Gå til innhold

Hva har skjedd med svoger?

onyx

Anbefalte innlegg

Skal du gå fra å kalle ham "broren til samboeren min" til "broren til mannen min" når dere gifter dere, i stedet for svoger/svigerbror? Er ikke det litt tungt og langt?

Vanligvis kaller jeg dem jo ved navn, evt "broren til X" eller "X's bror" hvis jeg nevner dem for noen som ikke kjenner dem, så det er i grunnen svært sjelden (stort sett bare her på KG) at jeg har behov for å skrive det så "tungvindt" og jeg tror vel jeg skal klare det de få gangene jeg nevner dem. ;)

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanligvis kaller jeg dem jo ved navn, evt "broren til X" eller "X's bror" hvis jeg nevner dem for noen som ikke kjenner dem, så det er i grunnen svært sjelden (stort sett bare her på KG) at jeg har behov for å skrive det så "tungvindt" og jeg tror vel jeg skal klare det de få gangene jeg nevner dem.  ;) 

Ja, la oss håpe det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Tara*

Jeg sier broren til Jens og søsteren til Jens ... ellers så sier jeg han som er gift med søsteren min ... eller hun som er gift med broren min ... Hvis det ikke er så nøye med hvem jeg snakker om så sier jeg svoger og svigerinne ... Svigerbror har jeg aldri hørt brukt før jeg leste det her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri hørt svigerbror IRL, leste det første gang her. Sier vel svoger, eller navnet hans, eller "samboeren til søsteren min".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes forresten ordet "svigerbror" i det norske språk?

Det gjør visstnok det. Ordbok.

Selv bruker jeg svoger og svigerinne, men ikke så ofte. "Broren til X" (til de som ikke kjenner svigerinne/svoger) eller "Navnet" blir stort sett brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men brukar de "svoger" om både mannen til systra di OG broren til mannen din?

Ja. Min brors kone er min svigerinne og min manns brødre er mine svogere. Svigerbror/-søster har jeg aldri verken sett eller hørt andre steder enn her på KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører "svigerbror"/"svigersøster" alt for ofte, men bare av mine utenlandske venninner. Har forsøkt å lære dem å si "svoger"/"svigerinne" i stedet, men det har ikke funket hittil. :ler:

Synes ærlig talt det høres helt merkelig ut, ingen jeg kjenner "fra gammelt av" har noensinne brukt de uttrykkene. Er overrasket over at det faktisk står i ordboka, var sikker på at det bare var en "oversettelsesfeil".

(Betyr det at jeg må oppgi forsøket på norskopplæring, tro? :sjenert: )

Forresten: I min og min manns familie bruker vi svoger/svigerinne ikke bare om ektefelles søsken og søskens ektefelle, men også om den personen som er gift med ektefellens søsken. (Ble det forståelig, tro?)

Endret av Bladlusa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to svogere. Kunne aldri falle meg inn å kalle dem "svigerbror", blir omtrent like teit som å bruke "bakdel" i stedetfor "ulempe" ;)

ENDELIG!!!!! En person til som sier ulempe og ikke bakdel! :hoppe:

Jeg bruker hverken svoger eller svigerinne, jeg sier "broren til samboeren min".

Det er fordi du ikke er gift, så du har jo ingen svoger. Bare vent til etter bryllupet!

Ser ikke helt at et giftermål har noe med om man kan kalle dem for svoger/svigerinne.

Svigerbror høres HELT feil ut forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...