Gå til innhold

"Full barnehagedekning i Trondheim"

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Myrthel: så vi skal altså sette i gang storstilt utredning og altfor tidlig diagnostisering, for at barn skal få gå i barnehage og ha godt av det? Jeg har en som tydelig har behov for barnehagen, uten å ha noen diagnose. Håper aldri vi får en diagnose heller. Nettopp fordi vi har barnehage som stimulerer på en helt annen måte enn jeg noen gang kunne klare.

Da missforstår du mitt innegg 100% her. Jeg skriver at det kunne vært full barnehagendekknig for de som virkelig trenger det - hvis de som bare bruker barnehagen som et fritids tilbud og for å få egentid hadde funnet på noe annet. Hvorfor kan ikke du gi barnat ditt bra nok stimulering??? Du klarer det nok kjempebra. Det er ingen vidundermennesker som jobber i barnehage. Bare vanlige mennesker - som deg og meg. Jeg syntes det virker som foreldre snart ikke tør stole på seg selv i det hele tatt lenger, jeg....

Den utviklingen skremmer meg..... Mine barn har aldri gått i barnehage, og de to eldste er faktisk mye lengre fremme enn de fleste andre i klassene sine... Det er jeg stolt av...

Endret av Myrthel
Videoannonse
Annonse
Gjest baby-E
Skrevet (endret)
Da missforstår du mitt innegg 100% her. Jeg skriver at det kunne vært full barnehagendekknig for de som virkelig trenger det - hvis de som bare bruker barnehagen som et fritids tilbud og for å få egentid hadde funnet på noe annet. Hvorfor kan ikke du gi barnat ditt bra nok stimulering??? Du klarer det nok kjempebra. Det er ingen vidundermennesker som jobber i barnehage. Bare vanlige mennesker - som deg og meg. Jeg syntes det virker som foreldre snart ikke tør stole på seg selv i det hele tatt lenger, jeg....

Den utviklingen skremmer meg..... Mine barn har aldri gått i barnehage, og de to eldste er faktisk mye lengre fremme enn de fleste andre i klassene sine... Det er jeg stolt av...

Selv om jeg hadde hatt mulighet til å gå hjemme, hadde jeg uansett sendt barna i barnehagen. Der har de en mulighet til å lære samspill med andre barn, noe man som voksen ikke har. De har også utdannet personell der.

Det er ikke snakk om å ikke stole på seg selv. Jeg syns alle barn skulle gått i barnehagen i stedet for å fly i skjørtekanten hjemme hos mor.

Hvem som virkelig trenger det syns jeg ikke DU kan uttale deg om.

Endret av baby-E
Skrevet

Jag prisar vår barnehage - eller FÖRSKOLA som den heter här. Där får min son chansen att lära sig samspel med andra barn. Konflikthantering, Självständighet från mamma och pappa. De målar, de har gymnastik/rörelse, de går turer, de äter tillsammans, de leker ute och inne, spelar spel och han växer enormt av det.

JAG hade inte kunnat ge honom alla de erfarenheterna i mitt hem när jag är hemma med hans lillasyster. Det passar inte alltid att plocka fram färgerna. Att gå ut och åka pulka/akebrett i vintern när hon ska ammas är en prövning.

- I min kommun får han dock bara gå 4 dagar i veckan kl 9-14 - när de har planerad verksamhet... det är för HANS skull, inte min, som han får gå där. Jag hade tyckt det var riktigt elakt av oss som föräldrar att rycka upp honom från sina kompisar och allt kul de gör på dagarna. För JAG hade inte kunnat erbjuda honom samma stimulans hemma även om vi målar, leker och är ute så är det inte alls i samma stil. Dessutom är det inga andra 3 åringar hemma i närheten.

Skrevet

Barnehagen i Norge er et pedagogisk tilbud til barn. Det er nå lovfestet at det skal være pedagogisk, ikke bare et tilbud til barn. Den kunnskapen som finnes i barnehagen er ikke mulig å oppnå i ett hjem. Dersom flere hadde gått sammen, så til nød noe liknende. Men de som jobber i barnehagen er supermennesker - på sitt område. Ikke alle, bla. er det mye vikarer, men de fast ansatte - og en del langtidsvikarer er fantastiske. De ideene og ressursene som kommer, blir spredt og brukes i barnehagen er rett og slett uoppnåelige i et vanlig hjem.

Det er den ene siden. Den andre siden er hva de lærer sosialt sammen i en slik gruppe barn (og voksne). Jeg mener at den er uvurderlig! Jeg mener at man til en viss grad kan klare å etterlikne denne situasjonen ved å "bare være hjemme" med å gå flere sammen, åpen barnehage ol. Men igjen: ikke i samme grad som i barnehagen.

Nei, jeg går på jobb med god samvittighet og lar mine barn kose seg i barnehagen. Lar dem lære av både de voksne og de jevnaldrende. Lar dem lære så utrolig mye og variert at jeg blir stum!

Jeg ønsker ikke å legge ut om hvorfor mine barn trenger barnehageplass.

Skrevet

Barnehager gjør veldig mye positivt for barna ja, hjelper mye på utviklingen. Men jeg tror at om vi hadde levd i et samfunn der ALLE barn var hjemme med en forelder så hadde det vært ett stimulerende nok miljø hjemme..

Sånn er det ikke, og synd er det, for jeg tror barn har det best sammen med foreldrene sine. Jeg sier ikke at de ikke har godt av å være borte fra mamma og pappa, men jeg tror at det ikke er ideelt for en 2 åring å være borte fra mamma/pappa 7 timer hver dag, 5 dager i uka..

Men, barnehagen er ett veldig bra tilbud, og jeg gleder meg veldig til å få jobbe i barnehage!

Skrevet

En liten oppdatering:

I morges troppet jeg opp hos barnehageservice og forklarte situasjonen. I morgen har jeg avtale med vedkommende som har ansvar for det området vi er interessert i. Etter noen tårer og litt trygling er jeg nå lovet en plass til begge barna, i samme barnehage! :sjarmor:

Saksbehandleren jeg snakket med sa faktisk; "Det hadde ikke gjort noe fra eller til hvordan du hadde rangert søkealternativene - for dette går på loddtrekning det. Vi tar bare hensyn til adressen, og noen får plass i nærheten - andre ikke." :forvirret:

Skrevet

Helt idiotisk måte å avgjøre dette på.

Jeg lurer på hvorfor i all verden de ringte rundt til innbyggerne sine for spørre om de hadde barn i barnehagealder for å finne ut hvor de skulle plassere alle de nye barnehagene?! Det må jo være for at man skal få barnehageplass i nærheten av der man bor.

Skrevet

Anbefaler de som ikke har fått plass der de ønsker å møte opp personlig på Barnahageservice! Jeg fikk ordnet halv plass til begge barna i dag, i en fin barnehage som ligger ca.6 min med bil fra der vi bor. På vei til jobb. Er SUPERglad!

Jeg ser det som helt nødvendig å ha barna i barnehage noen dager i uka. Sånn er det blitt. Hjemme i nabolaget er det ingen andre å leke med på dagtid, og det pedagogiske tilbudet i barnehagen er også noe jeg ønsker for barna mine. :)

Skrevet

Så flott at det ordnet seg, selv om det ikke skulle være nødvendig å måtte ty til slike midler

Skrevet
Så flott at det ordnet seg, selv om det ikke skulle være nødvendig å måtte ty til slike midler

I området vi bor har det vært stor tilflytting de siste årene, og barnehagetilbudet står bom stille. Sånn har det vært de siste seks årene, og det er jo håpløst i seg selv.

Men det jeg stusser mest over er at det ikke er slik at de som har stått lengst på venteliste kommer først i køa. Det er faktisk ikke sånn, men helt tilfeldig hvem som får plass og ikke. :forvirret:

Skrevet
I området vi bor har det vært stor tilflytting de siste årene, og barnehagetilbudet står bom stille. Sånn har det vært de siste seks årene, og det er jo håpløst i seg selv.

Men det jeg stusser mest over er at det ikke er slik at de som har stått lengst på venteliste kommer først i køa. Det er faktisk ikke sånn, men helt tilfeldig hvem som får plass og ikke. :forvirret:

Ja, det er mye som er rart i opptakene til barnehage. Men så er det også opptakskriterier å ta hensyn til. Barn som har rett på plass før andre, og om det er mange slike barn så har andre problemer med å få sine ønsker oppfylt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...