mamman06 Skrevet 7. april 2007 #1 Skrevet 7. april 2007 Må gå den i vekt nå altså! Spiser jo rimelig sunt, drikker kun vann, kaffe, te evt. light brus i helgene. Spiser "svart brød" eller knekkebrød med 10% ost og aldri smør! Og når jeg først enner meg godis er det sukkerfritt! Går tur hver dag, og tar min 50 situps hver kveld, bortsett fra lørdag! Men jeg går ikke ned, føler jeg selv hvertfall! Bruker ikke vekt! Noen som har noen effektive tips?
Grønt blad Skrevet 9. april 2007 #2 Skrevet 9. april 2007 Hvordan kan du vite at du ikke går ned i vekt når du ikke veier deg/bruker vekt?
Wildy Skrevet 9. april 2007 #3 Skrevet 9. april 2007 Når du går tur, går du i behagelig tempo eller får du skikkelig sving på blodpumpa? Intensiteten kan gjøre stor forskjell. Og sit-ups er vel og bra, men det kan være en ide å legge inn et styrkeprogram som er tyngre med basisøvelser hvor du bruker mange og store muskler. Styrketrening er en kjempefordel når man ønsker vektreduksjon! Og ikke minst... spiser du nok? Om du ligger for lavt i inntak vil forbrenningen bare stoppe opp, hele kroppen går på sparebluss.
Gjest Thalassa Skrevet 9. april 2007 #4 Skrevet 9. april 2007 Det er drit mye kalorier i brød og korn! Det er faktisk der du må kutte ned, ikke så mye på pålegget faktisk. Det kan jo være du spiser for lite så kroppen går i sparemodus, og så fort du spiser fettrik mat, kaker, sjokolade osv så legger det seg på sidebeina. Viktig å aldri være utsultet, å faktisk spise når man er sulten. Jojo slanking ødelegger forbrenningen, da ender det med at kroppen holder på fettet isteden. Men dette vet du sikkert Åkei her er noen ting som har funket for meg: Spis frokost! Alltid! En eller to skiver grovbrød med noe godt på, kjøttpålegg, spread, grønnsaker (ikke noe med tilsatt sukker en frukt, litt grøntfor, f.eks litt oppskjært rå gulrot og agurk e.l. Drikk et glass melk eller juice f.eks. Eller istedenfor brød kan du spise havregrøt med litt rosiner,oppskjært banan og eple i, liten smørklatt i midten, kanel og sukkererstatning. Men pass på porsjonen her, når du er mett spiser du ikke mer. Kast det du ikke spiser eller gi det til hunden. Så tre timer senere f.eks, spiser du lunsj, kylling/tunfisk/egg salat med en halv skive brød med smør på eller litt olje over salaten.. (du trenger litt fett det er viktig) Ikke noe dressing, det går det ann å vende seg av med hvis du er avhengig. (trust me, jeg spiste vannvittig mye dressing før, men nå synes jeg det er kvalmt.) Eller en omelett med salat til er godt, og en liten brødbit, (det er lunsjen man kan virkelig "ta inn" kalorier. Men husk at du skal være mett, spis opp alt grøntforet og drikk masse væske! Så et par timer senere spiser du et mellommåltid, dvs, en yoghurt eller en halv banan og 10 mandler f.eks, noe godt å drikke (uten sukker). Husk å drikke godt med vann eller farris i løpet av dagen, det er sunt. Jeg drikker forøvrig mye lightsaft også for å få i meg nok væske i løpet av dagen, uten at jeg skal påstå at det er spesielt sunt. Til middag reduserer du mengden med brød/pasta/potet og fyller opp med grønnsaker, Ikke så mye saus heller, men litt kan du unne deg, ca 3 ss. Til kvelds kan du ta ett par knekkebrød/ryvita f.eks med noe digg pålegg og påleggssalat. Kanskje litt tørkede frukt biter eller en smoothie. Kaker og alt som inneholder sukker er nei. Si til deg selv at dette kan du faktisk ikke spise, for det legger du på deg av. Tenk litt på det som om du skulle være allergisk mot sukker og kaker, det skader deg (fedme) hvis du spiser det. Dette gjør det lettere for meg å unngå iallefall. Gå tur 1 time hver dag i raskt tempo (skritteller er kjempemotiverende!), eller hvis du trener på treningssenter eller hjemme på apparater er dette bra å få inn som rutine 5 dager i uken, det er viktig å få igang blodsirkulasjonen og forbrenningen. Det er viktig at du varierer det du spiser, ellers blir ting fort kjedelig, og du har lettere for å falle tilbake til gamle vaner. Hvis du vil gå ned i vekt og holde deg der, er det viktig at du lager rutiner du kan leve med. (ja det er faktisk lov å kose seg, men prøv å finne noe sunt digg! Jeg spiser f.eks et kakestykke eller vafler i bursdager og ved spesielle anledninger, men aldri på kafe eller i daglig livet ellers. Da er det en kopp kaffe og en frukt eller et rundstykke med noe godt som gjelder. Ja det var mine "two cents", håper det kan komme godt med
