Gå til innhold

Hva har skjedd med svoger?

onyx

Anbefalte innlegg

Ja, jeg lurer for her på kg er det sjelden noen faktisk bruker ordet, men heller ord som svigerbror eller "min manns bror" etc.

Svigerinne, svigermor og svigerfra derimot, lever i beste velgående! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest niomi

Jeg har to svogere. Kunne aldri falle meg inn å kalle dem "svigerbror", blir omtrent like teit som å bruke "bakdel" i stedetfor "ulempe" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Akkurat det lurte jeg på tidligere i dag. Finnes forresten ordet "svigerbror" i det norske språk? Jeg skjønner hva som menes med det, men tror ikke jeg har sett det andre steder enn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det ikke er bare meg som stusser hver gang "svigerbror" dukker opp. :)

Men det stemmer nok at det er kun på KG at jeg har sett ordet, kjenner ingen som sier eller skriver det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilstår, jeg bruker svigerbror. Svoger eksisterer ikke i mitt språk.... og jeg synes svigerbror er helt greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg lurer for her på kg er det sjelden noen faktisk bruker ordet, men heller ord som svigerbror eller "min manns bror" etc.

Hihi, det har slått meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tabby

Jeg sier i hvert fall svoger. Kun her inne jeg har lest/hørt "svigerbror". Synes ikke det klinger så godt heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Jeg sier svoger eller broren til mannen min. Svigerbror høres bare forvirrende ut. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bellatrix
Er ikke svigerbror og svigersøster vanlig å si nordpå?

Tror det. Det er her jeg har hørt det i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bruker hverken svoger eller svigerinne, jeg sier "broren til samboeren min".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker hverken svoger eller svigerinne, jeg sier "broren til samboeren min".

Det er fordi du ikke er gift, så du har jo ingen svoger. Bare vent til etter bryllupet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi du ikke er gift, så du har jo ingen svoger. Bare vent til etter bryllupet!

Vel, jeg har alltid sagt svigermor og svigerfar da. Og barna til min samboers bror kaller meg tante. Det er ikke papirene som avgjør hva jeg kaller folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har alltid sagt svigermor og svigerfar da. Og barna til min samboers bror kaller meg tante. Det er ikke papirene som avgjør hva jeg kaller folk.

Skal du gå fra å kalle ham "broren til samboeren min" til "broren til mannen min" når dere gifter dere, i stedet for svoger/svigerbror? Er ikke det litt tungt og langt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...