Gå til innhold

Kaker som egner seg til frysing?


spinnvil

Anbefalte innlegg

Min kjære og jeg skal gifte oss om to og en halv måned, og da må det jo bakes en del kaker. Men så har jeg ikke kjempelyst til å stå ved komfyren hele dagen før bryllupet.

Har du noen gode oppskrifter på kaker som kan fryses helt ferdige? Sånn at vi bare kan ta dem ut av fryseren og voila - ferdig til servering? Hadde vært utrolig greit å bli ferdig med noen kaker i god tid før bryllupet (regner med det blir nok stress de siste dagene før dagen...).

Alle forslag mottas med takk, men jeg foretrekker litt mer festkaker, og ikke bare sånne langpannekaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Iskake?

Jeg tenkte også litt på fruktkaker som skal lages god tid i forveien - av typen med tørket frukt og masse alkohol... Og hva med å lage engelsk bryllupskake? Det ligner mye på plumpudding, men kakeversjonen har glasur (syltetøy, marsipan og melis - altså i 3 lag).

Boller av ymse slag kan alltid fryses.

Og hva med tørre kaker, som krumkake? Det er kjempegodt med krem og friske (jord)bær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde Devils Food til vårt bryllup i fjor. Lagde to like store runde kaker og la dem oppå hvernadre så den ble kjempehøy. Seks lag mørk sjokoladekake med sjokolade i mellom er i hvertfall fest for meg :sjarmor: Lagde den vel to uker før bryllupet, pyntet ferdig og alt og la den i fryseren, tok den bare opp og satte kjølig dagen før.

Djevelsk sjokoladekake

525 g Usalta smør

3,5 dl Bakekakao

1,75 dl Varmt vann

8,75 dl Sukker

1,75 ts Vaniljesukker

7 Store egg

12,25 dl Hvetemel

1,75 ts Bakepulver

1 ts Salt

4,38 dl Melk

620 g Sjokolade

10,5 dl Kremfløte

Rør smøret luftig. Bland kakao og vann godt i en bolle. Ha sukker og vaniljesukker i smøret og rør det luftig. Ha i ett egg om gangen og rør godt.

Tilsett kakaoblandingen. Bland i mel, bakepulver, salt og melk. Fordel røren i 2 stk 28 cm springformer, jevn den ut på toppen med en slikkepott. Stekes midt i ovnen ved 180 grader i 35-45 min. La den avkjøles på rist. Når kaken er kald deles hver bunn i tre deler, og alle seks delene stables oppå hverandre med sjokoladekrem i mellom, oppå og på sidene.

Kok opp sjokolade og kremfløte i en kjele. La den småkoke i 20 min. under omrøring til den har tyknet. La den avkjøles nok til at det går an å jobbe med den.

Jeg pyntet med potetskrellerflak av hvit sjokolade og melkesjokolade over det hele oppi den fortsatt myke glasuren, tenkte det var greiere å satse på enn glatt glasur i tilfelle den skulle bli litt matt når den tinte.

Dette ble nok til to fulle 28 cm springformer. De snodige målene er rett og slett fordi jeg ganget opp oppskriften for å få til to store former. Kaka ble utrolig saftig, mektig og syndig deilig. Jada, vet at det er over en liter kremfløte... men det er jo ikke snakk om hverdagskost her heller da. Tror samtlige damer spurte om oppskriften... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal prøve den sjokoladekaka. Men blir den ikke veeeeldig høy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal prøve den sjokoladekaka. Men blir den ikke veeeeldig høy?

Joda, veeldig høy. Var gjort med vilje da, syns det ser så lekkert ut. Min ble kanskje et par cm høyere enn sånn 7-11 type kaker pleier å være. Er jo ikke noe i veien for å lage to separate eller minske oppskriften da. Kan godt sende deg andre mål på pm, men de har jeg ikke prøvd ut hva slags form de egner seg til.

Er forressten en type kompakt og tung kake dette, så den holdt seg fint sammen i smale stykker uten å smule. Utrolig saftig og god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsker kompakte og litt mørke sjokoladekaker. Må nok prøve meg på denne ja. Hvor lang tid i forveien tror du den kan lages?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har frosset ostekake med gelelokk m bær i - like god når den kom oppigjen....lenge etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blixen

Leste her i forumet at Verdens beste, eller Kvæfjordkake, kan bakes og pyntes før frysing.

Mandelbunn er også kjekk å fryse. Pyntes med pisket krem og f.eks revet kokesjokolade, friske bær eller fruktcoctail.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldali

Kransekake kan du fryse, det samme med fyrstekake. Vet ikke om det er noe du kunne tenke deg å ha, men det er godt til kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye mer peiling på kaker som kan fryses, men har du ikke noen som kan hjelpe deg med kakebaksten?

Har ikke tenkt å bake spesielt mye selv jeg, men regner med å ha et kakebord med.... uanste mengder kaker (sunnmørsk kakebord) Men både i min og i hans familie er det vanlig (tross alt, det er jo snakk om sunnmøringer, man har slike kakebord der, og man kan ikke lage alt selv!) at "tantene" bidrar. Ja, sikkert noen av vår generasjon også. Tante lager kake til mitt bryllup, mamma lager til hennes barn, slik de også har gjort til hverandres barns konfirmasjoner og barnedåp. Med mange nok tanter (uten så mange tanter hdde vi ikke hatt så mang gjester, så det går greit opp det) så blir det masse kaker.

Evt kan du jo betale ingrediensene for at noen hjelper deg litt, venninner (dine eller din mors) eller familie? Du har vel mer enn nok annet å gjøre den siste uken enn å bake kaker, kan jeg tenke meg.

Men kaker som kan fryses er jo uansett genialt da, og jeg lager disse tipsene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...