linky Skrevet 28. mars 2007 #1 Skrevet 28. mars 2007 Jeg må snart tenke på å få tak i allerimedisiner, er veldig allergisk. men det jeg lurer på, trenegr man resept for å få de? jeg bruker zyrtec tablettene
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2007 #2 Skrevet 28. mars 2007 Du må ha resept for å få store pakninger. De små får du kjøpt uten, men et blir jo veldig dyrt i lengden.
Gjest Cleopatra Skrevet 28. mars 2007 #3 Skrevet 28. mars 2007 Be legen skrive ut en resept og du betaler kun en brøkdel av hva du må om du kjøper de uten resept. Trenger du allergitabletter hele året så skriver legen ut på blå resept og du får det enda billigere...
Gjest Bare innom Skrevet 28. mars 2007 #4 Skrevet 28. mars 2007 (endret) Jeg regner med at siden du er utrolig allergisk, har du fått allergitabletter på blå resept hos legen din tidligere? Da kan du bare ta en telefon til legen så han kan fakse resepten ned til apoteket ditt så du slipper å kjøpe reseptfritt. Du får kjøpt 7-pakninger med Zyrtec reseptfritt til rundt 50-lappen pr pakke. (altså 7-8 kroner tabletten ) Men dette er da utrolig dyrt når en tenker på at egenandelen for 100 tabletter Zyrtec på blå resept er 106 kroner. Det er to ukers reseptfritt forbruk... Så svaret er absolutt nei, du trenger ikke resept, men det lønner seg likevel å ta telefonen til legen så han kan skrive ut resept for deg. Endret 28. mars 2007 av Bare innom
Gjest Ulva35 Skrevet 28. mars 2007 #5 Skrevet 28. mars 2007 Be legen skrive ut en resept og du betaler kun en brøkdel av hva du må om du kjøper de uten resept. Trenger du allergitabletter hele året så skriver legen ut på blå resept og du får det enda billigere... ← Du får allergitabletter på blå resept enten du trenger de hele året, eller bare deler av det. F.eks i pollensesongen. Det har iallefall jeg fått i alle år
thessa Skrevet 28. mars 2007 #6 Skrevet 28. mars 2007 jeg får sprøyte jeg.. det er å anbefale til alle allergikere.. men er usikker på om alle får det da.. varierer vel litt fra hvor allergisk man er, men verdt å prøve.
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2007 #8 Skrevet 28. mars 2007 Du får allergitabletter på blå resept enten du trenger de hele året, eller bare deler av det. F.eks i pollensesongen. Det har iallefall jeg fått i alle år ← For å få medisiner på blå resept må det dokumenteres at du har behov for langvarig bruk av medisinen. SITAT forskrift om viktige legemidler: "Pasienten må ha behov for medikasjon for samme sykdom i minst 3 måneder i løpet i løpet av ett år. Tre-måneders-perioden kan være sammenhengende eller bestå av flere kortere perioder i løpet av året."
Gjest Frances Skrevet 28. mars 2007 #9 Skrevet 28. mars 2007 For å få medisiner på blå resept må det dokumenteres at du har behov for langvarig bruk av medisinen. ← Jeg får allergimedisin på blå resept selv om jeg "bare" trenger det i pollensesongen. Går ut i fra at sesongen regnes for å vare i 3 måneder eller mer. Det er uansett ikke noe problem å få det på blå resept.
Gjest Ulva35 Skrevet 28. mars 2007 #10 Skrevet 28. mars 2007 Som sagt: Samme her. Jeg er 45 nå, og har fått allergimedisiner på blå resept siden jeg var 7 år. Men pollensesongen varer jo for de fleste minst i 3 måneder da. Det er lurt å begynne å forebygge ca en måned før man vet at problemet kommer. Dette fikk jeg beskjed om av legen min, da jeg byttet lege for 4 år siden, og etter den tid har jeg hatt mye bedre somre.
linky Skrevet 29. mars 2007 Forfatter #11 Skrevet 29. mars 2007 Da har jeg tatt en tlf til legesenteret og fått en legetime. da finner vi nøyaktig ut hva jeg trenger, har fått zyrtec tabletter av min mor tidligere(hun sliter med det samme). resepsjonsdama mente jeg fikk det på blå resept. en vil jo ikke betale mer enn en må har dere forresten begynt å merke noe til allergien? jeg har ikke merket noe ennå, men skal begynne på medisinene snarest mulig for å forebygge
Malama Skrevet 29. mars 2007 #12 Skrevet 29. mars 2007 fornuftig å gå til legen, det er slett ikke bra å "få medisin av andre", selv om "hun sliter med det samme". Akkurat dette legemiddelet hadde du jo fått kjøpt reseptfritt om du ville, og gjør jo ikke så stor "ekstraskade" av å få medisin v andre, men det er GALT å gjøre det. (joda, jeg har selv både gitt og fått allergipiller mellom familiemedlemmer, men da fordi vi allerede gikk på samme merket fra legen, og bare hadde lagt igjen hjemme) Hos legen får du vite hva du trenger, og får det på resept. Allergipiller er ikke det verste å "få", men husk at legemidler på resept er til personlig bruk, og du skal IKKE drive "selvmedisninering" med reseptbelagt medisin, selv om "det er det samme". (dessuten, kan det være at nesespray/øyedråper er vel så nyttige for deg)
aline Skrevet 29. mars 2007 #13 Skrevet 29. mars 2007 men nå er det ikke slik at du får alle typer allergimedisin på blå resept, det er kun noen få typer som godkjennes for blå resept, vet ikke om zyrtec er blant dem jeg. dette bør legen vite uansett.
