Donpedro Skrevet 8. april 2007 #1 Skrevet 8. april 2007 Noen som kan fortelle meg om denne sykdommen?
Gjest Frysepulver Skrevet 8. april 2007 #2 Skrevet 8. april 2007 Jeg har hørt det ikke er noen vits i å få en diagnose, for det finnes ingen behandling
Gjest Tweek Skrevet 8. april 2007 #3 Skrevet 8. april 2007 Mamma har dette, men vet ikke så mye om det.. Leste en artikkel i et blad for litt siden (mag tror jeg det var). Står litt om der her også: http://www.fibromyalgi.no/text/view/3468.html Men det som er med mamma er at hun plutselig kan få drit vondt å ligge i flere dager. Det er visst intense smerter. Nå er mamma litt uheldig med sånn siden hun er sånn som alltid får alle bivirkniner, og alltid får de verste utfallene i sykdom osv. Men utenom er hun oppegåendes, og er på jobb 5 dager i uka. (det er korte arbeidsdager da).
Gjest Tweek Skrevet 8. april 2007 #4 Skrevet 8. april 2007 Jeg har hørt det ikke er noen vits i å få en diagnose, for det finnes ingen behandling ← Det er vits i å få diagnose, fordi da vet du hva somn er galt.. Du kan også legge om dvs ting for å gjøre det bedre. Eks så er sunn og næringsrik kosthold med på å gjøre det bedre. De som har fibromyalgi har ofte magetrøbbel, søvnproblemer som utvikler seg til utmattelse. Å bedre kostholdet gjør disse symtomene mindre. Jeg vet at alle burde jo ha et sunt kosthold, men for alle er ikke dette så lett.
Amanlis Skrevet 9. april 2007 #5 Skrevet 9. april 2007 Jeg har hørt det ikke er noen vits i å få en diagnose, for det finnes ingen behandling ← Jeg har ei i familien som har fibromyalgi og er delvis ufør pga sykdommen. Jeg kan ikke tenke meg at hun ville fått uføretrygd dersom hun ikke hadde hatt diagnose. En annen fordel med å få diagnose er at de rundt deg forstår hva som er galt.
Gjest Tweek Skrevet 9. april 2007 #6 Skrevet 9. april 2007 Mhm. Kan tenkte meg frustrasjonen til de som ikke har fått diagnosen. At de plutselig får dritvondt, og de kan ligge i flere dager. At de er slitne hele tiden, men får ikke sove.
Snil@ Skrevet 9. april 2007 #7 Skrevet 9. april 2007 En annen fordel med å få diagnose er at de rundt deg forstår hva som er galt. ← Jeg har leddgikt og fibromyalgi og selv om jeg har diagnosene så er det dessverre ikke så mange rundt meg som skjønner det for det om. Det er ofte vanskelig med sykdommer som ikke "synes". Noen ganger skulle jeg ønske at jeg hadde gips, sånn at folk faktisk kunne tro på meg når jeg sier at jeg har det vondt. En annen ting med å få stilt diagnosen kan jo være at du da kanskje kan finne noe smertestillende som virker. Mange fibromyalgi pasienter bruker antidepressiva mot kroniske smerter (det er ikke i så store doser som de som er depressive bruker). Dette fikk jeg av spesialisten min, dessverre hjelper det ikke mot smertene, men noen netter sover jeg litt tyngre og er bitte litt mer uthvilt om morgenen. Alt hjelper... Mener jeg har lest at de som har fibromyalgi ikke har den dypeste søvnen (REM?).... Eller så går det jo ann å gå inn på Norges Fibromyalgi forbund å lese litt mer.
~Mrs.Valentine~ Skrevet 9. april 2007 #8 Skrevet 9. april 2007 (endret) Denne sykdommen er, dessverre, blant mange, blitt oppfattet som en "populær" diagnose. Den kan ikke sees av andre, bare den som selv er syk. Derfor kan mange slite med å bli trodd- både av folk innen helsevesenet og folk rundt en. Man kan jo ikke se det verken på røntgen eller blodprøver,så man har liksom ikke "bevis" på at man er syk. Det er synd, men ved noen undersøkelser kan man heldigvis til en viss grad påvise fibromyalgi: sykehistorie og klinisk undersøkelse der man sjekker visse ømme punkter på kroppen. Man kan ha symtomer som: muskelsmerter, ømhet i skuldrene, punkter på kroppen som er ømme/"trykkømme", "tretthet" i muskler og søvnforstyrrelser. Kan også påvirkes av været, som andre bevegelsessykdommer. Som sagt innen annen behandling enn kun symptommessig. Der finnes det dog mange forslag til hva pasienter kan prøve, og noe gir kanskje resultater. Endret 9. april 2007 av ~Mrs.Valentine~
CherryBlossom Skrevet 9. april 2007 #9 Skrevet 9. april 2007 Det nevnes over at de med denne diagnosen ikke oppnår REM-søvn, men antidepressiva forstyrrer jo dette søvnstadiet, så det vil jo ikke være noen god løsning, vel?
Snil@ Skrevet 9. april 2007 #10 Skrevet 9. april 2007 Det nevnes over at de med denne diagnosen ikke oppnår REM-søvn, men antidepressiva forstyrrer jo dette søvnstadiet, så det vil jo ikke være noen god løsning, vel? ← Jeg er som sagt ikke helt sikker på det med REM. Og jeg har heller ikke hørt om at antidepressiva forstyrrer dette. Jeg ble anbefalt dette av en reumatolog. Vet at dette er helt vanlig. Og som nevnt tidligere det er mye mindre doser enn de som tar dem for depresjoner (20-30 mg mot opptil 200 mg for depresjoner). Jeg merker at jeg sover nok litt tyngre når jeg har tatt antidepresiva og derfor noen morgener jeg føler meg litt piggere. Men dette er nok helt individuelt.
dront Skrevet 9. april 2007 #11 Skrevet 9. april 2007 Det står i linken til Tweek at det er den tyngste/dypeste søvnfasen som fibromyalgi-pasienter ikke har. Jeg er ingen søvnekspert, men REM-søvn er trolig ikke den fasen med dypest søvn. Jeg lurer på en ting, siden det virker som man er mer plaget i enkelte perioder - kan man da i perioder sove normalt? Ble nylig kjent med en med fibromyalgi.
Snil@ Skrevet 9. april 2007 #12 Skrevet 9. april 2007 Det står i linken til Tweek at det er den tyngste/dypeste søvnfasen som fibromyalgi-pasienter ikke har. Jeg er ingen søvnekspert, men REM-søvn er trolig ikke den fasen med dypest søvn. Jeg lurer på en ting, siden det virker som man er mer plaget i enkelte perioder - kan man da i perioder sove normalt? Ble nylig kjent med en med fibromyalgi. ← Ja det vil jeg nok tro. Fibromyalgi kan vel svinge som andre sykdommer, man kan ha bedre perioder og dårligere perioder. Føler at min holder seg på stabilt ille og har også perioder hvor jeg er helt nede i kjelleren....
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2007 #13 Skrevet 9. april 2007 Amitriptylin er en av midlene man ofte bruker, jeg bruker det selv for noe lignende. 5 mg bruker jeg, andre 25 mg. De deprimerte buker mye mer. Sjekk felelskatalogen.no...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå