Gå til innhold

aioli


mee mee

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 eggeplommer,

2 hvitløksbåter finhakket,

Litt salt og pepper piskes sammen.

2-2,5 dl olje tilsettes, først dråpevis, deretter i tynn, tynn stråle mens du hele tiden pisker energisk. Type olje er en smakssak, jeg synes det blir for heftig med bare jomfruolivenolje, da denne har mye smak, og pleier å bruke cirka 2/5 jomfruolivenolje og 3/5 solsikkeolje. Men dette bestemmer du egentlig selv.

Til slutt smaksettes med litt sitronsaft og eventuelt med mer salt og pepper.

Noen bruker litt sennep i tillegg, enten litt dijonsennep eller Colemans sennepspulver. Dette tilsettes i så fall sammen med eggeplommene. Jeg gjør dette når jeg har sennep.

Egentlig skal eggene og oljen ha romtemperatur. Jukse-husmor som jeg er, har jeg ikke tid å vente på dette. Bruker kjøleskapskalde egg og olje fra kjøkkenbenken.

Hurtigmikseren synes jeg blir litt voldsom, men håndmikser eller stavmikser er en fin ting.

Skiller det seg, er det bare å begynne på nytt med en ny eggeplomme, tilsette den skilte blandingen litt etter litt, og fortsette med resten av oljen. Jeg klarte å skille den i går, fikk litt overvekt på oljeflasken, og vips, lå halve innholdet i aiolien. Det gikk ikke særlig bra, men resultatet ble fin-fint da jeg begynte på nytt.

Hjemmelaget aioli er kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...