Gå til innhold

Top gear


Bhrsrk

Anbefalte innlegg

Første gutt med shoppingdagbok? ;) Lett nerdete og gjør god research før innkjøp av det meste. Utenom enkelte impulskjøp. Ofte er det like morsomt eller kanskje litt morsommere å planlegge kjøpet enn å ha kjøpt. Dingser er vanligvis mer interessant enn klær.

Kjøpt i det siste

Macbook Pro - Mac er tingen, umulig å gå tilbake til PC og Windows nå.

Laptopveske Knomo - Ser fin ut, men har fremdeles lyst på mer luksuriøs skinnveske med beskyttelse for laptopen.

Hugo dress - Salget på Steen&Strøm, enkelsplitt, litt kasjmir, moderne klassisk.

G&W 2006X forsterker, BK Electric XLS200-DF subwoofer, Zhaolu 2.5 DAC - Stereoanlegg! Billig kinesisk elektronikk og engelsk bass. Jeg er veldig begeistret, sambo var mer likegyldig. :klø:

3Bo 5000 dusjhjørne - Ren må man være… :) Det har pent design, men virker ikke så solid og tillitvekkende som tilsvarende modell fra Porsgrund Bad.

AEG L47379 vaskemaskin - Til sambo. ;)

Asko D3450 oppvaskmaskin - Til meg. :ler:

Skal kjøpe

Hverdagssko - Har slitt ut de gamle joggeskoene, og jeg må ha nok sko til at hvert par får nok hvile. Vurderer Rockport Astride, backupløsning er sannsynligvis Merrel. Vil helst ha sko uten skumgummi og annet tjafs som lukter vondt og slites raskt, men jeg kan ikke kun ha Rautureau heller…

Komfyr - Electrolux har et par flotte induksjonskomfyrer, men EKD60750X er kun i stål, og EKD60950 har skråflate under knottene som antageligvis samler mer fett enn en rett horisontal flate. Siemens er foreløpig diskvalifisert for dårlig følelse på knotter og uinteressant design etter å ha prøvetafset litt på ulike modeller hos Siba. Gorenje EI7560W har infrarødt grillelement som er veldig fascinerende (og nyttig for crisp ost på omelett). Skulle ønske Apple laget induksjonskomfyrer. ;)

Bil - Ford Focus er favoritten å kjøre sålangt blant biler i den aktuelle prisklassen. Veldig fin balanse, god tilbakemelding ved vanlig kjøring, og lett sideveis skrens i stedet for over- eller understyring når man gjør dumme ting på veien. Ellers er Ford Fiesta billigere, og Golf IV lettere tilgjengelig. Seat Leon er en joker, og Citroen C1 er søt. Fiat 500 kommer ikke før til høsten, og Mini er for dyr. :reise:

Digitalkamera - Hadde det smått legendariske kompaktkameraet Yashica T5 med optikk fra Carl Zeiss, og har ikke kjøpt digitalkamera ennå (har lånt sambo sitt av og til). Hadde store forventninger til Panasonic LX2 med optikk spesifisert av Leica, men de har klart å rote det til med bildesensoren og støyfjerning ved høy ISO (ser ut som akvarellmaleri), i likhet med den svært så lovende Ricoh GR-Digital før det igjen. :sur: virker smått interessant med blitzfot og bildestabilisering, men optikken er visstnok ikke spesielt imponerende og jeg er svak for vidvinkel større enn 35mm. har 28mm vidvinkel og manuell kontroll og kan bli veldig bra, forutsatt at de har god bildesensor uten problemer med støy. er den jeg har desidert størst forventninger til. Fast brennvidde tilsvarende 28mm filmkamera, sensor i størrelse APS-C som er like stor som sensorene i digitale speilreflekskamera (eksakt samme sensor som i SD14), og typisk 10 ganger større enn sensoren i kompaktkamera som Coolpix og Ixus. Det kan bli så bra! :tommelsmil: Om det blir skuffelse igjen kjøper jeg antageligvis bare en Fujifilm F30 som er billig og veldig god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for varm velkomst! :)

Vi har planer om induksjon ja, men det er neppe realistisk at det blir kjøpt umiddelbart, og vi har en eldre komfyr som virker brukbart fremdeles. Tipper enten i sommer, eller neste vår/sommer - avhengig av om vi finner passende modeller og hvordan arbeids- og bosituasjonen er. Vi har sett litt på Grepa, og de ser greie ut men har litt traust design, særlig sammenlignet med Electrolux. :briller2:

Så på sko i dag, og det viste seg at Rockport er litt for smal, og har litt for mye skumgummi og sånt til at det frister særlig. Så ingen Merrel jeg hadde virkelig lyst på heller, og alle andre sko som så fine ut hadde enten hæl som ikke passer meg (slites for raskt eller vil gnage), eller for lite støtte eller oppbygning under innsiden av foten. Kjøpte et par Nike Free 5.0 i stedet. De er lette og puster antageligvis bra, og hadde sansen for "barfotfølelsen". Om jeg liker dem veldig godt etterhvert kan det være aktuelt å kjøpe fargetilpasset versjon hos Nike iD på nett. De forrige joggeskoene hadde goretexmembran og var hendige når det var regn. Nå blir det mer gummistøvler og kalosjer.

Kommer fremdeles til å se litt etter sneakers rundtom. Fant et par Prada i London på salg en gang som uheldigvis var i feil størrelse men virket helt optimale ellers, så kanskje noe sånt er tingen. Jeg kan være litt sær og vanskelig når det gjelder sko. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående induksjonskomfyr er det forresten frittstående komfyr, ikke for innbygging. Det begrenser valget litt. For innbygging er det antageligvis litt lettere å finne bra ting virker det som.

På Luminous Landscape har de formulert de samme ønskene om digitale kompaktkameraer som jeg har. Håper virkelig at Sigma DP1 blir bra. :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:velkommen:

Endelig en annerledes shoppingdagbok. Jeg ble helt bergtatt av å se på Mac-linken din. :ler: For ikke å snakke om veske å ha den i..

*Drømme*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var noe nytt :) Velkommen skal du være, gøy å se at gutter også planlegger skokjøp. Skulle gjerne sett en link til de fra Prada. Og hva er en induksjonkomfyr?? :sjenert:

Endret av Miracl3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var noe nytt :) Velkommen skal du være, gøy å se at gutter også planlegger skokjøp. Skulle gjerne sett en link til de fra Prada. Og hva er en induksjonkomfyr??  :sjenert:

Det er et par år siden jeg så Prada-skoparet i London, så jeg har ikke sett de på nett. De hadde glatt skinn inni hælkappen slik jeg liker best, og passet foten min bra med oppbygging og bredde - men var altså i helt feil størrelse. Kompenserte med å kjøpe en dyr Hugo-jakke i stedet. :plystre:

Det jeg er ute etter er noe slikt som

http://www.raffaello-network.com/raffties/...7288&rangeid=28

http://www.raffaello-network.com/raffties/...2533&rangeid=28

http://www.raffaello-network.com/raffties/...7545&rangeid=28

http://www.raffaello-network.com/raffties/...9880&rangeid=28

http://www.raffaello-network.com/raffties/...0162&rangeid=28

http://www.raffaello-network.com/raffties/...0388&rangeid=28

Har et par Tommy Hilfiger som viser seg å ha for dårlig konstruksjon i hælkappen, med horisontal søm akkurat der jeg sliter mest (som gjør at sømmen sliter på hælen og gir gnagsår), og det er brukt noe kjipt tøy som blir litt sandpapiraktig når det blir litt fuktig. Ser ut som det er gjennomgående design på Hilfiger-sko, så det blir neppe flere av dem i skoskapet til tross for at de ser bra ut. Hælkappekonstruksjon er viktig for meg da jeg har en litt ustandard hæl. :) Før Hilfiger hadde jeg et par Dutem som ble kjøpt i Trondheim og satt som et skudd og ble brukt helt til de nesten falt fra hverandre. Savner fremdeles Dutem-skoene. :grine:

Induksjonskomfyr er komfyr der man varmer opp gryta ved hjelp av magnetisme i stedet for å gjøre kokeplata varm. Det er det helt store innen kjøkkenteknologi for tiden. :)

Les mer hos Jernia, Femina eller Vi i Villa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er oppvaskmaskin og vaskemaskin på plass. Det går sjelden så glatt som man hadde håpet på, så jeg deler litt av min nylig tilegnede lærdom:

Leveringsgutta fra Elkjøp er hyggelige folk som bærer tunge ting opp trappa til 3. etasje - men de rører ingenting som er koblet til vann utenom i våtrom. Dersom de skal hente oppvaskmaskin eller vaskemaskin fra kjøkken må du selv skru av alle rør og tilkoblinger på forhånd. Eventuelt kommer de og henter senere.

Oppvaskmaskin med tre føtter og høydejustering av bakerste fot med skrue i front er verdt ca 1 rørleggertime (og lett frustrert rørlegger) i forhold til fire føtter uten justering i front. Eventuelt kan man sette den inn selv og bare la rørleggeren koble til rørene dersom man har teknisk innsikt og vil unngå problemer med forsikring i tilfelle oversvømmelse.

Stadig flere av oppvaskmaskinprodusentene har sluttet å levere waterblock med maskinen nå. Elkjøp sa at det skulle følge med uten at det gjorde det på den vi kjøpte, og rørleggeren hadde ikke i bilen, så det er greit å sjekke helt sikkert på forhånd.

Og med flunkende nye hvitevarer får man veeeeldig lyst til å heve standarden på alt og kjøpe ny induksjonskomfyr… ;)

Endret av Bhrsrk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med flunkende nye hvitevarer får man veeeeldig lyst til å heve standarden på alt og kjøpe ny induksjonskomfyr… ;)

Go for it!! :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Har sett litt mer på bil i det siste. Som vanlig har jeg en tendens til å være litt vanskelig og kresen, og tvile meg oppover i pris før jeg finner noe jeg er helt fornøyd med. :roll: Har kun prøvesittet sålangt, ikke prøvekjørt. Det er nyere bruktbil som er mest aktuelt.

Jeg har kjørt en del Ford Focus (første generasjon turbodiesel) tidligere, og vil ha tilsvarende kjørefølelse, men helst litt mer futt i motoren, enda bedre sitteposisjon, og litt mer solid følelse i interiøret. Videre er det stort pluss med automatisk klimaanlegg der man stiller inn temperatur, og ESP kan være veldig greit. Diesel er en fordel men ikke nødvendig. Det er ikke nødvendig med plass til barnevog eller barn, og vi har blitt brukbart dyktige på å pakke lite for reiser, så bagasjeplass er ikke stort tema. Bilen må være hendig rundt i byen, men også god på langtur til Vestlandet.

Min (uoppnåelige :hjerter_rundt:) favoritt er ny BMW 3-serie med sportsseter. Når jeg setter meg inn føles alt helt riktig. Sportssetet er fantastisk og jeg finner veldig god sittestilling med alle justeringsmulighetene på ratt og sete. Det er god følelse på knapper, den er godt skrudd sammen, det er flott lyd i dører. Om penger ikke hadde vært noe tema hadde det stått en 320d utenfor her nå. I kategorien uoppnåelig kommer også Volvo C30. Den er også helt riktig for mitt lange legeme, ganske ny og dyr.

Mini var en ørliten skuffelse, fant meg ikke like godt til rette i den som i flere andre biler. Nå skal det nevnes at jeg hadde veldig høye forventninger også. Sitteputen har blant annet en bueform som gjør at det er mindre støtte i ytterkant der jeg alltid har bena, knappene var interessante men ikke helt topp, men jeg vil antageligvis like kjøreopplevelsen godt om jeg prøvekjører.

Kia Cee'd var veldig positiv overraskelse. Koreanerne er plutselig oppe på europeisk nivå, noe slikt som 5-6 år før jeg hadde forventet. Bilen oser kvalitetsfølelse på alle måter, og ifølge testene er den god å kjøre også.

