Gå til innhold

Lapskaus


Gjest SuperMoo

Anbefalte innlegg

Gjest SuperMoo

Både jeg og sambis er veldig glade i grønnsaker så jeg lager mye grønnsakslapskaus. Men det hadde vært kjekt med noen tips til andre måter å lage det på. Både med og uten kjøtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om jeg prøver meg på forskjellige oppskrifter er det vel disse tre lapskausene som går igjen hos oss:

- Lys lapskaus: Koker en røkt eller saltet svineknoke et par timer, til kjøttet faller av bena. Renser knoken og skjærer kjøttet i biter. Av grønnsaker bruker jeg poteter, gulrot, kålrot og sellerirot i terninger som jeg lar koke mørt i kraften fra knoken (har i kjøttet også). De siste minuttene har jeg også i strimlet purre. Smaker til med salt og pepper. Noen ganger har jeg brukt lettsaltet svineflesk istedet for knoke, det går en del raskere. Den skjærer jeg i terninger og steker raskt før jeg heller over vann og lar koke alene ca 30 minutter før jeg har i grønnsakene og koker til alt er mørt.

- Brun lapskaus: Jeg bruner terninger av oksekjøtt i panne og drysser over mel. Tilsetter hakket løk, gulrot og selleri, litt tomatpuré, worcestershiresaus, salt, pepper, paprikapulver, timian og kraft. Lar alt koke ca 45 minutter. Tilsetter poteter i terninger og lar koke 30 minutter til.

- Kyllinglapskaus: Steker bacon og kyllingfilet i biter. Steker også purre, løk og gulrot mørt. Tilsetter rød paprika, hvitløk, poteter i terninger, en boks hermetiske tomater, vann, salt, pepper, malt koriander, timian, basilikum og cayennepepper. Lar alt småkoke 30-40 minutter. Mot slutten har jeg gjerne i et par ss crème fraîche også, hvis jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steke løk og hvitløk til det blir mykt (ikke brunt), hell over kål, poteter og gulrøtter kuttet i små biter og la det steke på lav varm en stund. Hell dette så over i en stor gryte og hell over 2 liter grønnsaksbuljong og krydre med salt og pepper. Skru opp varmen og la det koke i en halvtime til. Nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...