gå til innhold

1 KG er det samme som dl?


apelsin

Anbefalte innlegg

Hei. Er litt flaut dette, men jeg følger en oppskrift her nå og var helt sikker på at 1 KG hvetmel var det samme som 10 dl men nå begynner jeg å lure.

Det er SÅ klissete! (foccatcha)

Hvor mange dl er 1 kg egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 dl er 1 liter.

Og det staves focaccia.

Endret av Antoinette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja!!! Ikke sant?? Og da må vel 1 KG være det samme som 10 dl og 1/2 KG være det samme som 5 dl skulle jeg tro???

(hjelp så flaut! haha)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kg er vekt og dl er volum. 10 dl mel er i overkant av 600 g hvetemel, så du har nok hatt i for lite. Du må vel ha i ca 5 dl til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 liter hvetemel er ca. 600 gram, så du trenger nok mer mel, ja. :)

å??

Men hvor mange dl er en 1 kg da?

Nå ble jeg helt tullerusk her :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bøllefrøet

10dl og 1kg kan jo ikke alltid være det samme, 10dl med fjær veier f.eks mye mindre enn 10dl med bly ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kg er vekt og dl er volum. 10 dl mel er i overkant av 600 g hvetemel, så du har nok hatt i for lite. Du må vel ha i ca 5 dl til.

Men hvor mange dl er en 1 kg da?

600g = 0,6 kg =10 dl

1 kg = 10 dl/0,6 = 16,7 dl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der! Det skulle 1/2 KG hvetemel til og jeg hadde nøykatig 5 dl igjen i posen så det ordnet seg ;) Gjorde mange søk på google for å finne en side som kunne konvertere alt dette men det fant jeg ikke så det er godt å ha dere! Jeg skal i hvert fall huske at 1 KG hvetemel er det samme (ca) som 10 dl! ;)

Nå skal jeg la deigen heve i 2 timer så får vi se :) Rosmarin og oliven har jeg men det frister litt å ha i litt hvitløk også. Skulle vel passe bra det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal i hvert fall huske at 1 KG hvetemel er det samme (ca) som 10 dl! ;)

Nei, det skal du ikke. ;) Du skal huske at 1 kg hvetemel er ca det samme som 16,7 dl. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosmarin, oliven og havsalt er godt, jeg serverer ofte focaccia til mat som allerede inneholder hvitløk så jeg pleier sjelden å ha hvitløk i selve brødet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest =tentacle=
Eller kjøp en vekt! Da får du det helt rett.

De små digitale vektene som er mindre enn en tallerken og man kan sette gryter, bakeboller ol oppå og nullstille hver gang man har hatt i en ingrediens, er kjempefine.

Man får mye mer nøyaktige målinger, og derfor et mer forutsigbart resultat på det man lager, og man slipper å beregne noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De små digitale vektene som er mindre enn en tallerken og man kan sette gryter, bakeboller ol oppå og nullstille hver gang man har hatt i en ingrediens, er kjempefine.

Man får mye mer nøyaktige målinger, og derfor et mer forutsigbart resultat på det man lager, og man slipper å beregne noe som helst.

Ja, de er geniale! Mange av dem kan stilles inn på ounces og andre merkelige utenlandske måleenheter også, så da er det veldig lett å følge engelske oppskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt er selvfølgelig det beste (det fikk jeg til!), selv om jeg har klart meg i mange år bare med litermålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...