Gå til innhold

Bygge hus.?

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Hei,

Min samboer og jeg ser på forskjellige muligheter for hus.

og vi har tenkt på og bygge fr å få det slik vi vil med engang

Noen her som har erfaring med å bygge hus?

hva er smartest ? hvor lang tid brukte dere? hvor dyrt ble det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hilde

Jeg har bygd hus og er kjempefornøyd. Var heldig og hadde erstatningstomt i Stavanger, men brukte lang tid på planlegging og diskusjon om hvilken type hus vi skulle bygge. Det endte opp med et hus i moderne funkis-stil - noe jeg er sjeleglad for idag. Huset er bygd i tre og betong, det er masse store vinduer og høyt under taket. Vi slipper skråvegger som "stjeler" masse plass.

Ta kontakt med et seriøst byggfirma - disse har som regel alltid et arkitektkontor som de samarbeider med. Be om et møte og legg fram hvordan du tenker deg huset ditt. Arkitekten vil da komme med gode råd og han eller hun vil også ta en tur på tomten for å se hvordan huset skal ligge på tomten, solforhold, utsikt, osv...

Gi beskjed på forhånd om hvilke økonomiske rammer du har å holde deg innen - og be om et forslag.

Det gjorde vi - førsteutkastet ble i dyreste laget - vi fikk tegnet om endel og var fornøyd og signerte kontrakt etter ett par omganger med rettelser på tegninger og kalkyler.

Selve huset mitt koster ca. 2 mill. - det er ekskl.: tomt, garasje, parkett, maling, opparbeidelse av tomten, terrasse, Royalimpregnert kledning, osv...

Det er deilig å bygge eget hus - man får det akkurat slik man vil og alt er nytt og ingen har bodd der før deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bygget vårt eget og er superfornøyd.

Valgte et "ferdighus" som ikke var dyrt. Ikke det at det blir så mye dyrere å bygge "skikkelig" men fordi det tar myyye lenger tid. Og når man sitter på en leilighet med litt gjeld og i tillegg har kjøpt en tomt som ikke var billig, så var det nødvendig for oss å få i gang tingen raskt.

Det tok va 7 mnd før vi fikk byggetillatelse (Oslo kommune er ikke lette å ha med å gjøre). Så brukte de vel ca 4 mnd på å få opp huset inkl. innredet 1. etasje. Resten hadde vi bestemt oss for å gjøre selv.

Selve huset hadde en grunnpris på ca 700.000 (uten tomt, støping, planering osv) Da var det inkludert en del elektrisk, rørleggerarbeide, en liten kjøkkeninnredning o.l.. Vi valgte bort alt bortsett fra rørleggerarbeidet.

Det kommer ofte en del i tillegg til disse prisene. Blandt annet er det for få elektriske punkter og kjøkkeninnreninger som følger med er ikke akkurat pen og spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte HortenHus/Øko-bolig på Skårer.

Der fikk vi utrolig god hjelp med byggesaken og hadde ikke noen spesieller problemer egentlig.

http://www.hortenhus.no/start.htm

Grunne til at vi valgte denne leverandøren var egentlig litt tilfeldig, men de har et godt utvalg av hus i mange prisklasser. Mest tradisjonelle eneboliger, men det var i grunnen det vi ville ha også.

Har ikke all verdens erfaring med andre leverandører, men er blitt advart mot Drammenshus (fikk også elendig service når vi tok kontakt med dem).

Du kan jo også be om kataloger fra

http://www.systemhus.no/

http://www.blockwatne.no/

http://www.mesterhus.no/

http://www.vestlandshus.no/

http://www.ferdighus.no/intro.htm

Råder deg til å se på alle kataloger og løsninger.

Det er ofte masse tillegg i pris om du vil forandre på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal også bygge hus. Har begynt å samle inn info men det er vanskelig å vite hva man skal vite.Var og kikket på hortenhus og det virket veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å skryte litt mer av HortenHus :ler: :

De har veldig godt utvalg av hustyper!

Dessuten har de vært på merkedet LENGE! Og vi har fått utrolig god service og informasjon. De har alltid stilt opp på flekken når det har vært noe og byggingen var ferdig i tide.

Kjenner flere som har bygget andre ferdighus og som har klaget både over elendig service, dårlige snekkere, forsinkelser og masse annet.

Mine foreldre har hatt et HotenHus i 30 år nå og det henger sammen ennå :ler: .

Jeg kan selvfølgelig ikke gå god for ALLE snekkere og kontorer i landet, men skulle vi bygge på nytt, så hadde vi ikke tvilt på hvilken leverandør vi skulle velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Et lite tips, hadde vi skulle bygge igjen hadde vi fått en advokat til og gå gjennom alle papirene, man investerer en god del penger, og man kan ikke alltid stole på husleverandøren, f.eks vi skulle ha flyttet inn i vårt nye hus i januar o1 og kom ikke i hus før august 01, og så var det dårlig snekkerarbeid. Så få en kyndig person til og gå gjennom kontraktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke dumt med advokat nei.

Selv brukte vi en som har jobbet i bransjen. Han så igjennom og fikk rettet opp litt.. sparte oss fra masse arbeid og mye penger.

Han visste om fallgruvene og fortalte oss hva vi burde kreve av leverandøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hei!

Tips:

- Be om referanseprosjekter på snekkerlaget, og sjekk dem! Snekkere er ikke nødvendigvis snekkere, for å si det slik...

- Vurder å betale en fagkyndig til å være "ekstra byggeleder", for å følge opp arbeidet som gjøres underveis. Ikke for å lede arbeidet, men for å kontrollere at alt blir som det skal.

- Sett dere inn i det praktiske rundt det å bygge hus, f.eks fuktproblematikk og inneklimaplager. En del kan du finne f.eks på www.be.no.

- Sett dere inn i rettighetene og pliktene deres. Forbrukerrådet har laget en bok om husbygging som er nyttig å ha.

- Regn det som realistisk at total pris minst blir 2 x katalogprisen.

- Husk at alt som trekkes ut fra leveransen får du veldig lite igjen for, mens dersom du vil legge til noe koster det deg dyrt. Dette er faktisk gjeldende for de fleste boligprodusenter. Det er veldig lurt å forhandle på alt slik før en skriver kontrakt. Da har en det beste forhandlingsgrunnlag!

Vi var ute for en aktør som fremstod seriøs, men etter som mangler på boligen oppstod ble de mindre og mindre seriøse. Nå er vi i en konflikt jeg gjerne skulle ønsket meg ut av!

Lykke til! Jeg har også hørt mye pent om Horten Hus, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Vi har akkurat bygget hus og tegnet det selv, så det ble i stor grad slik vi ville ha det (tatt i betraktning begrensninger mht. tomt, økonomi, lokal restriksjoner osv.).

Men en ting savner jeg: Et såkalt teknisk rom! Vi har vannbåren varme, det skal kanskje dere ha også? Vi har stort vaskerom som det er vanskelig på utnytte + skjemmet pga. dette. Skulle gjerne brukt ca. 4 m2 til varmtvannsbeholder, røropplegg (masse!!) og i tillegg ha plass til ved!!)

Men det var vel ikke dette du spurte om.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...