Malama Skrevet 29. mars 2007 #14 Skrevet 29. mars 2007 Joda, zyrtec er blant dem du kan få reseptfritt. Men har du bruk for dem, er det ingen grunn til å ikke gå til lgen og få det skikkelig. Reseptfritt salg anser jeg som en "nødløsning" om man har glemt resepten hjemme når man er i konfirmasjon i en annen landsdel der pollenutviklingen er annerledes (hode under arma, arma i bind, slik skjer...) eller for å prøve ut frste gangen problemet oppstår, for å se om det hjelper (min kjære fikk akkutt pollenallergi på ferie, vi kjøpte reseptfritt på apoteket (ferie i Norge da altså) og det funka, så da gikk han til legen da han kom hjem, og fikk resept (på noe som ikke selges reseptfritt, da legen etter blodprøveundersøkelse kom frem til hva han mente burde benyttes, litt sterkere enn det som er på reseptfritt) Jeg skjønner ikke dem som baserer seg fast på reseptfritt. Ikke får man legens ekserptise til å finne ut hva man trenger, man betaler myyyyyyye mer enn nødvendig, og man får ikke nødvendigvis de produktene man trenger, da som nevnt ikke alt selges reseptfritt.
aline Skrevet 29. mars 2007 #15 Skrevet 29. mars 2007 Joda, zyrtec er blant dem du kan få reseptfritt. Men har du bruk for dem, er det ingen grunn til å ikke gå til lgen og få det skikkelig.← vet du får dem reseptfritt, det jeg mente var at det er ikke alle typer du får på blå resept, det er kun ett par typer som er lov å skrive ut på blå resept og det er blitt innskrenket masse på hvilke merker man får. Jeg f.eks har best effekt av ett merke, dette merket var på blåresept før, men har blitt tatt vekk fra lista etter juni i fjor, så nå får jeg det ikke lenger på blå resept. Vet da ikke om zyrtec er å få på blå resept, om den er på lista over hva som er akseptert for blåresept.
aline Skrevet 29. mars 2007 #16 Skrevet 29. mars 2007 Ein får dei fleste allergimedisiner på blå resept dersom dei rette krava er oppfylt, men ein må ofte prøve dei billegaste først og sjå om dei fungerer. Går ikkje det kan ein få dei som er litt dyrare og som då antagligvis fungerer bedre for akkurat deg. Dette er veldig individuelt. ← det er stikk i strid med hva to leger jeg har vært borti sier, og informasjon fra div apoteker sier også at det er få som fåes på blåresept dersom ikke alt annet er prøvd først over tid.
Gjest Gjest Skrevet 29. mars 2007 #17 Skrevet 29. mars 2007 vet du får dem reseptfritt, det jeg mente var at det er ikke alle typer du får på blå resept, det er kun ett par typer som er lov å skrive ut på blå resept og det er blitt innskrenket masse på hvilke merker man får. Jeg f.eks har best effekt av ett merke, dette merket var på blåresept før, men har blitt tatt vekk fra lista etter juni i fjor, så nå får jeg det ikke lenger på blå resept. Vet da ikke om zyrtec er å få på blå resept, om den er på lista over hva som er akseptert for blåresept. ← Cetirizin er det samme som Zyrtec (annet fabrikat, annet navn, men samme tablett ) og disse får en i alle fall på blå resept.
Malama Skrevet 29. mars 2007 #18 Skrevet 29. mars 2007 Sorry, jeg leste lista feil. Men det står på felleskatalogen at zyrtec i 100 pk kan gis refusjon dersom allergi er påvist. Så man skal vel kunne få dem på blå resept da. Men om det er denne legen vil gi trådstarter er en annen ting.
linky Skrevet 29. mars 2007 Forfatter #19 Skrevet 29. mars 2007 Jeg kan oppdatere dere når jeg har vært hos legen i dag om dere vil...
Gjest Veronica Mars Skrevet 29. mars 2007 #20 Skrevet 29. mars 2007 Jeg har inntrykk at det er veldig forskjellig hvordan legene tolker reglene, men at de fleste skriver ut allergimedisin på blåresept selv om man ikke nødvendigvis er plaget i mer enn tre måneder. Jeg har selv pollenallergi, men bare minimalt for bjørk. Jeg trenger derfor strengt tatt ikke medisiner før gress og burot begynner å blomstre (bortsett fra at det er lurt å forebygge en måned eller så før), og det trenger ikke å vare i mer enn juli og august (litt ettersom hvor man er i landet). De siste årene har jeg fått kortisonsprøyter, og har fått et helt annet liv pga. de. Jeg får da maksimal dose en gang, og greier meg da fint over det verste. Disse sprøytene varer da overhodet ikke i 3 måneder, men jeg får de likevel på blå resept. Ellers vil jeg anbefale "allergivaksinering", hvis man er skikkelig plaget kan man få dette, og allergien kan da, etter MANGE sprøyter, forsvinne helt. (Men man kan heller ikke være for allergisk, som jeg er selv, for reagerer man for mye på sprøytene blir de redde for at man kan gå inn i sjokk, og behandlingen blir da avsluttet )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå