Gå til innhold

Uenige om sommerferien i år


honey21

Anbefalte innlegg

Jeg er utrolig frustrert disse dagene fordi kjæresten og jeg er uenige om hvor vi skal reise på sommerferie i år.

Vi har vært sammen i 3,5 år. Tidligere sommerferier har vi besøkt familien hans som for tiden bor i sør-amerika. Når det er sommer i Norge er det jo vinter i sør-amerika, så når vi har vært der har det bare vært iskaldt (man må gå i boblejakke liksom...). Det har jo vært hyggelige opphold, men jeg vil gjøre noe nytt i år.

Denne sommeren vil jeg ikke til sør-amerika, men jeg har personlig veldig lyst til å reise til Hellas, Spania eller Egypt osv. for å få sol og varme, samt oppleve litt kultur og andre serverdigheter.

Problemet er at kjæresten min HATER charterferier og vil ikke reise innen europa. Han vil helst bestille flyreise hos SAS (for eksempel) og booke hotellrom direkte hos hotellet. Det kan være greit det, men han vil reise langt unna (asia, for eksempel) og ser for seg at vi betaler 20 000 kroner hver for oppholdet. :overrasket: Det har i hvertfall ikke jeg råd til!!

Alle mine forslag ler han bare av, og det sårer meg utrolig mye fordi jeg har veldig lyst til å reise på ferie med ham. Jeg har heller ingen venninner jeg kan reise på feire med...

Hva skal jeg gjøre? Tips? :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I et langvarig forhold kan man planlegge ferier over flere år. Her er det vi gjorde for noen år siden da vi diskuterte ferie:

Han setter opp ei liste over fem reisemål han vil besøke i løpet av årene fremover. Du gjør det samme. Han setter opp fem reisemål han tror du vil besøke, som han synes er helt greie. Du gjør det samme. (altså, dere trenger ikke skrive ned, bare tenke over det om dere ikke liker lister og slikt)

Dere må ha begrunnelser for hvorfor dere vil reise til de stedene dere har satt opp - og bestem gjerne to ferier i slengen. Hvis dere nå reiser til Hellas i år kan dere reise til Thailand neste gang. Dermed får du viljen din nå, og han neste gang. Da slipper dere krangling.

Jeg og mannen er ikke helt enige om ferie bestandig vi heller, men vi har diskutert mye og ingen av oss kan nekte den andre å dra noe sted. Det vi er enige om er at vi skal reise sammen og ikke med andre. Dette fordi en del av reisemålene våre er dyre, og det går ikke an at jeg skal bruke 30 000 på en ferie med venninner mens han ikke skal få lov å reise fordi reisekassa er brukt opp... Han vil gjerne dra til Kina, noe jeg ikke har spesielt lyst til - men vi skal dra dit en gang, nettopp fordi han vil. Vi skal også reise til Australia en gang, fordi det er et av mine reisemål. I mellomtida har vi tatt et par fra helt-grei-lista vår. Ingen krangler, ingen problemer :)

Endret av Trampe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg tror også at Trampes forslag er det beste - altså i steden for å planlegge bare årets ferie - lag plan for flere år i samme slengen.

Det er forøvrig STOR forskjell på charterferier. Dersom man er nødt å reise midt i juli (fellesferien) til et av de store trekkplasterne så er det klart at man går i kø. Jeg reiser på charterferie hvert år den uken skolen starter, dermed er det langt færre turister på plass og betjeningen på stedene er langt hyggeligere.

Jeg har det sånn at ikke hver eneste ferie må være en "Høykulturell" opplevelse - noen ganger er det greit med en uke på stranden der man gjør ingenting annet enn å slappe av og drikke øl og spise god mat.

Få han til å fortelle deg nøyaktig HVA det er med charter han ikke liker - kanskje det går an å unngå AKKURAT det.

Hellas er forøvrig stort - det er langt mer enn Kreta, Kypros, Rhodos. Hva med fastlands-Hellas som jo er en kulturell høyborg fra vår egen historie? Kreta inneholder forøvrig spor fra den tidligste europeiske sivilisasjon som finnes - og det er vel verdt å besøke både Knossos og museet for å oppleve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

charterferie er og blir det en legger opp til selv, men hvorfor charterferie, nå går det direktefly til så mange plasser, ikke problem å selv bestille hotel og leiebil, og ta seg rundt på egenhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten
charterferie er og blir det en legger opp til selv, men hvorfor charterferie, nå går det direktefly til så mange plasser, ikke problem å selv bestille hotel og leiebil, og ta seg rundt på egenhånd

Charter er vel ofte billegar då, og om ein skal til Athen uansett, så tar ein vel billegaste måte? Eg meine, eg har fleire gongar reist med chartertur rundt i verda, men eg har aldri vore med på noko av det som blir lagt opp, eg reiser på eigne turar rundt omkring. Men så reiser og bur eg billig med eit charterselskap. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellas er forøvrig stort - det er langt mer enn Kreta, Kypros, Rhodos.

Muligens flisespikkeri, men Kypros er ikke Hellas altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-

Kypros er Kypros :) Ble en egen stat i 1960 da de løsrev seg fra britene (faktisk! Skal sies at Britene fremdeles har to militærbasestasjoner på Kypros, og Kypros er en del av "the commonwealth")). Bosetningen har bestått av både greskkyprioter og tyrkiskkyprioter, og da øya ble invadert av Tyrkia i 1970 (mye politikk i dette) og Tyrkia overtok kontrollen over den nordlige tredjedelen, så flyktet greskkypriotene sørover og tyrkiskkypriotene nordover. FN anerkjenner kun den sørlige delen av Kypros, og i praksis er det kun denne delen som er med i EU feks.

Hvis man vil vite mer så kan man jo titte her: http://en.wikipedia.org/wiki/Cyprus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til det.. Dessverre har jeg også en litt kranglete samboer. Han vil til roskilde alene, mens jeg vil, best mulig, spandere tur til disney world i florida..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charter er vel ofte billegar då, og om ein skal til Athen uansett, så tar ein vel billegaste måte? Eg meine, eg har fleire gongar reist med chartertur rundt i verda, men eg har aldri vore med på noko av det som blir lagt opp, eg reiser på eigne turar rundt omkring. Men så reiser og bur eg billig med eit charterselskap. Enkelt og greit.

Rutefly med SAS siste uke i juni og ut første uke i juli (14 dagers ferie) koster ca 5800kr tur retur Oslo/Athen. Derfra kan du kjøre båt til de fleste øyer og bo hos fastboende. Blir billigere og koseligere enn om du bestiller charter. Flyene er også værre med charter *grøss* og det koster å spise mat ombord pluss drikke.

Øyloffing er det mange som har gjort. Mye bedre enn charter. Der er alt lagt opp til deg så du slipper å "reise" , du er bare med på tur med Ving. Bussen venter, hotellrommet er booket og frokosten er inkl. Kjedelig kjedelig ferie.

14 dager på Kreta kan koste opp til 6000kr (fly, buss og hotell) når det er midt i høysesongen.

Men for all del. Charter er greit for noen, gjerne de med barnefamilier. Har reist noen ganger med det og jeg føler meg som en sau. Men vi betalte ikke fullpris. Tok en hoppåtur til Kypros 1200pr pers 1 uke. Da er det greit med charter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er utrolig frustrert disse dagene fordi kjæresten og jeg er uenige om hvor vi skal reise på sommerferie i år.

Vi har vært sammen i 3,5 år. Tidligere sommerferier har vi besøkt familien hans som for tiden bor i sør-amerika. Når det er sommer i Norge er det jo vinter i sør-amerika, så når vi har vært der har det bare vært iskaldt (man må gå i boblejakke liksom...). Det har jo vært hyggelige opphold, men jeg vil gjøre noe nytt i år.

Denne sommeren vil jeg ikke til sør-amerika, men jeg har personlig veldig lyst til å reise til Hellas, Spania eller Egypt osv. for å få sol og varme, samt oppleve litt kultur og andre serverdigheter.

Problemet er at kjæresten min HATER charterferier og vil ikke reise innen europa. Han vil helst bestille flyreise hos SAS (for eksempel) og booke hotellrom direkte hos hotellet. Det kan være greit det, men han vil reise langt unna (asia, for eksempel) og ser for seg at vi betaler 20 000 kroner hver for oppholdet.  :overrasket:  Det har i hvertfall ikke jeg råd til!!

Alle mine forslag ler han bare av, og det sårer meg utrolig mye fordi jeg har veldig lyst til å reise på ferie med ham. Jeg har heller ingen venninner jeg kan reise på feire med...

Hva skal jeg gjøre? Tips?  :tristbla:

Trenger ikke koste 20 000kr hver til feks Thailand. Reise i mai eller september. 5900kr tur/retur fra Køben/Bangkok. Bestill billett videre med bangkokairways til Koh Samui (du vil like deg der) Koster 700kr pr pers tur/retur. Finn hotell når dere kommer ned. Pruuuuuuuuuut, så får dere rom fra 500thb og oppover. Billig!

Eller Krabi, Phuket, Chiang Mai, Pattaya osv osv osv. Thai flyr disse plassene og er litt billigere enn Bangkokairways alt ettersom.

Off nå gleder jeg meg til sommerferien *sukk*

:danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan !

Til å begynne med var eg og sambo også litt på kollisjonskurs når det gjaldt ferie...Vi løyste dette ved å bestemme feriemål kvart vårt år,og reise med eit ope sinn! Dette har vore veldig vellykka for oss, begge to får utvida horisonten sin, og oppleve noko ein ellers ikkje ville gjort. Vi har storkosa oss,og har hatt flotte feriar! Dette har også ført til at vi etter kvart er blitt meir samstemte om ferien no enn tidlegare, fordi begge har fått positive opplevelsar frå den andre sine ferieønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mannen og jeg har aldri hatt problemer med valg av ferie. Annen hvert år reiser vi til svigermors familie. Heller ikke varme. Så finner vi på noe annet sommeren etter. Før vi fikk barn var det motorsykkel ferie. Norge og Sverige, så traff vi venner på veien. Nå med tre barn så er Danmark toppers.

Neste sommer prøver vi oss på en tur til Island før vi besøker svigers familie. Har en på 8 år som har lyst til å reise til Island.

Lykke til med planleggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...