Gå til innhold

og, å, når, da osv...


estrella

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig reglene for når du skal skrive og eller å, når eller da?

Og; er ikke det når du "gjør" to forskjellige ting i en setning(dårlig forklart)?

Haha.. Husker å ha lært dette her, men det sitter helt bom fast nå(holder på å skrive en novelle, og så kom jeg på dette her med og, å osv) :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest synseren

Hver gang når, den gang da, er en regel jeg husker fra mine skoledager.

Endret av synseren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Alwa~

Jeg er mer nysgjerrig på og eller å. Tror jeg bommer litt der nå og da :sjenert:

Endret av ~Alwa~
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer nysgjerrig på og eller å. Tror jeg bommer litt der nå og da  :sjenert:

Å brukes foran verb; å sykle, å trimme osv.

Og brukes ved feks. ; jeg syklet og trimmet. Altså IKKE når du har et verb på hver side... :) Brukes også ved andre tilfeller, men dette var det jeg kom på nå. Men husk Å foran verb ihvertfall. Håper du ble litt klokere av dette, er så krøkkete til å forklare... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du begynner å lure igjen, kan det være nyttig å oversette setningen til engelsk. Da hører du tydelig hva som er riktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yoghurt

Men og brukes også for å binde sammen en setning der det er to verb i infinitiv. Man sier ikke "jeg liker å syke å danse" men "jeg liker å syke og danse", så det er ikke bare å tenke "er dette et verb i infinitiv?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da og når: Den gang da, hver gang når, framtid når.

Og/å: Det går an å bruke "fortidsprøven", dvs skriv setningen i fortid, så finner du ut hva som er riktig (så sant du vet at å er et infinitivsmerke, og når verbene står i infinitiv). Eks:

Han liker å/og lese --> Han likte å lese --> Han liker å lese.

Hun hopper og/å danser --> Hun hoppet og danset ---> Hun hopper og danser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...