OsloTwo Skrevet 10. april 2007 #5 Skrevet 10. april 2007 Rådene dine Thalassa er kjempegode! Spesiellt å tillate seg kake, vafler og dessert når man er borte, men ikke ha det hjemme. Jeg har gått ned 4,5 kg på 4 uker med omtrent samme metode og syns det går kjempebra. Dessuten syns jeg at hardt havearbeid osv er mer motiverende fordi jeg ser det som trening. Så når jeg har jobbet 5 timer i hagen, behøver jeg heller ikke trene. Jeg er ikke så flink til å trene, men prøver å gå rask tur eller gjøre litt tungt arbeid hvis jeg ikke trener. Mange ganger i disse fire ukene har jeg ønsket meg noe godt som belønning, og da kjøper jeg en kurv friske bær og bruker litt som kveldskos og litt i salat, eller på som pålegget dagen etter. Når barna skal ha godteri, kjøper jeg akkurat det de skal ha denne dagen, og ikke så det er litt til overs. Et råd kan være å ha en digitalvekt og sjekke vekten hver dag. Da ser man nesten hver dag at vekten faller med noen gram. Ellers kan en matdagbok hjelpe til å se hva man spiser og alt skal skrives opp. La den ligge på kjøkkenbenken eller et sted hvor ikke barna ser den, og skriv ned mat og vekt hver dag. Lag en tabell med kurve som viser hvordan du nærmer deg målet. Heng frem de klærne som er litt for trange eller som du gleder deg til å bruke og fokuser på det hver dag. Prøv de hver uke og se at det har hjulpet litt. Belønn deg selv med annet enn mat. Kanskje du kan kjøpe deg ny veksle, sko, etter hvert klær, når du når målene. Fokuser på disse belønningene. Selv sier jeg til med selv når jeg møter fristelser: Vil du spise kake eller bli slank?
happyhappy Skrevet 10. april 2007 #6 Skrevet 10. april 2007 Åkei her er noen ting som har funket for meg: Spis frokost! Alltid! Eller istedenfor brød kan du spise havregrøt med litt rosiner,oppskjært banan og eple i, liten smørklatt i midten, kanel og sukkererstatning. Men pass på porsjonen her, når du er mett spiser du ikke mer. Kast det du ikke spiser eller gi det til hunden. Her må du tenke på at dette er bare karbohydrater, og det er ikke bra. Proteiner er kilden du trenger til å gå ned i vekt. Det man må vite når man skal gå ned i vekt, er hva karbohydrater og proteiner er. Man kan ta som tommerfinger-regel at man skal få i seg mest mulig proteiner TIL HVERT MÅLTID. Ta noen skiver lett-gulost og/eller skinke også! -og 30-40 gram havregryn...det holder! (eller proteinshake) Så tre timer senere f.eks, spiser du lunsj, kylling/tunfisk/egg salat med en halv skive brød med smør på eller litt olje over salaten.. (du trenger litt fett det er viktig) Ikke noe dressing, det går det ann å vende seg av med hvis du er avhengig. (trust me, jeg spiste vannvittig mye dressing før, men nå synes jeg det er kvalmt.) Eller en omelett med salat til er godt, og en liten brødbit, (det er lunsjen man kan virkelig "ta inn" kalorier. Men husk at du skal være mett, spis opp alt grøntforet og drikk masse væske! helt helt helt ening med deg Så et par timer senere spiser du et mellommåltid, dvs, en yoghurt eller en halv banan og 10 mandler f.eks, noe godt å drikke (uten sukker). [ sorry, men her ville jeg ikke tatt youghurt eller banan, da dette er kalori og karbohydrat-bombe! Ta heller mandler eller en bar nutrilett ---eller proteinshake (hvis du er en av de som har en kjæreste/samboer/mann som trener og har dette tilgjengelig, eller bruker det selv!! det er faktisk godt) Husk å drikke godt med vann eller farris i løpet av dagen, det er sunt. Jeg drikker forøvrig mye lightsaft også for å få i meg nok væske i løpet av dagen, uten at jeg skal påstå at det er spesielt sunt. men det skader ikke (hvis du ikke drikker ti liter om dagen-hehe) og det er ikke med på å legge på deg!hihihi... jippii! Til middag reduserer du mengden med brød/pasta/potet og fyller opp med grønnsaker, Ikke så mye saus heller, men litt kan du unne deg, ca 3 ss. Til kvelds kan du ta ett par knekkebrød/ryvita f.eks med noe digg pålegg og påleggssalat. Kanskje litt tørkede frukt biter eller en smoothie. hva skjer med kjøtt- --proteinkilden her?? her er det bare karbohydrater... blir ikke så mett.. og så er det heller ikke bra.. Spis masse kjøtt!! Alle sammen, merk dere det! Det er godt, sunt og LOV! og så tar dere masse salat, og en