Gå til innhold

Din beste matopplevelse?


Gjest *Magica*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Synes det er vanskelig å trekke fram én enkelt opplevelse, for jeg har spist utrolig mye god mat i livet, men en av de jeg husker aller best var et utrolig godt måltid på en marokkansk restaurant i sør-Frankrike. Jeg er veldig glad i marokkansk mat og jeg har aldri spist et bedre marokkansk måltid enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie81

Enig i at det er vanskelig å trekke frem en. Er også noen jeg husker spesielt godt fordi jeg var så utrolig sulten (den lefsa jeg fikk på charter-flyet hjem fra Hellas smakte himmelsk siden jeg ikke hadde spist på mange mange timer :ler: ).

Men to favoritter:

- elgstek i en konfirmasjon for noen år siden. Så mør, saftig og god!

- Indisk mat på Zaika (på Vika). Masse godt kjøtt, mariande, ulike sauser, fantastisk nan-brød ++ Virkelig en opplevelse av et måltid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig i si hva som er DEN beste, men noen høydepunkter har det vært:

Buffeten under KokkeNM i Ålesund i 2004, masse snadder og jeg falt pladask for sel-carpatio...

En lokal restaurant hadde Lars Westerdal (Bølgen & Moi) som gjestekokk, og det ble servert 8 nydelige retter. En helt nydelig Foie Gras...

Bryllupskaken fra min brors bryllup... sukk...

Men jeg kan helt klart definere min VERSTE matopplevelse:

Jeg ble invitert som gjest på et kurs for kokkelærlinger og en av rettene hadde olivenis... og det er det verste jeg har smakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier her er det vanskelig å trekke frem én, men her er et utvalg:

- En bouillabaisse som jeg fikk servert på en enkel restaurant i Sør-Frankrike. Suppen ble servert for seg selv i en stor bolle, og så fikk jeg fem! grillede fisker av forskjellig slag, rouille og veldig godt brød. Det sier seg selv at selv om retten var uforglemmelig god, så klarte jeg ikke å spise opp maten.

- Et måltid på The Seafood Restaurant i St.-Andrews i Skottland. Jeg hadde de beste østersene jeg noensinne har smakt til forrett, kveite med skalldyrsaus og pak choi til hovedrett, og deretter noen fantastiske franske oster til dessert.

- En oksehaleterrine med steinsopp og blomkålpuré på Gordon Ramsey at Claridge's i London.

- Et måltid på en nå dessverre nedlagt restaurant i Paris, bestående av ravioli med gressløk og vellagret parmesan til forrett, posjert kalv, kalvekraft og potetsatppe til hovedrett, franske oster til dessert, og nydelige petits fours til kaffen.

- Spaghetti med hjerteskjell på en restaurant i Sør-Italia

Og så har jeg hatt noen store matopplevelser i privat sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å det er så mange bl.a.:

- Femretters middag på restauranten The Clarence i Dublin

- Andebryst med grønnpeppersaus hos Le Brulot i Antibes

2. plass for andebryst, da med lavendelhonning hos Restarant Remparts i Riez

- Panang Chicken Curry på en enkel restaurant i Chiang Mai

- Mitt første besøk hos Jamie Olivers Fifteen, nede i restauranten, megagod risotto med krabbe

I tillegg så er det de fleste ganger jeg har vært på Sult på Grünerløkka og spist en eller annen fisk med potetstappe samt restaurant Chiang Mai i Oslo og spiste tom yam goong med kokos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver

Jeg er ganske enkel i matveien, så trekker frem disse to:

Bryggeloftet i Bergen: en vegetarrett i form (ekstra god i ettertid da det viste seg å være det siste ordentlige måltidet på nesten åtte uker).

Curry og Ketchup på Majorstuen: indisk vegetarrett som smaker himmelsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolognese pizza jeg smakte i Portugal. Fantastisk! Det kommer jeg aldri til å glemme. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det beste må bli den gangen jeg og en venninne spiste kyllingfajitas. Vi var kjempesultne, og maten smakte kjempegodt. Det er et måltid vi husker godt begge to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lørdag, pinnekjøtt middag hos bestemor til min kjære, absolutt det beste pinnekjøttet eg har smakt noen gang, salt og hærligt og på heilt feil årstid :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Er mye positivt å huske tilbake på, men jeg er veldig glad i vilt..

Tror det beste må være en reinsdyrfilet med sukkerglaserte mandelpoteter, fløtesaus og grønnsaker.. Det var så enkelt, men så utrolig godt....