Honda Jazz er den mest praktiske småbilen jeg har sett på sålangt, og de har satset hardt på showroomopplevelsen. Uheldigvis har ikke Honda noen av de supre dieselmotorene tilgjengelig i Jazz, men standardmotoren er antageligvis grei. Den vant sammenligningstesten "Mum knows best" i Top Gear og er kanskje ikke tradisjonelt førstevalg for oss hippe&kule&fremadstormende&urbane :briller2:, men den kunne nok fungert bra. Mitsubishi Colt var det vanskelig å finne en god sittestilling i, enten er jeg for nære pedalene, eller så rekker jeg knapt rattet. Baksetene kan justeres frem og tilbake, så jeg får plass i baksetet, og de har dieselmotor. ser flott ut, og var ganske bra innvendig. Selv om rattet kan justeres i lengden kommer det ikke helt langt nok etter min smak, men jeg kan finne meg til rette i førersetet. Jeg kan godt forstå at dette er en storselger i resten av Europa. var også god å sitte i, men når ikke helt opp i den eksklusive klassen for min del. Ford Fiesta hadde veldig plastfølelse, og fotbrønnen var smalere enn på Focus.

Etterhvert har jeg fått stadig mer lyst på , og en brukt 116i kan kjøpes for ned mot nå. Det er nesten 100000 mer enn jeg opprinnelig så for meg å bruke på bilkjøp. :) 1-serie er litt trang innvendig, bakseteplassen er dårligere enn på billigfly, men den har veldig gode seter (sportssetene vel å merke), alle modeller har ESP, og med automatisk klima og litt annet småsnacks har den det litt eksklusive preget jeg er så svak for. Jeg er helt sikker på at jeg vil like å kjøre den, selv om den har mindre motor enn jeg skulle ønske meg, og siden det er bakhjulstrekk slipper man torque steer. Jeg har dessuten motorsykkel i tilfelle jeg vil kjøre 0-100 under 4.5 sek, så det går nok bra med moderat motorisert bil (rasjonalisere? jeg?! :plystre:). Ifølge Autozentrum er det snart leasingbiler på vei ut på bruktmarkedet, siden det snart er 3 år siden 1-serie ble lansert. Klarer jeg å vente på det dersom jeg i det hele tatt har råd til 1-serie? :)

Nå er det bare å sjekke finansieringen og sette opp et par regnestykker før jeg velger noen alternativer jeg vil prøvekjøre. Men det er forferdelig vanskelig å velge nå. :reise:

Endret av Bhrsrk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnet ut nøyaktig restskatt i dag. Kr 47001,- ifølge kalkulatoren hos skatteetaten. :sjokkbla:

Det er noen tusen mer enn jeg forventet, og vil kanskje påvirke høstshoppingen litt…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Frøken Titt

Gøy med gutter som shopper. Prøver å få min kjære litt mer på gli der. :ler:

Pradaskoene. Go for it. :briller2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet motorsykkelen fra vinterlagring i dag. Tok toget ned til Holmestrand fra Oslo, og da vi passerte Drammen kom jeg på at jeg hadde glemt hansker. :(

Dermed måtte jeg kjøpe nye hansker til turen hjem; Ducati Tech Anthracite (laget av Dainese) til 1242,-. I praksis helt like de røde Dainese-hanskene jeg forlot hjemme. Dessverre hadde de ikke Ducati-hanskene i rødt, men jeg er bare glad for at de hadde rett størrelse så jeg ikke måtte ut med 2000 for et par rene racinghansker. :)

Gøy å kjøre sykkel igjen, og været var helt perfekt i dag. De har byttet dekk for meg, og Michelin Pilot Power virker veldig bra sålangt. Sykkelen legger seg villig ned i svingene (mer V-form i stedet for U-form på dekket), og alt er forutsigbart og tillitvekkende. Nå lurer jeg på kjørekurs på bane i juli så jeg får enda mer flyt i kjøringen. :reise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forelsket meg i Volvo C30! Var å tittet på den på lørdag. Den er drittøff!

(Ellers drømmer jeg fremdeles om en BMW X5.. :sjarmor: )

Kos deg på motorsykkelen i det fine været. :) (At du tør.. :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi kjøpt bil! 2005-modell BMW 116i (den søte, minste) med en herlig lang liste over ekstrautstyr som parkeringshjelp, innebygd GPS, sportsseter, fullautomatisk klimakontroll osv. Den kostet 230k, som var litt mer enn opprinnelig planlagt (og omregistrering, service osv kommer i tillegg), men det er sååå verdt det! :reise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...