liten dert brød/pasta/potet. Meningen er å spise seg mett på salat og kjøtt. og OsloTwo...gå på badevekta hver dag?? Dette er ikke bra psykisk... For har du gått opp 200gram fra dagen før, så blir du så skuffa og tenker; "Faen!! I dag skal jeg ikke spise så mye ass...skal spise enda mindre!!" og da stopper du opp/ fucker opp forbrenninga di... Ta og vei deg en gang i uka. Og la for guds skyld helg være helg! Du kan spise en sjokolade, en liten skål potetgull! Og gled deg til neste helg. Eller shop deg noe fint La det bli en motivasjon! Det er helt okei å spise litt nam-nam i helga- men med måte! Alt etter måte, ikke sant? Man skal da leve også. MEN også gå ned i vekt, og det går! Trust me. Du klarer dette mamma06! Lykke til!! ---Thalassa mener ikke å rette på deg--men bare komme med gode tips
Gjest Thalassa Skrevet 10. april 2007 #7 Skrevet 10. april 2007 Selv sier jeg til med selv når jeg møter fristelser: Vil du spise kake eller bli slank? ← helt sant! Her må du tenke på at dette er bare karbohydrater, og det er ikke bra. Proteiner er kilden du trenger til å gå ned i vekt. Det man må vite når man skal gå ned i vekt, er hva karbohydrater og proteiner er. Man kan ta som tommerfinger-regel at man skal få i seg mest mulig proteiner TIL HVERT MÅLTID. Ta noen skiver lett-gulost og/eller skinke også! -og 30-40 gram havregryn...det holder! (eller proteinshake) helt helt helt ening med deg sorry, men her ville jeg ikke tatt youghurt eller banan, da dette er kalori og karbohydrat-bombe! Ta heller mandler eller en bar nutrilett ---eller proteinshake (hvis du er en av de som har en kjæreste/samboer/mann som trener og har dette tilgjengelig, eller bruker det selv!! det er faktisk godt) hva skjer med kjøtt- --proteinkilden her?? her er det bare karbohydrater... blir ikke så mett.. og så er det heller ikke bra.. Det skjønner jeg Men jeg er ikke sikker på om en ernæringsfysiolog ville vært enig i rådene dine.. Det er sant man raser ned i vekt når man kutter mesteparten av karbohydratene, problemet er når du er ferdig med å slanke deg på denne måten. Stoffskiftet forandrer seg når man ikke spiser nok karbohydrater og kroppen bestemmer seg for å brenne fett på en annen måte. Når man er ferdig med å slanke seg nesten uten karbohydrater går man tilbake til gamle vaner, spise brød, musli, deilige poteter og potetgull og raser opp i vekt igjen fordi stoffskiftet går tilbake til normalt igjen. Men selvfølgelig happyhappy, jeg har respekt for at folk har forskjellige meninger og motivasjoner Uansett hva du gjør, lykke til med slankingen mamman06!
happyhappy Skrevet 10. april 2007 #8 Skrevet 10. april 2007 Thalassa, meningen er at det skal bli en vane. Ja, jeg er helt helt enig i at man går rett opp i vekt igjen etter at man begynner å spise "vanlig igjen". Men hva er da vanlig da? Potetgull, masser av poteter/ris/pasta til maten..? I så fall er man feil-ernært... og det er ikke rart man skyter opp i vekt.. Spiser man riktige mengder proteiner og karbohydrater (og fluster av grønnsaker), går de som har noen kilo for mye på kroppen ned i vekt,--og de som holder seg normale--> de vil holde vekten sin. (Og vil man ned eeeenda mer enn det, da anbefaler jeg å ta kontakt med en profesjonell personlig kostholds-veileder. Det man putter inn i munnen, har mer å si enn hvordan du trener! -omtrent Joda, en ernæringsfysiolog ville faktisk vært enig Har allerede vært i samtale med en...hihih..
Gjest Thalassa Skrevet 10. april 2007 #9 Skrevet 10. april 2007 nutrilettbar og proteinshake en vane? Jaja, hver sin smak! Du har sikkert helt rett i det du sier happyhappy, mitt poeng var bare det at man kan fint gå ned i vekt med et relativt normalt og sunt kosthold, kutte sukkeret helt og spise regelmessig og variert. Som sagt, det var bare mine "two cents".
OsloTwo Skrevet 13. april 2007 #10 Skrevet 13. april 2007 HappyHappy: joda jeg veier meg hver dag, noen ganger etter jeg har spist også. Kanskje litt mye veiing her i gården. Ellers er jeg veldig flink m godteri osv, spiser ikke det engang i helgen. Men unner meg litt ekstra m venner eller hvis jeg er borte. Hadde gjester i går, spiste salat m kylling og bacon, hvitøksbrød, drakk vin og hadde jordbær med iskrem til dessert .Det er vel det vi kaller kvalitetskalorier?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå