Gå til innhold

Backpacking


estrella

Anbefalte innlegg

Hei hei,

skal nå i sommer reise på såkalt backpacking, sammen med ei venninne, og har litt spørsmål. Først og fremst, er det noen av dere som har reist på backpacking?

Hvor reiste dere?

Hvor mye penger brukte?

Hvor lenge reiste dere?

Hvor mange reiste dere sammen med?

Forhåndsbestilte dere senger i overnattings"hostels", eller tok dere det som det kom?

Andre spørsmål som kanskje også andre også kan hjelpe meg med, selv om dere ikke har reist:

Noen sko dere annbefaler, til å gå lenge i, som er behagelige først og fremst?

Tenker på å kjøpe En sekk fra Bergans, kalt Trollhetta. Den koster 2500 kr, og er ganske bra sier folk..Den kan åpnes akkurat som en vanlig bag. Vet dere om andre lignende sekker som er designet slik, til kanskje en billigere penge?

Andre pakketips?

Blir glad for alle svar!

:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt om hvordan vi har tenkt:

Vi er _kun_ 17 år, så det mest spennendes spørsmålet blir om vi er smarte nok til å finne frem. Da snakker jeg om å finne frem på kartet:-P

Vi er begge to, ganske flinke i engelsk vil jeg si, så språket blir forhåpentligvis ikke så veldig vanskelig, og hun jeg reiser med snakker også en del fransk og flytendes jugoslavisk(vet ikke om det er det de kaller det nå?).

Vi tenker å reise i 3 uker. Hvor den ene uka er vi på en plass, i frankrike(de har leilighet, så da skal vi være der, med foreldrene). De to ukene vi reiser så har vi tenkt å ta fly til københavn(bestiller rett før). Så reiser vi gjennom Danmark, Tyskland, Østerike, Italia, og deretter til frankrike og så spania. Så tilbake til Frankrike, og da skal vi være der ei uke, deretter gjennom østerrike, tyskland og danmark igjen. Byer dere annbefaler vi bør besøke?

Vi regner med at vi sover på det de kaller for "hostels" eller herberger. Dermed regner vi med 500 kr til dagen. Det høres veldig lite ut, men har snakket med andre, og de sa at 500 kr til dagen er faktisk veldig masse når du skal på backpacking. Billetten, til togene, kjøper vi før reiser(2-300 kr for en mnds billett).

Det var litt om turen. Som sagt blir jeg glad for alle tips, og reiseruter hvis dere har.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jadis
Hei hei,

skal nå i sommer reise på såkalt backpacking, sammen med ei venninne, og har litt spørsmål. Først og fremst, er det noen av dere som har reist på backpacking?

Hvor reiste dere?

Hvor mye penger brukte?

Hvor lenge reiste dere?

Hvor mange reiste dere sammen med?

Forhåndsbestilte dere senger i overnattings"hostels", eller tok dere det som det kom?

Andre spørsmål som kanskje også andre også kan hjelpe meg med, selv om dere ikke har reist:

Noen sko dere annbefaler, til å gå lenge i, som er behagelige først og fremst?

Tenker på å kjøpe En sekk fra Bergans, kalt Trollhetta. Den koster 2500 kr, og er ganske bra sier folk..Den kan åpnes akkurat som en vanlig bag. Vet dere om andre lignende sekker som er designet slik, til kanskje en billigere penge?

Andre pakketips?

Blir glad for alle svar!

:-D

Hei,

jeg backpacket i Asia i 3 uker før jul. Kambodsja og Thailand - vurderte også Vietnam og Laos, men ble litt knapt med tid og penger. Sånn sett anbefaler jeg å heller være litt på stedene dere drar til, i stedet for å haste rundt for å ha vært i flest mulig land... Det blir ikke så spennende.

Nå var jo dette Asia, så hvor mye penger jeg brukte blir jo ikke så relevant for dere.

Jeg reiste alene.

Det eneste jeg bestemte på forhånd, var å reise til og dra fra Bangkok. Alt annet tok jeg på sparket, og det fungerte brillefint for meg. Slik ville jeg gjort det igjen.

Ellers er det nok ikke så nøye med merke på sko og sekk; bare det ikke er noe billig skit, så blir det nok bra. Legg litt penger i det, siden du enten kommer til å elske eller hate skoene og sekken på slutten av turen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg backpacket i Asia i 3 uker før jul. Kambodsja og Thailand - vurderte også Vietnam og Laos, men ble litt knapt med tid og penger. Sånn sett anbefaler jeg å heller være litt på stedene dere drar til, i stedet for å haste rundt for å ha vært i flest mulig land... Det blir ikke så spennende.

Nå var jo dette Asia, så hvor mye penger jeg brukte blir jo ikke så relevant for dere.

Jeg reiste alene.

Det eneste jeg bestemte på forhånd, var å reise til og dra fra Bangkok. Alt annet tok jeg på sparket, og det fungerte brillefint for meg. Slik ville jeg gjort det igjen.

Ellers er det nok ikke så nøye med merke på sko og sekk; bare det ikke er noe billig skit, så blir det nok bra. Legg litt penger i det, siden du enten kommer til å elske eller hate skoene og sekken på slutten av turen.  ;)

Ok. Tusen takk for svar! Vi har ikke tenkt å tilbringe så mye tid i Danmark, Tyskland og Østerrike. Grunnen til det er at vi har vært begge to her før, og vi har denne gangen lyst til å oppleve nye ting. Dermed valgte vi Frankrike, Italia og Spania som land vi hadde lyst til å tilbringe tid i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jadis

Ja, det er sikkert smart å ha en viss peiling på hvilke land dere har lyst til å reise i, for så å ta steder og byer litt på sparket. Jeg ville ihvertfall, som sagt, gjort det. Kjedelig å måtte bli på samme sted hvis man ikke trives, og dobbelt kjedelig å måtte dra fra et kjempested bare fordi billetten gjelder en bestemt dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reiste på "loffen" med sykkel i Spania for et par år siden, og fant ut at i små landsbyer var det lurt å forhåndsbestille overnatting i alle fall dagen før. Selv om det var utenfor sesongen risikerer man jo fort at det kommer en buss innom, og da er det ene hotellet som er der fullt. Om det er større plasser bør det gå greit å ikke forhåndsbestille.

Vi betalte alt fra 10€ natta per person (pilgrimsherberge) til 75€ natta for to personer (hotell), så det kommer an på hva dere finner og hva dere ønsker å bruke penger på. Kan være lurt å ha penger til noen dyre overnattinger, i tilfelle dere ønsker skikkelige forhold for dusj og sånn når dere er syk/sliten, eller om dere ikke får plass på billigere steder.

Ellers er mitt beste tips å være obs på lommetyver, spesielt i større byer. Det er så utrolig synlig når man er ung, litt forvirra, ny på stedet og leter etter overnatting. Da er det lett å bli lurt, eller rett og slett robba. Pass på å ha verdisaker på trygge steder, og la aldri bagasjen være ubevoktet.

Våre hyggeligste og billigste lunsjer var forresten vin og mat kjøpt på dagligvare og inntatt i en park. Utrolig koselig (men ta med turbestikk og kopp, så slipper dere å skaffe det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal ha med stormkjøkken :ler:

Broren til hun jeg reiser med reiste sammen med venner når de 17 år, de hadde med seg stormkjøkken. Ble litt merkelig oppmerksomhet fra andre turister og de som bodde der da men.. Men da kan vi jo lage maten selv, billigt og koseligt;-)

Du(fakse) sa at det var lurt å forhåndsbestille overnattinger i småbyer, jeg lurer bare på en ting ang. det. Hadde dere ei bok med oversikt over alle plassene dere kunne sove på, når dere skulle forhåndsbestille?

De selger jo slike reisebøker rundt forbi på forskjellige nettsider som har med backpacking å gjøre..

Annbefaler dere noen spesielle reisebøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha med stormkjøkken :ler:

...

Du(fakse) sa at det var lurt å forhåndsbestille overnattinger i småbyer, jeg lurer bare på en ting ang. det. Hadde dere ei bok med oversikt over alle plassene dere kunne sove på, når dere skulle forhåndsbestille?

Vi hadde med stormkjøkken og brukte det ikke en eneste gang. Mest fordi det gikk halve turen før vi fikk tak i riktig gass. Det er jo ikke lov til å ta med gass på fly, så det må kjøpes der man kommer, og det var ikke enkelt. Spritbrenneren i et stormkjøkken kan selvfølgelig brukes, men det tar jo eeevigheter å koke med den. Tror kanskje heller jeg ville satset på en mini-vannkoker eller på å få tak i varmt vann på overnattingsstedet, også tatt med eller kjøpt under veis frysetørret turmat. Om man spiser 2-3-4 kalde måltider fra supermarkedet hver dag, har man uansett råd til å spise akkurat middagen på pub'er og sånn.

Vi hadde med reisehåndbok, men brukte den ikke mye. Spesielt informasjon om overnattingssteder og priser er gjerne utdatert uansett hvor ny boka er. Det er bedre å kontakte det lokale turistkontoret for å få en liste, i alle fall i Spania. Eventuelt å leite på internett før dere drar. Gode kart er derimot et must, og kartene i reisehåndbøkene er ofte alt for dårlige og unøyaktige, både på å få den store ovesikten og å få detaljene f.eks i en by. Derimot kan det være greit å se i reisehåndbøker eller lete på internett på forhånd for å tenke på hvilke attraksjoner man ønsker å få med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde med stormkjøkken og brukte det ikke en eneste gang. Mest fordi det gikk halve turen før vi fikk tak i riktig gass. Det er jo ikke lov til å ta med gass på fly, så det må kjøpes der man kommer, og det var ikke enkelt. Spritbrenneren i et stormkjøkken kan selvfølgelig brukes, men det tar jo eeevigheter å koke med den. Tror kanskje heller jeg ville satset på en mini-vannkoker eller på å få tak i varmt vann på overnattingsstedet, også tatt med eller kjøpt under veis frysetørret turmat. Om man spiser 2-3-4 kalde måltider fra supermarkedet hver dag, har man uansett råd til å spise akkurat middagen på pub'er og sånn.

Vi hadde med reisehåndbok, men brukte den ikke mye. Spesielt informasjon om overnattingssteder og priser er gjerne utdatert uansett hvor ny boka er. Det er bedre å kontakte det lokale turistkontoret for å få en liste, i alle fall i Spania. Eventuelt å leite på internett før dere drar. Gode kart er derimot et must, og kartene i reisehåndbøkene er ofte alt for dårlige og unøyaktige, både på å få den store ovesikten og å få detaljene f.eks i en by. Derimot kan det være greit å se i reisehåndbøker eller lete på internett på forhånd for å tenke på hvilke attraksjoner man ønsker å få med seg.

Ok.Det var kjekt å vite med stormkjøkkenet! :danse::hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lonely Planet er en ganske bra reisehåndbok.

Åja.. haha!! Er litt treig i toppen av og til :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på interrail da jeg var 19, og da hadde jeg forhåndbestilt billett til de sonene jeg skulle reise i, så kunne vi bare toge så mye vi ville.. Det var ganske greit. Noen steder måtte vi betale ekstra for selve togturen, men det var maks en hundrings etter hva jeg husker.. Ville vi være en dag ekstra i en by så kunne vi det, og ville vi reise med en gang hadde vi muligheten til det også :) Så sånn fleksibel interrail anbefales med mindre dere skal gjennom veldig mange soner.. Jeg hadde biletten min en måned, og var innom de fleste landene i vest-Europa..Har lyst på en tur til også, da blir det øst-Europa.

Ps. Ofte lønner det seg å fly mellom sonene hvis de ikke grenser til hverandre.. Det lønner seg også å tenke ut hvor man vil begynne, slik at man kan spare soner på den måten.. F.eks fly til Frankrike, og starte derfra hvis man kan spare antall soner på det :)

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

veldig lurt å lese litt om områdene dere skal reise igjennom, slik at dere kanskje oppdager morsomme/flotte ting dere kan gjøre, og kanskje ting dere vil unngå.

Tyskland, Frankrike, Spania og Italia er veldig store land, med mange muligheter, og du kan fint bruke 3 uker med å reise rundt i ett av landene, uten å gå lei....

jeg ville ihvertfall passet på å ha god tid til å kikke dere omkring - husk at mye tid går med på å forflytte seg fra sted til sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar!

Har funnet sekk, trollhetta av bergans(kan åpnes som vanlig bag ;) ).

Vi skal kjøpe en billett, for hele europa, og den varer i en mnd, så det blir slikt du fortalte om(belissima) :)

Jeg skal sjekke opp alle tipsene dere har fortalt!

Tusen takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aurora Vaniljesaus

Jeg synes det er best å finne overnatting under veis dersom man har tenkt å reise mye rundt, for da får man fleksibilitet og større muligheter til å hive seg med på de mulighetene som finnes.

Jeg synes også det er en god ide å bestemme seg for et relativt begrenset område. Gjerne hovedsaklig ett land. Både Frankrike, Italia og Spania har i seg selv mer enn nok å by på for en måned.

Men det var bare "min måte å gjøre det på".. ;) Ønsker dere en riktig god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...