Gå til innhold

Er det greit for deg å ha medisinstudenter

Anbefalte innlegg

Skrevet
Men så hender det jo da at en pasient har noe spesielt ved seg (som meg, jeg har en hjertefeil som høres ut som det motsatte av hva den er eller noe). Følgelig er det viktig at jeg da faktisk stiller opp på slike undersøkelser.

Jeg er også en av disse som har "noe spesielt ved seg", som dermed gjør meg svært interessant for leger. Og jo, jeg ser viktigheten av at jeg stiller opp på ting (og det gjør jeg faktisk stort sett), men samtidig er det nettopp pga disse sykdommene og nettopp det at jeg er mer kjent med leger og sykehus enn de aller fleste at jeg ikke vil stille opp på hva som helst. Det er veldig lett for folk som ellers er friske å si at man skal stille opp på slikt, men når man er vant til å vandre inn og ut av sykehus og bli stukket og klemt på av omtrent hele legebestanden, da får man et annet syn på det.

Jeg har uansett heldigvis rett til å si nei når det ikke passer meg å ha studenter med, og det kommer jeg til å fortsette med. Jeg har ikke noe behov for at mine valg skal bli respektert av ukjente på KG.

Videoannonse
Annonse
Gjest Frances
Skrevet
Jeg er også en av disse som har "noe spesielt ved seg", som dermed gjør meg svært interessant for leger. Og jo, jeg ser viktigheten av at jeg stiller opp på ting (og det gjør jeg faktisk stort sett), men samtidig er det nettopp pga disse sykdommene og nettopp det at jeg er mer kjent med leger og sykehus enn de aller fleste at jeg ikke vil stille opp på hva som helst. Det er veldig lett for folk som ellers er friske å si at man skal stille opp på slikt, men når man er vant til å vandre inn og ut av sykehus og bli stukket og klemt på av omtrent hele legebestanden, da får man et annet syn på det.

Jeg har uansett heldigvis rett til å si nei når det ikke passer meg å ha studenter med, og det kommer jeg til å fortsette med. Jeg har ikke noe behov for at mine valg skal bli respektert av ukjente på KG.

Jeg har også "noe spesielt ved meg" og har vært og er et ganske interessant objekt for leger og medisinstudenter på det området. De fleste gangene sier jeg ja til undersøkelser, andre ganger sier jeg nei.

Jeg mener altså ikke at man skal si ja hver bidige gang, men jeg mener at man burde tenke gjennom hva man sier nei til - nemlig muligheten for at en medisinstudent lærer noe viktig og blir en bedre lege av det. Kanskje spesielt dersom man er frisk og det gjelder en rutineundersøkelse som blir gjort annenhvert skuddår synes jeg man burde "ofre" et minutt eller to.

Gjest Frysepulver
Skrevet

For all del, jeg sier ikke at det bør være tvang, det er jeg grunnleggende i mot på alle områder. Jeg vet også at det går an å bli lei (er grenser for hvor gøy det er når den ørtende studenten vil ta UL av brystkassen din i timesvis ;) ), men er godt du ihvertfall ser viktigheten av at vi "spesielle" stiller opp mest mulig :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hadde på ingen måte godtatt det.

Jeg har svært store problemer med GU, men takler det på min måte, og det at legen vet jeg sliter gjør det faktisk verre. Så jeg synes det koster så lite å spørre om det er ok med studenter, at det å forvente at jeg og andre med liknende problemer må legge ut i det vide og brede for å bli respektert er en uting.

Så jeg kommer til å si nei om jeg blir spurt, og om det dukker opp noen uten at jeg blir spurt så ligger hvem det nå enn er ansvarlig svært dårlig an.

(Men prøveklut for andre ting er jeg gjerne, så det veier vel opp for egoismen min når det gjelder GU.)

Gjest Thalassa
Skrevet

Nei ikke på gynekologisk undersøkelse, men det meste annet hadde jeg nok sagt ja til å ha studenter der.

• 2 måneder senere...
Gjest stud.med
Skrevet
Hei alle sammen :)

Hvordan stiller du deg til å ha medisinstudenter tilstede under f.eks GU? Er det uproblematisk eller vil du bare ha legen der?

Jeg fulgte med denne denne tråden med stor interesse for noen månder siden. Nå er jeg akkurat ferdig med min gynekologiske roatsjon på medisinstudiet, og jeg vil takke alle som er villige til å ha medsinstudenter under gynekologiske undersøkelser!

Deltakelse på GU under medisinstudiet er faktisk den eneste eksponeringen vi har før vi som leger skal utføre GU helt alene, og de fleste vil vel heller ha en litt fomlete/nervøs medisinstudent enn en fomlete/nervøs lege?

Men er det en kjempenervøs student som skjelver på hendene og knapt klarer å puste selv får han/hun ikke stikke /undersøke meg.

Skjønner selvfølgelig at dette ikke er det beste, men man blir faktisk veldig nervøs første gangen man skal undersøken en "virkelig" pasient.

Her hvor jeg studerer så trente vi først på dukker, deretter på betalte pasienter så tilslutt på virkelige pasienter.

Jeg var veldig nervøs første gangen, fordi jeg ikke ville gjøre det ubehagelig for pasienten.

Det har jeg hatt allerede, ble ikke informert på forhånd.

Men fikk spørsmål om jeg syntes det var greit når jeg var kommet inn, og da føler man seg litt pressa til å si ja.

Dette er utrolig dårlig praksis og det er trist at du fikk en slik opplevelse. Legen plikter å spørre pasienten uten studenten til stede, slik at pasienten ikke skal føle seg presset! For det er helt greit å si nei.

Legen jeg har tilbrakt mest tid med har hatt en veldig grei praksis på å spørre pasientene om det er greit med en medisinstudent. Han spurte alltid pasienten i gangen før de kom inn i rommet, han spurte deretter på nytt når snakket var over og det var tid for GU "er det fortsatt greit for deg å xx her inne, og er det greit om xx utfører GU?".

Dermed hadde alltid pasienten muligheten til å ombestemme seg.

Ser det er mange som nevner at de har hatt flere studenter tilstede under GU, dette har jeg aldri opplevd bortsett fra med våre betalte pasienter.

Hadde ikke akseptert det. Evt kanskje kunne en til to sett på, men ikke f... om de hadde fått lov til å "leke doktor"! :ler:

Har full forståelse for dette, men uten trening så vil man jo aldri få den kompetansen man trenger.

Medisinstudenter er bare mennesker, og derfor like fjasete og umodne som andre i begynnelsen av 20årene. De sladrer like mye på pauserommet som andre.

Sladdring er ikke noe man skal bekymre seg for, man stryker om man snakker om pasienter på den måten. Det er også sett på som uakseptabelt blandt studentene.

Studenter som er med på GU er i sine siste år som studenter og er rimlig profesjonelle, ofte mer profesjonelle enn legene som helt har glemt hvordan det faktisk er å være pasient.

Min erfaring er også at det er de eldre legene som "sladdrer" mest.

Enda en gang tusen takk til alle som stiller opp! Og jeg har fullforståelse for dere som ikke ønsker studenter der.

Skrevet

Jeg vil ikke ha med studenter på en slik undersøkelse.

Men jeg hadde med en student under fødselen til jenta mi, og angrer ikke i det hele tatt på det iallefall:)

Gjest bente85
Skrevet

Jeg vet ikke..

Hadde sikkert gått greit det vil jeg tro.

Gjest Gjest
Skrevet

Heller en forsiktig litt nervøs student enn en hardent lege for min del.

Skrevet

Ja, jeg synes det er greit - så sant jeg blir spurt først. Hvordan skal de ellers lære?

Skrevet

Etter å ha vært til en sånn undersøkelse i dag svarer jeg et rungende NEI!! Det er ikke greit, det er søren meg ille nok som det er... De kan lære på gamle kjerringer som ikke bryr seg lengre.

Skrevet

Det hadde ikke vært aktuelt med tilskuere under GU.

Gjest Gjest
Skrevet

I utgangspunktet ville jeg ha ment at det ikke var noe problem, men det var før 6-ukers kontrollen etter fødsel..

Ung, mannlig medisinstudent, som "stormet" inn døra, og stappa handa si langt inn... For en fornøyelse..:s

Gjest Gjest
Skrevet

Ingen problem, har hatt studenter flere ganger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...