Ellers jobbet jeg på restaurant i mange år, og kjøkkensjefen der lagde en helt utrolig krabbemousse..

*Kjenner jeg får vann i munnen nå* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Huldali

- en hjemmelaget middag av min eks sambo: indrefilet, masse ulike grønnsaker, gratinerte poteter, god saus og med deilig vin til.

Var kanskje stemningen som gjorde maten så utrlig god :)

- en stor salat som jeg fikk på en cafè i Danmark. Husker ikke helt hva salaten innehold, men jeg var helt alene (hadde vært det leeeenge) og ville så gjerne ha noe fin mat. Den opplevelsen av å sitte der å endelig føle seg litt sammen med andre mennesker (fordi om jeg ikke snakket med noen) og samtidig få deilig mat var kjempegodt. Både for sjel og mage.

- en annen god salat som jeg har spist var sammen med ei venninne på løkka. Kylling, krutonger, ulikesalater og en utrolig god dressing, med varmt brød til. Vi hadde gått rundt lenge, var sultene og slitene og kom inn på et varmt og hyggelig sted.

For min del tror jeg situasjonen rundt maten har like mye å si som selve maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅ det er så mange. Men en av de siste store opplevelsene var en fiskekake i Thailand!! trodde eg hadde bestilt vanlig stekt thailandsk fiskekake, men fikk to porselensskåler fylt med den mykeste fløyelsmyke nyyyydelige fiskefarse med chili, hvitløk, limeblader, kokosmelk og sikkert noen flere krydder..i midten var det en bit fiskefilet og dette var perfekt dampet...det var så vanvittig godt at eg turde ikke bestille den retten flere ganger, var redd det skulle bli nedtur. også en kald Singha til!

Også har eg noen nydelige matminner fra Italia...digre oliven fylt med kjøttfarse, frityrstekt salvieblader, hjemmelaget pasta med fersk trøffel, masse. Amarone og ristede kastanjer, Helstekt smågris og bruschetta stekt i peisen, spagetti alla vongole i Positano. Åååå eg vil tilbake!

Rå tunfisk med lime og kokosmelkpå Rarotonga mmm

Tørket reinkjøtt, stekt litt over bålet ute på Finnmarsvidda.

Nyfisket røye en sommerkveld...

mmmm nå blir eg sulten.. ut å finne wasa..

grillet blekksprut og sardiner i Hellas

Å elsker mat=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være da jeg spiste på en kinesisk utendørsresturant i Venezia. For det første var det varmt ute, nydelig vær og nydelig utsikt. Og maten var helt annerledes enn kinaresturantene i Norge - og mye bedre! :) Pluss at jeg ble kjent med ei kinesisk jente der nede, det var hun som ville på kinaresturanten. Hun forklare meg mye om rettene og lærte meg å spise kjapt og effektivt med spisepinner (hadde ikke helt taket på det før det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå syntes jeg all mat jeg slipper å lage selv er god jeg da, selv take away nudler fra en billig kina sjappe. Men når jeg tenker tilbake er faktisk det beste måltidet jeg minnes, et jeg spiste i Polen, jeg var vel i 16-års alderen, jeg var der på sommerferie, far min jobbet der nede. Vi var på en restaurang som lå langt ute på landet, han som eide den gikk selv på jakt og skaffet kjøttet, Der fpiste jeg stekt and med råstekte poteter og masse stekt sopp, det var bare så nydelig, kan liksom enda kjenne smaken av den nydelige anda, og dette var faktisk på 70-tallet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min beste matopplevelse var ikke hverken på en gourmetrestaurant eller et spennende sted i Østen (selv om jeg har spist god mat der også), men det var et måltid som min venninne laget til meg etter at jeg hadde vært et år i utlendinghet:

-Hjemmelagde kjøttkaker med DEN gode sausen,ertestuing og rørte tyttebær, mandelpoteter...mmm

-Ostekake til dessert.

Pluss lekkert servise, stearinlys og god stemning.

Jeg var helt utsultet på norsk mat og var ikke klar over at jeg kom til å savne slike tradisjonelle retter SÅ mye. Gjett om jeg forsynte meg to ganger- og vel så det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine beste matopplevelser er:

* En anderett jeg spiste på en liten kinesisk resturant i London. Hadde aldri spist and før, og den anda var saftig og helt nydelig. Har ikke smakt så god and siden

* Da en kollega hadde plukket masse kantareller og ga bort til meg. Jeg stekte dem sammen med lammekjøtt og fløte og krydret med dill. Måtte nesten slikke gryta etterpå... ;)

*Og friske multer plukket rett i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...