Gå til innhold

Påskemiddager


Gjest Eurydike

Anbefalte innlegg

Litt tidlig ute, kanskje, men jeg har begynt å pønske ut middager for påsken, og kunne tenke meg noen innspill. Har du faste middager du pleier å spise i påsken? Eller noen idéer forøvrig?

Det jeg selv har tenkt på, er:

-Pinnekjøtt (restlager i fryseren fra julen... )

-Ferskt lam, enten som stek eller gryte (?)

-Pasta med røkelaks og asparges (fint med noe lett og raskt også, og dårlig med fersk fisk i påsken)

-En hjemmelaget curry med kylling (fri og god tid til å bake naanbrød!)

Sleng forresten gjerne med noen idéer til påskedesserter også, hvis du har. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har planer om å kjøpe meg en hel and, som jeg kan "kose" meg med. Har mange alternative tilberedningmåter klar! :)

Ellers er lam fast på menyen, helst langtidsstekt i ovnen mens jeg er på tur. Lammestek og lammeskanker er favoritt.

Desserter blir vel sveitsisk sjokolade i umennesklige mengder...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har få faste middager i påsken, det eneste er 1. påskedag. Da er det lammestek (hvitløkspekket og gnidd inn med rosmarin), med diverse tilbehør (som oftest fløtegratinerte poteter, forskjellige grønnsaker og hjemmelaget rødvinsaus). Har ingen faste påskedesserter, men jeg pleier å bake appelsinkake en gang i løpet av påskeuken. Kan forslå f.eks. appelsinfromasj? Det er jo passe "påskete", men samtidig lett etter en relativt tung lammekjøttmiddag.

Ellers tenkte jeg at jeg i år skulle teste ut en oppskrift på gresk påskebrød med bl.a. revet appelsinskall og anis, strødd med sesamfrø og mandelflak. Og jeg tittet nylig gjennom noen gamle Glad i Mat-blader, og fant bl.a. en oppskrift på noe de kaller påskesuppe, som er en slags enkel mulligatawny med laks. Kanskje jeg prøver meg på den, med noen endringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her faktisk...  :sjenert:

Bra jeg ikke er alene! :ler: Har allerede sett meg ut noen sjokoladepåskegg fylt med konfekt fra Lindt... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmm, sjokolade må det være, ja! Jeg pleier å kjøpe noen små, fylte, belgisk konfekt-egg, men det er mer påskekrimsnop enn dessert. :)

Har imidlertid planer om en variant av mørk sjokoladekake med appelsinmarinerte bær til (og kanskje litt hjemmelaget vaniljeis?) - problemet er bare å velge ut hvilken. :sjenert:

Ellers masse gode forslag her - men jeg vil ha flere! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker å lage en fransk konfektkake av mørk sjokolade som jeg serverer pasjonsfruktcoulis til. Jeg har lagt den ut før, så du finner sikkert oppskriften om du søker på "reine de saba". Jeg harnå begynt å bytte ut alt hvetemelet med mandelmel.

søkte den opp selv, så vet jeg at det er riktig oppskrift.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...l=reine+de+saba

Endret av onyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Tara*

Helt vanlig mat i påsken :)

Jeg skal ha noen etterlengtede fridager og akter ikke å tilbringe dem på kjøkkenet. Men sunn mat skal jeg ha ... masse frukt og grønt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne påsken er vi bortreist, men når vi er hjemme hos oss selv (eller hos min familie) har vi kun én ufravikelig påskemiddag, og det er bacalao på påskeaften. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle akkurat svare at ingen har nevnt Bacalao. Pleier alltid å ha det en gang i påsken, ingen bestemt dag Tenker da på spansk type med tomater og paprika. Bacalao kan forresten greit fryses ned, så jeg lager som oftest en så stor porsjon som mulig. Tenker å bruke noen idéer fra denne oppskriften denne gangen: http://www.vg.no/matogdrikke/matguiden/index.hbs?o=1815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacalao er et godt tips, det pleier faktisk vi også ofte å ha i påsken, pga nevnte mangel på fersk fisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har pleid å ha fårikål en gang i påska, men i år skal jeg ikke feire med slekta som vanlig, så da blir det nok ikke det. Vi skal ha skinkestek en dag, ellers blir det nok vanlige middager. Jeg skal være mye alene, og da gjør jeg det enkelt, men godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...