Gå til innhold

Seig oksestek


Karamba

Anbefalte innlegg

I dag har vi hatt oksestek til middag, men skuffelsen var stor da jeg tok den første biten og oppdaget at steken var kjempeseig!!

Tilberedte den på følgende måte:

Krydret den med salt og pepper, brunet den deretter i jerngryte.

Stekte den så på 150 grader til kjernetemperaturen var 65 grader. Lot den tilslutt hvile i ca 20 min før vi skjærte den opp.

Saftig var den, men kjempeseig... :sur:

Hva har jeg gjort feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil tippe at du ikke har gjort noe feil, men at det er kjøttet i seg selv som er seigt.

Uansett er det jo veldig kjedelig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var utrolig surt... :tristbla:

Sitter nå med over en halv stek som ikke akkurat frister å ha til middag en annen dag. Tenkte at jeg kanskje kunne dele den i biter og koke kjøttet slik at det forhåpentligvis blir litt mørere. Evt lage en eller annen gryte av det...

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lage restegryte :)

Kjøttrester

Resten av sausen som hørte til kjøttet

Tomater fra boks

Rotgrønnsaker (kålrot, gulrot, sellerirot, persillerot....)

Krydder

Evt andre grønnsaker

Del kjøttet i biter og kok sammen med sausen og tomater. Ha i rotgrønnsaker i grove biter når det er ca 20 minutter til du vil spise. Krydre med noe som passer til sausen du hadde i. Jeg bruker ofte spisskum, pepper, ørlite allehånde... Hvis jeg har rister jeg resten av en chilisausflaske ut med litt vann og har oppi. Eventuelle andre grønnsaker has oppi helt mot slutten, broccolibuketter trenger f.eks ikke lange tida.

Serveres med pasta/ris/poteter/rundstykker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du kunne droppet kjernetempratur , og stekt den en god time ekstra.

men den kan jo for bli tørr, så derfor er det lurt å legge den i en steke pose...... men den blir ikke rosa i midten, men den blir mør....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke gjort noe feil etter min mening. Bare vært uheldig med kvaliteten på selve kjøttet.

Hvis du har kjøpt oksesteken i spesialforretning/ferskvaredisk, ville jeg ha sagt fra i butikken. Er det vakumpakket fra Gilde e.l. tror jeg ikke det er verdt å klage.

Jeg kjøpte en helt "umulig" stek i ferskvaredisken på Centra for noen år siden, og fikk veldig bra service da jeg kom tilbake og fortalte dem at den var seig og full av trevler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...