Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Her skriv alle legane ut polaramin, aerius, zyrtec/loratedin, clarityn/cetirizin og kestine på blå resept, men det er kun til dei som bruker dette meir enn 3måneder. Men at før ein får bla. Kestine og aerius må ein ha prøvd zyrtec/loratedin og clarityn/cetirizin i min.2veker.

ok, jeg bruker aerius nemlig og har fått beskjed både fra leger og apotek om at den er tatt av lista.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper og tror jeg får medisinene på blå resept. jeg er plaget av allergi hele sommeren omtrent. kan jo nevne at jeg er allergisk mot pollen, timotei (korn og samtlige gressarter). er også allergisk mot hund og katt...men det teller vel ikke eller? tok en sånn prikk allergitest på syklehuset i 2004.

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Jeg får Aerius på blå resept.

Skrevet

Om aerius fra felleskatalonge, om refusjon:

"33e): Allergi skal være påvist. 31k og 33e): Ved oppstart av behandling skal cetirizin eller loratadin prøves først. Forskrivning av andre annengenerasjons antihistaminer kan bare initieres når cetirizin og loratadin er forsøkt i minst 2 uker hver for seg uten tilfredsstillende resultat eller når andre tungveiende medisinske grunner tilsier dette. Dette skal dokumenteres i journalen. Flytende formuleringer, for pasienter som ikke kan innta tabletter, er unntatt fra restriksjonene nevnt over. Alle pasienter som bruker andre annengenerasjons antihistaminer skal, ved første fornying av resept, bytte til cetirizin eller loratadin. Unntatt fra dette er pasienter der det kan dokumenteres at kravene spesifisert for bruk av andre annengenerasjons antihistaminer allerede er oppfylt."

Skal kunne refunderes, altså blå resept, dersom allergi er påvist, og man har prøvd annet først.

Skrevet (endret)
Kva meiner du med at allergi mot hund og katt ikkje teller?? På blå resept tenker du?

Nei, bare glem det ;) har uansett vært hos legen nå og fått medisiner på blå resept. men når jeg skulle hente de på apoteket spurte hun om jeg hadde egenandelskort, kan noen forklare meg hva det er? :ler: har jo selvfølgelig hørt om det, men er litt usikker på hva det er...

Endret av linky
Skrevet

Egenandelskort, det er kort der du får krive opp (dvs, de skriver opp) det du betaler i egenandel ved legebesøk og blå resepter. Kommer du over grensa (som du neppe gjør med mindre du er kronsik syk, brekker en fot eller av andre grunner går mye til legen, for de setter denne grensa litt og litt opp stadig vekk...) så får du resten refundert av trygdekontoret...eller, nav heter de vel nå.

Der skulle du fått ført opp både egenandelen hos legen, og den hos apoteket. Om de spurte, og du sa nei, burde de gitt deg ett. Og det skulle de gjort hos legen allerede før du kom til apoteket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...