Gå til innhold

"Full barnehagedekning i Trondheim"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi søkte om halv plass, for to søsken, i rimelig nærhet av der vi bor/ på vei til jobb.

I dag fikk vi tilbud om full plass i en barnehage som bare tar barn fra to år (lillebror er ett år), temmelig langt unna hjemmet, og i stikk motsatt retning av alt vi har søkt på (dermed også arbeidsplassen). Vi har dermed ikke fått halv plass, ikke i nærheten en gang av hjemmet vårt/ et område vi har ønsket, og bare til det ene barnet. Det blir spennende å se hvor de tenker å gjøre av minsten.

Jeg lurer virkelig på hvorfor man skal gidde å fylle ut 4 alternativer på ønskelista hvis de allikevel bare sitter og trekker tilfeldig oppi en hatt. (er sikker på at det er sånn saksbehandlerne gjør det). Skjønner jo at ikke alle kan få alle ønskene sine oppfylt, men dette er jo ikke i nærheten en gang. :overrasket:

På mandag tropper jeg opp på Kommunen og er psykisk ustabil til jeg får en barnehageplass vi kan leve med.

:grine:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns du skal være glad som i det hele tatt har fått barnehageplass jeg. Mange som ikke får det.

Jeg tror helt sikkert at de ikke trekker hvem som skal få gå i hvilken barnehage.

Men det kan vel hende mange har ønsket de samme barnehagene som deg..

Det er jo lov å prøve seg, men syns egentlig du bør være glad for at du i det hele tatt har fått plass!

Skrevet (endret)
Jeg tror helt sikkert at de ikke trekker hvem som skal få gå i hvilken barnehage.

Gjør du ikke? :overrasket:

Det er selvfølgelig ekstra sårt når våre nyinnflyttede naboer får plass til begge sine barn i nabolagets barnehage med det samme, mens vi fikk avslag i fjor, og nå får tilbud om en plass som vi umulig kan benytte oss av. Antakelig veier regelen om at de som allerede har barnehageplass enormt tungt. Det taes ikke høyde for veldig mange nyinnflyttere med småbarn her de siste årene.

Litt drøyt å si at man "skal være glad" når den angivelige barnehagedekningen i byen medfører at man blir nødt til å flytte for å kunne få takke ja til plassen og få det til å fungere. Samtidig er kontantstøtta på vei ut...

Endret av la Flaca
Skrevet

Jeg er enig i at dere bør være glad for å ha fått plass.

1) Det er lettere å få plass i en av de barnehagene dere ønsker når dere allerede har en plass. Ring og mas på alle akutelle barnehager jevnlig, om det er noen som har ledig plass. En del tar også opp ekstra barn etter nyttår.

2) Det er lettere å få plass til søsken når dere allerede har plass i systemet.

Men jeg forstår frustrasjonen din! For et år siden satt vi der selv. Etter noen uker ble vi flyttet til en barnehage på ønskelista vår til den ene, men en bit ned på ønskelista. Dumt nok plassert for oss. Og så fikk vi en plass til søskenet også - helt i andre enden av kommunen. Vi regner en time-halvannen på henting og bringing av barn i barnehage. Vi har valgt å ikke søke flytting på noen av dem, selv om vi vet at de hadde fått flytteplass i løpet av vinteren. Den ene trives der det er og det andre trives der det er, så da får vi ta jobben med å kjøre hit og dit og frem og tilbake.

Skrevet

Takk for informativt svar! :) Jeg skjønner at jeg ihvertfall skal takke ja til et barnehagetilbud, selv om det blir vanskelig.

Ja, ærlig talt forstår jeg ikke hvordan folk får det til å gå rundt. Barnehagene tar vel imot barna mellom ca 7.15 og 16.45 (?). Selv har man gjerne arbeidstid fra 8.00 - 16.00. Hvordan skal man da kunne bruke 1,5 time hver morgen på bringing og 1,5 time på henting, samtidig som man holder seg innenfor tidsskjemaet? Er det det som kalles tidsklemma eller? :forvirret:

Hjelp.

