Gå til innhold

Hvis eller viss


Gjest Minimi

Anbefalte innlegg

Gjest Minimi

Skal jeg bruke hvis eller viss i sammenhengen "ring meg ... det er ett problem"

Noen som kan hjelpe meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Viss er for øvrig også tillatt, men det er lite brukt, så da risikerer du at de du skriver til tror at du skriver feil.

(Og så skrives artikkelen 'et' med én t)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer sikkert litt sent, men du kan også skrive "dersom". Hvis du skal skrive nynorsk kan du bruke "viss", men kanskje helst "dersom".

Jeg visste ikke at man kunne skrive "viss" også på bokmål, men ser ut til at man kan det, selv om det ser helt feil ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at man kunne skrive "viss" også på bokmål, men ser ut til at man kan det, selv om det ser helt feil ut...

Det er ikke så rart - det er jo ikke så mye brukt. Jeg vil aldri finne på å skrive det, da jeg også synes det ser helt feil ut. Dessuten synes jeg det er greit å skille mellom konjunksjonen 'hvis' og adjektivet 'viss'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"viss" bruker man bare når man snakker om "en viss ting". aldri som det engelske "if". krymper meg alltid når jeg ser folk som skriver "visst" eller "hvist" når de mener "hvis".... hva feiler folk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Magica*

(Og så skrives artikkelen 'et' med én t)

Men hvis mottageren opprinnelig trodde det var to eller flere problemer blir det jo riktig å bruke "ett". Særs hypotetisk, men... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"viss" bruker man bare når man snakker om "en viss ting". aldri som det engelske "if".  krymper meg alltid når jeg ser folk som skriver "visst" eller "hvist" når de mener "hvis".... hva feiler folk...

"Viss" kan brukes i stedet for "hvis", både i bokmål og nynorsk. "Visst" og "hvist" er derimot feil.

Men hvis mottageren opprinnelig trodde det var to eller flere problemer blir det jo riktig å bruke "ett". Særs hypotetisk, men... :)

Det er sant! Men som du sier - særs hypotetisk.

(Siden jeg skulle forsøke meg som norsklærer i det innlegget, kunne jeg jo ta med det også! :ler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"viss" bruker man bare når man snakker om "en viss ting". aldri som det engelske "if".  krymper meg alltid når jeg ser folk som skriver "visst" eller "hvist" når de mener "hvis".... hva feiler folk...

Dette er ikke riktig, en kan bruke både hvis og viss for det engelske ordet if.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

For meg virker det veldig unaturlig å skrive "viss", har selv vokst opp med å bruke "hvis". I eksemplet du nevnte ville det dog vært naturlig for meg å skrive "dersom" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...