Gå til innhold

superbruker


Rannva

Anbefalte innlegg

Er det en standard betegnelse på de som "kan alt" om et spesielt datasystem? Kan ordet brukes i forbindelse med jobbsøking, eller blir det teit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest niomi

En superuser er en bruker av et system som har utvidete rettigheter, men som ikke nødvendigvis kan alt om et datasystem. Er du ute etter det, bør du søke etter f.eks. en som er systemutvikler innen systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superbruker er et helt ok ord å bruke! :) De bedriftene jeg har erfaring med, har helst brukt dette om en person som sitter på sluttbrukersiden og som kan litt mer enn de andre. Gjerne også har flere rettigheter i systemet og som fungerer som en lokal "helpdesk" i avdelingen eller enheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da kan man skrive superbruker innenfor datasystemet x på CV'en altså?! Det var i såfall lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Tara*
Superbruker er et helt ok ord å bruke!  :)  De bedriftene jeg har erfaring med, har helst brukt dette om en person som sitter på sluttbrukersiden og som kan litt mer enn de andre. Gjerne også har flere rettigheter i systemet og som fungerer som en lokal "helpdesk" i avdelingen eller enheten.

Helt enig med Bertha - slik er det på jobben min også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har også en såkalt "superbruker" hos oss.

Vedkommende får ekstra betalt, jeg løper rundt og hjelper alle... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da kan man skrive superbruker innenfor datasystemet x på CV'en altså?! Det var i såfall lurt!

Ja, det var det jeg mente. Skal søke på en jobb der en av de ønskede kvalifikasjonene er "erfaring med bruk av dataverktøy samt evne og interesse for å lære nye dataprogram". Da kan jeg fint skrive at jeg er superbruker på systemet på min nåværede jobb.

Takk for hjelpen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg mente. Skal søke på en jobb der en av de ønskede kvalifikasjonene er "erfaring med bruk av dataverktøy samt evne og interesse for å lære nye dataprogram". Da kan jeg fint skrive at jeg er superbruker på systemet på min nåværede jobb.

Takk for hjelpen. :)

Det går vel. Men, når jeg ser ordet superbruker så tenker jeg automatisk på en fornorskning av ordet "superuser" som i datasammenheng vel helt forbindes med at en bruker har utvidete rettigheter på et datasystem (samme som administratorbrukeren i win XP). Og det betyr ikke automatisk god kjennskap til et system.

"Inngående kjennskap" er vel et ord jeg hadde brukt selv tror jeg - om jeg hadde turt det da det etter mitt syn er et sterkere uttrykk som krever at man må kunne stå for mer av det man hevder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min arbeidsplass er en superbruker en som har inngående kjennskap til et datasystem i den grad at vedkommende også har opplæringsansvar for de andre ansatte, og er en ressursperson hvis noen får problemer som ligger på brukernivå. Superbrukeren er ikke en administrator, og har ikke utvidete rettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min arbeidsplass er en superbruker en som har inngående kjennskap til et datasystem i den grad at vedkommende også har opplæringsansvar for de andre ansatte, og er en ressursperson hvis noen får problemer som ligger på brukernivå. Superbrukeren er ikke en administrator, og har ikke utvidete rettigheter.

Ok. Dersom de som leser en søknad legger denne meningen i ordet så er det jo helt fint. Kan godt hende at dette er den valigste fortolkningen. Jeg er antagelig litt for teknisk orientert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest niomi
På min arbeidsplass er en superbruker en som har inngående kjennskap til et datasystem i den grad at vedkommende også har opplæringsansvar for de andre ansatte, og er en ressursperson hvis noen får problemer som ligger på brukernivå. Superbrukeren er ikke en administrator, og har ikke utvidete rettigheter.

Sånn er det ikke hos oss. En superuser (nekter å bruke den fornorksete utgaven av ordet), har utvidete rettigheter enn en vanlig bruker, men mindre rettigheter enn systemadministrator.

Systemadministrator er ansvarlig for opplæring og at våre krav til systemet til en hver tid er oppfyllt (dvs. sitte på systemutviklerne for å få de til å jobbe enda litt fortere).

Ergo ville jeg aldri brukt ordet i en søknad, da det ikke er en kvalifikasjon i seg selv. Jeg ville heller brukt en forståelig setning, ala inngående kjennskap. Jeg ville også passet på å fått sertifisert meg som ekspertbruker, dersom det er Windows-produkter det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...