Skrevet
Ja, ærlig talt forstår jeg ikke hvordan folk får det til å gå rundt. Barnehagene tar vel imot barna mellom ca 7.15 og 16.45 (?). Selv har man gjerne arbeidstid fra 8.00 - 16.00. Hvordan skal man da kunne bruke 1,5 time hver morgen på bringing og 1,5 time på henting, samtidig som man holder seg innenfor tidsskjemaet? Er det det som kalles tidsklemma eller? :forvirret:

Hjelp.

Jeg skjønner veldig godt frustrasjonen din! Vi har bhg til snuppa vår, og vi er utrolig glad for det, men i utgangspunktet fikk vi avslag, men fikk plass da kommunen i "full fart" fikk bygge en bhg. Men den er ett lite stykke unna, og uten bil så tar det tid og levere ja. Og jeg må innrømme at hadde det ikke vært for at jeg har flexitid så hadde det vært vanskelig med å få levert ja.

Skrevet

Nu bor ju vi i Sverige men har haft liknande problem. Vi HAR garanti om dagisplats/barnehageplass för barnen inom tre månader från söknand och jag är otroligt glad att vi bor i en mycket liten kommun.

Vi fick faktiskt två platser att välja mellan när sonen skulle ha plats, ingen av våra val dock. Vi valde en plats som tar 15-20 minuter att gå till och att det går att åka buss. För annars vet jag att vi hade kört en massa onödigt med bil för att lämna och hämta - och därmed vidare till jobbet. Egentligen helt i onödan med ökad biltrafik både i närområdet och i staden. Plus att det blir mer tight med tiderna.

Nåja, det var mitt gnäll.

Jag kan bara råda dig till att klaga hos kommunen, ta kontakt med barnehage i rätt riktning och hoppas. Kanske hade de en tanke med just den placering ni fick? Även om den inte var rätt.

Skrevet

Ring barnehageservice du og forklar situasjonen. Jeg er sikker på at dette vil la seg ordne på et eller annet vis frem mot august og barnehagestart.

Skrevet
Takk for informativt svar! :) Jeg skjønner at jeg ihvertfall skal takke ja til et barnehagetilbud, selv om det blir vanskelig.

Hjelp.

Skjønner veldig godt frustrasjonen din. Det er jo en grunn til at man velger de barnehagene man velger - forsøk på å få hverdagen til å gå opp. Løsning på problemet må vel være å gjøre slik mange andre må; Den ene leverer og begynner litt senere på jobb, den andre begynner tilsvarende tidlig på jobb og drar litt tidligere om ettermiddagen slik at h*n får hentet.

Håper dere snart får byttet slik at det blir enklere for dere. :klem:

Skrevet
Skjønner veldig godt frustrasjonen din. Det er jo en grunn til at man velger de barnehagene man velger - forsøk på å få hverdagen til å gå opp. Løsning på problemet må vel være å gjøre slik mange andre må; Den ene leverer og begynner litt senere på jobb, den andre begynner tilsvarende tidlig på jobb og drar litt tidligere om ettermiddagen slik at h*n får hentet.

Håper dere snart får byttet slik at det blir enklere for dere.  :klem:

Også er det ikke alle som har slike jobber at de kan mikse og trikse med oppstart- og avslutningstidspunkter

Skrevet
Også er det ikke alle som har slike jobber at de kan mikse og trikse med oppstart- og avslutningstidspunkter

Nei alle har ikke jobber der det går, det forutsetter fleksitid eller omgjøring av vakter eller en forståelsesfull arbeidsgiver. Men hvis man så går det i allefall an å høre med arbeidsgiver og tenke konstruktivt. For hva er alternativet? Kommer forsent på jobb hver dag fordi man ikke rekker å komme tidsnok fordi barnehagen åpner for sent og reiseveien er for lang? Eller gi opp?

Gjest baby-E
Skrevet
Nei alle har ikke jobber der det går, det forutsetter fleksitid eller omgjøring av vakter eller en forståelsesfull arbeidsgiver. Men hvis man så går det i allefall an å høre med arbeidsgiver og tenke konstruktivt. For hva er alternativet? Kommer forsent på jobb hver dag fordi man ikke rekker å komme tidsnok fordi barnehagen åpner for sent og reiseveien er for lang? Eller gi opp?

I mitt yrke er det ikke mulig å komme og gå som man vil. Hadde selvfølgelig vært ypperlig med flexitid, men det er bare ikke mulig.

Om alle som har barn i barehage skulle kommet for seint eller gått for tidlig hadde det gått ut over de andre kollegaene og pasientene.

Skrevet

Oh my - glem det!

Baby-E ; Jeg vet at ikke alle har mulighet for fleksitid eller å låse vaktene sine. Men for noen lar det seg gjøre og det er noe det går an å snakke med en sjef om. Hvis man er i en desperat situasjon. Det var ment som et oppmuntrende råd til LaFlaca. Om hun og mannen har mulighet til å løse problemet sitt på denne måten aner jeg virkelig ikke noe om, men det er altså et eksempel på hvordan mange er nødt til å organisere hverdagen sin i kortere eller lengre periode pga kjipe åpningstider i barnehagen eller for lang vei til barnehagen og/eller jobb.

Det er da heller ingen som snakker om å "komme og gå som man vil" eller "trikse og fikse med arbeidstiden?!" Har man fleksitid med kjernetid fra 9-14 (som mange har) kan man komme og gå før/etter 9-14 som man vil så lenge man jobber timene sine. Og Baby-E det er da ikke snakk om å "komme for sent" eller "gå for tidlig?" Det er snakk om å be lederen sin om en forskyvning av arbeidstiden slik at man faktisk har mulighet til å stå i jobben sin på tross av at man har barn.

Regner heller ikke med at du og LaFlaca jobber på samme sted, så hva vet du om hva hun og mannen har mulighet for å få av praktiske ordninger? Sikkert like lite som meg, vil jeg anta.

Gjest baby-E
Skrevet
Regner heller ikke med at du og LaFlaca jobber på samme sted, så hva vet du om hva hun og mannen har mulighet for å få av praktiske ordninger? Sikkert like lite som meg, vil jeg anta.

Jeg bare fortalte om hvordan det er på min arbeidsplass. Hvor det jo vil bli at man kommer for seint, eller går fortidlig, fordi vi har en fastsatt arbeidstid, og det da fører til at mine kolleager må ta ansvar for "mine" pasienter mens jeg ikke er der, og dermed blir det dobbel jobb for dem, og i noen tilfeller tilnærmet umulig.

Selvfølgelig er det annerledes der det er mulig for flexitid.

Skrevet

Jeg har heller ikke fleksitid. Mannen har.

Mine tidligvakter: han leverer, jeg henter (han begynner sent, går sent).

Mine senvakter: jeg leverer, han henter (han begynner tidlig, går tidlig).

Skrevet

Før jobbet jeg et sted med låste vakter. lIKEVEL FIKK EN PERSON EGEN AVTALE OM AT DET VAR GREIT Å KOMME 20 MIN SENERE HVER DAG MOT AT HUN JOBBET I EN PAUSE. (caps lock...) Dette medførte at andre måtte gjøre hennes arbeidsoppgaver, emn jeg synes det var helt greit. Hva er alternativet liksom?

Så ja, Kosemose, rådet ditt tiltredes fra min side, det er verdt å spørre.

Skrevet

Syns du skal være glad som i det hele tatt har fått barnehageplass jeg. Mange som ikke får det.

Det er jeg ikke enig i. Hører mange som er oppi det samme som TS. Jeg tror kummunene spekulerer i dette. De har lovet full barnhagedekning, men mange må trekke seg, nettopp av den grunn TS sier. Barnehagen ligger i uoverkommelig avstand fra hjemmet. Mange foreldre må være på jobb til åtte. Om de får en barnehage som ligger på den andre siden av byen må de kanskje kjøre i rushet 2 både frem og tilbake. Sier seg selv at dette blir vanskelig.

Lykke til TS. Håper du kan sette deg på en bytteliste eller tilsvarende :)

Skrevet (endret)

Her kommer jeg med en brannfakkel.... Kanskje litt på siden av TS spørmål, men det kunne løst hennes og mange andres problem.

Jeg sa med en gang barnehageprisen gikk ned - at nå kom flere til å øke til fullplass. Flere søkte, som egentlig ikke hadde behov osv... På den måten ble billigere barnehager en negativ ting for mange. Plassene ble opptatt.

Hadde barnehager bare blitt benyttet av folk som virkelig trengte plassen, hadde det vært plass til alle. Hvorfor har de fleste barn barnehageplass, mens mamma eller pappa har permisjon med et søsken? Dårlig argumentasjon at barn kjeder seg. Det er fint at barn må lære å aktivisere seg selv. Det skaper kreative barn. Og orker ikke foreldre og ta seg av flere enn et barn samtidig, burde de kanskje bare hatt et barn. (bare en tanke - som ofte slår meg..)

Mange argumenterer med at de må "holde" på den barnehageplassen de har. Det forstår jeg godt, siden det er som det er. Men hadde kun de med jobb - som hadde behov fått plass - ville det hele tiden vært barn som var hjemme, og det ville vært plasser når de skulle innigjen i barnehagen også....

Selvsagt måtte det være rom for vurderinger, evt ved kronisk syke foreldre, språkproblemer osv. Men hoved regelen burde vært klar. Barnehageplass til barn der foreldre jobber og trenger plassen.

Endret av Myrthel
Skrevet

Myrthel: så vi skal altså sette i gang storstilt utredning og altfor tidlig diagnostisering, for at barn skal få gå i barnehage og ha godt av det? Jeg har en som tydelig har behov for barnehagen, uten å ha noen diagnose. Håper aldri vi får en diagnose heller. Nettopp fordi vi har barnehage som stimulerer på en helt annen måte enn jeg noen gang kunne klare.

Skrevet

Myrthel - du vet da vel ingen ting om hvorfor folk vurderer at de trenger barnehageplass? Jeg syns det er FLOTT!!!! at familier der den ene eller begge er hjemme likevel ordner barnehageplass til barnet sitt. Det er faktisk slik i dag at de fleste barn er borte iløpet av dagtid. Det er ikke lenger så mange "unger i gata" rundt om. Og for små barn som skal sosialiseres til å fungere på skolen er det helt klart forskjell på å gå hjemme med en voksen kontra å ha erfaringer fra barnehagen.

En hjemmeværende mor eller far kan ikke erstatte det samspillet barna lærer seg å være en del av sammen med andre barn. Med dagens barnehager er ikke barnehagen blott et oppbevaringssted, men det er også en veldig viktig utviklingsarena og erfaringsarena. Både når det gjelder språkutivkling, sosialisering, skoleforberedende, konfliktløsning osv osv.

En annen ting er at i noen av de familier der en eller begge er hjemmeværende er det omstendigheter som også taler for at det er fint at barna har et tilbud. Selvfølgelig ikke alltid, men i nok tilfeller til at jeg er sjeleglad for at man ikke skal behøve skamme seg over å ha et dagtilbud til barnet sitt på tross av at den ene eller begge "går hjemme". Kronisk syk mor/far som ikke kan arbeide, langtidsarbeidsledige, foreldre som er hjemme i barselpermisjon - i slike tilfeller tror jeg det er veldig bra at barna kan være i barnehage. Selv om det er en voksenperson tilstede hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...