estrella Skrevet 7. april 2007 #1 Skrevet 7. april 2007 Hva er egentlig reglene for når du skal skrive og eller å, når eller da? Og; er ikke det når du "gjør" to forskjellige ting i en setning(dårlig forklart)? Haha.. Husker å ha lært dette her, men det sitter helt bom fast nå(holder på å skrive en novelle, og så kom jeg på dette her med og, å osv)
Gjest synseren Skrevet 7. april 2007 #2 Skrevet 7. april 2007 (endret) Hver gang når, den gang da, er en regel jeg husker fra mine skoledager. Endret 7. april 2007 av synseren
Gjest ~Alwa~ Skrevet 7. april 2007 #3 Skrevet 7. april 2007 (endret) Jeg er mer nysgjerrig på og eller å. Tror jeg bommer litt der nå og da Endret 7. april 2007 av ~Alwa~
såpedispenser Skrevet 7. april 2007 #4 Skrevet 7. april 2007 Jeg er mer nysgjerrig på og eller å. Tror jeg bommer litt der nå og da ← Å brukes foran verb; å sykle, å trimme osv. Og brukes ved feks. ; jeg syklet og trimmet. Altså IKKE når du har et verb på hver side... Brukes også ved andre tilfeller, men dette var det jeg kom på nå. Men husk Å foran verb ihvertfall. Håper du ble litt klokere av dette, er så krøkkete til å forklare...
Gjest Mirina Skrevet 7. april 2007 #5 Skrevet 7. april 2007 Å er infinitivsmerke. Jeg liker å sykle - Jeg er ute og sykler.
Gjest ~Alwa~ Skrevet 7. april 2007 #6 Skrevet 7. april 2007 Takker og bukker, skal forsøke å feste det på minnet. Det er tross alt 19 år siden sist
wondergirl Skrevet 8. april 2007 #7 Skrevet 8. april 2007 Hvis du begynner å lure igjen, kan det være nyttig å oversette setningen til engelsk. Da hører du tydelig hva som er riktig!
Gjest Yoghurt Skrevet 14. april 2007 #8 Skrevet 14. april 2007 Men og brukes også for å binde sammen en setning der det er to verb i infinitiv. Man sier ikke "jeg liker å syke å danse" men "jeg liker å syke og danse", så det er ikke bare å tenke "er dette et verb i infinitiv?"
Vannmelon Skrevet 20. april 2007 #9 Skrevet 20. april 2007 Da og når: Den gang da, hver gang når, framtid når. Og/å: Det går an å bruke "fortidsprøven", dvs skriv setningen i fortid, så finner du ut hva som er riktig (så sant du vet at å er et infinitivsmerke, og når verbene står i infinitiv). Eks: Han liker å/og lese --> Han likte å lese --> Han liker å lese. Hun hopper og/å danser --> Hun hoppet og danset ---> Hun hopper og danser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå