Gå til innhold

Omelett


Devana

Anbefalte innlegg

Jeg spiser mye omelett, men nå begynner jeg å bli sånn små-lei. Hva pleier dere å ha i omeletten deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Talula

Varianter av ost og skinke, med champignon og løk som regel.

Ellers synes jeg at omelett med løk, paprika og potet er veldig godt. En annen variant jeg lager noen ganger er med paprika, ferske basilikum blader og parmesan, det synes jeg også er veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som oftest løk eller purre, hvitløk, bacon og revet cheddar eller fetaostterninger. Har vi kokte poteter til overs er det også godt, blir litt mer mettende. Visper gjerne inn et par ss rømme eller crème fraîche med eggene også, istedet for melk/vann. Annet som er godt i omelett er: paprika, revet squash, champignon, hakkede urter, pølsebiter eller spinat, for å nevne noe.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To varianter går igjen hos oss:

*Purre, bacon, squash og feta/chèvre

*Purre, squash, kalamataoliven (fjern steiner og grovhakk), soltørkede tomater og feta/chèvre.

I begge variantene passer det også med frisk spinat eller finstrimlet grønnkål (sistnevnte må forvelles først). Og så liker jeg å ha crème fraîche i omelett - ikke særlig sunt, men veldig godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan lager man omelett?

En helt enkel omelett lager du ved å vispe sammen egg (og evt litt vann, ca 1 ss per egg), salt og pepper. Hell i en varm panne og bruk stekespade og dra røren litt innover mot midten noen ganger slik at omeletten blir luftig og fin. Stek til den er helt stivnet. Utover det kan du steke forskjellige hakkede grønnsaker, urter og evt kjøtt, fisk eller skalldyr før du heller i eggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek
En helt enkel omelett lager du ved å vispe sammen egg (og evt litt vann, ca 1 ss per egg), salt og pepper. Hell i en varm panne og bruk stekespade og dra røren litt innover mot midten noen ganger slik at omeletten blir luftig og fin. Stek til den er helt stivnet. Utover det kan du steke forskjellige hakkede grønnsaker, urter og evt kjøtt, fisk eller skalldyr før du heller i eggene.

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøffelolje er fantastisk godt på omelett! Ta den på rett før du serverer, og husk noen få dråper er nok. Evt. fersk, skivet trøffel når det er sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...