Gå til innhold

Hva har skjedd med svoger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg lurer for her på kg er det sjelden noen faktisk bruker ordet, men heller ord som svigerbror eller "min manns bror" etc.

Svigerinne, svigermor og svigerfra derimot, lever i beste velgående! :ler:

Videoannonse
Annonse
Gjest niomi
Skrevet

Jeg har to svogere. Kunne aldri falle meg inn å kalle dem "svigerbror", blir omtrent like teit som å bruke "bakdel" i stedetfor "ulempe" ;)

Skrevet

Enig. Akkurat det lurte jeg på tidligere i dag. Finnes forresten ordet "svigerbror" i det norske språk? Jeg skjønner hva som menes med det, men tror ikke jeg har sett det andre steder enn her.

Skrevet

Bra det ikke er bare meg som stusser hver gang "svigerbror" dukker opp. :)

Men det stemmer nok at det er kun på KG at jeg har sett ordet, kjenner ingen som sier eller skriver det.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Svoger og svigerinne blir brukt i min familie...

Skrevet

Jeg tilstår, jeg bruker svigerbror. Svoger eksisterer ikke i mitt språk.... og jeg synes svigerbror er helt greit. :)

Skrevet

Jeg har to svogere, ingen svigerbrødre.. hehe..

Skrevet
Ja, jeg lurer for her på kg er det sjelden noen faktisk bruker ordet, men heller ord som svigerbror eller "min manns bror" etc.

Hihi, det har slått meg også.

Gjest Tabby
Skrevet

Jeg sier i hvert fall svoger. Kun her inne jeg har lest/hørt "svigerbror". Synes ikke det klinger så godt heller...

Gjest Elfrida
Skrevet

Svoger, er det bare min manns bror, eller er det også min søsters mann?

Skrevet
Svoger, er det bare min manns bror, eller er det også min søsters mann?

Begge to er svogerne dine

Skrevet

Er ikke svigerbror og svigersøster vanlig å si nordpå?

Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg sier svoger eller broren til mannen min. Svigerbror høres bare forvirrende ut. :forvirret:

Gjest Bellatrix
Skrevet
Er ikke svigerbror og svigersøster vanlig å si nordpå?

Tror det. Det er her jeg har hørt det i hvert fall.

Gjest Elfrida
Skrevet
Begge to er svogerne dine

Takk for svar, det var i grunn det jeg trodde, ble litt forvirra her.
Gjest Bellatrix
Skrevet
Takk for svar, det var i grunn det jeg trodde, ble litt forvirra her.

Jeg har også lurt lenge på det.

Skrevet

Jeg bruker hverken svoger eller svigerinne, jeg sier "broren til samboeren min".

Skrevet
Jeg bruker hverken svoger eller svigerinne, jeg sier "broren til samboeren min".

Det er fordi du ikke er gift, så du har jo ingen svoger. Bare vent til etter bryllupet!

Skrevet
Det er fordi du ikke er gift, så du har jo ingen svoger. Bare vent til etter bryllupet!

Vel, jeg har alltid sagt svigermor og svigerfar da. Og barna til min samboers bror kaller meg tante. Det er ikke papirene som avgjør hva jeg kaller folk.

Skrevet
Vel, jeg har alltid sagt svigermor og svigerfar da. Og barna til min samboers bror kaller meg tante. Det er ikke papirene som avgjør hva jeg kaller folk.

Skal du gå fra å kalle ham "broren til samboeren min" til "broren til mannen min" når dere gifter dere, i stedet for svoger/svigerbror? Er ikke det litt tungt og langt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...