Gå til innhold

Parmesanost


Tari

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Den økologiske som fås kjøpt i Oslo bl.a. hos Skafferiet og Assaggio Di Toscana. Har aldri smakt bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best den man får kjøpt i store biter (1-1.2 kg) på Smart Club. Jeg tar den ut av plasten og pakker den inn i matpapir og aluminiumsfolie. Da holder den seg i mange måneder i kjøleskapet.

Ellers er det viktig å bare kjøpe parmesan som er merket 'parmiggiano reggiano', det er det som er "ekte" parmesan. Det får man tak i i de fleste ostebutikker, på Centra, Ultra, og i andre matvarebutikker med ostedisk. Dessuten - jo mer vellagret osten er, dess bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reggiano er best! Ellers har jeg ikke sansen for masselagring, i og med at parmasan er ferskvare. Italienerne ville aldri funnet på å spise mye av den parmasanen vi tuller i oss her til lands. Fersk parmasan skal nærmest smuldre fra hverandre, ikke være en hard kladeis. Nemlig! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Italienerne ville aldri funnet på å spise mye av den parmasanen vi tuller i oss her til lands. Fersk parmasan skal nærmest smuldre fra hverandre, ikke være en hard kladeis. Nemlig! :ler:

Grunnen til at parmesan blir hard, er at den får ligge lenge etter at den har blitt oppdelt, og at det har kommet mye luft til. Når de lagrer parmesanen for at smaken skal utvikle seg er den selvfølgelig hel. Da jeg var i Italia for noen år siden kjøpte jeg med meg en stor bit parmesan som hadde vært lagret i 36 måneder, og det er den beste parmesanen jeg har smakt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at parmesan blir hard, er at den får ligge lenge etter at den har blitt oppdelt, og at det har kommet mye luft til. Når de lagrer parmesanen for at smaken skal utvikle seg er den selvfølgelig hel. Da jeg var i Italia for noen år siden kjøpte jeg med meg en stor bit parmesan som hadde vært lagret i 36 måneder, og det er den beste parmesanen jeg har smakt! :)

Jaja, men det er forskjell på hvordan de lagrer den der den lages, og hvordan vi lagrer den i kjøleskapet! Selv om man bruker vakumpumpe på åpnet vin, kan den bare lagres så-så lenge før den er blitt dårlig. Samme er det med parmasan! Hørtes veldig god ut den du kjøpte ja! :sikle: Søsteren min bor i Italia og blir helt i harnisk over hva slags gamle klumper vi spiser her i landet! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er også stor fan av den økologiske fra Assagia i Frognerveien ved ICA.

Beste Reggiano i mitt hode.

Har italiensk svigermor og hun elsker den også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...