Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Her tar jeg mesteparten av permisjonen og far tar sine seks uker. Han har ikke mulighet og heller ikke ønske om å ta mer. Nå har jeg vært hjemme i snart fire måneder og begynner så smått å få hodet over vannet. Hadde IKKE likt å måtte tilbake på jobb om to måneder. Da hadde ammingen røket ganske fort, jeg har litt problemer med pumping og bruker evigheter på å få ut en liten skvett....

Jeg er for utvidelse av permisjonstiden til 1,5 år (som i Sverige) og mer av dette til faren. Jeg synes absolutt faren kan få mer enn seks uker, men da med en utvidelse av hele tiden. Jeg synes barna er litt små for barnehage/dagmamma ved ett år så derfor er jeg veldig for lengre permisjon.

Endret av Caramba
Videoannonse
Annonse
Gjest miiip
Skrevet (endret)

Jeg var hjemme i åtte mnd og mannen er godt i gang med sine fire, vi er veldig fornøyde med den delingen. Neste gang kanskje jeg går for 7-5? Jeg var i alle fall ganske klar for å begynne å jobbe igjen da min permisjonstid var slutt, og jeg synes det er viktig for likestillingen at pappaene får vært mye hjemme også. Fordi det er mammaen som har gått gravid, må føde og ammer synes jeg det er logisk at mor kan ha litt lenger permisjon enn far. :)

Men her hadde det blitt bråk hvis mannen bare "ville ta" 6 uker! ;)

Endret av miiip
Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg synes mor bør få mest; eks de 6 første ukene. Så 50/50.

Jeg synes ikke dette burde være noe fast

da vi foreldre er ulike i ønsker,

jobbsituasjon etc til at en mal bør settes opp.

Men synes at far bør komme mer på banen. ;)

:sjenert: Et sidespor:

Hvordan er løsningen i Sverige da?

1,5 år permisjon med full lønn? Annet?

Skrevet

Jeg håper det blir slik at han tar 3 mnd og jeg 5mnd. De siste 3 mnd han tar, håper jeg å få ordnet det med jobben slik at jeg kan jobbe litt hjemmefra og ha litt fleksibel arbeidstid i overgangen.

Skrevet
:sjenert: Et sidespor:

Hvordan er løsningen i Sverige da?

1,5 år permisjon med full lønn? Annet?

Vi får totalt 480 ersättningsdagar att dela på.

390 av dessa med 80% av lönen, 90 med 180 kr om dagen.

I utgångsläget fördelas dagarna 50/50 på mor och far men man kan överlåta dagar till varandra - allt utom 60 dagar.

När barnet är under 1 år bestämmer du själv hur många ersättningsdagar ni vill använda 0, 1, 2,3,4,5,6 eller 7 dagar i veckan (alla veckodagar räknas) - det är er ekonomi som bestämmer detta. Ledig har du alltid rätt att vara från jobbet så länge barnet är litet. När barnet fyllt 1 år behöver du täcka 100% av dagarna med jobb eller begärd ersättning annars sjunker ersättningen.

Så eftersom vi kan spara ersättningsdagarna ända tills barnet är 8 år så varierar både tiden man är hemma när barnet är litet och den totala ledighetstiden.

Till exempel kan man spara dagar och ta en långsemester när barnen är 5 och 3 år eller något liknande.

Skrevet
Normalt sett mener jeg at mor bør ta størstedelen av permisjonen. Det er sikkert en politisk ukorrekt mening, men jeg står ved det uansett. Jeg tror så små barn har godt av å ha ett fast holdepunkt den første tiden, en primærperson. Og siden det nå engang er mor som ammer og det er mor som har barnet i magen i ni mnd syns jeg det er mest naturlig at det er mor. At mor har mest permisjon trenger ikke å bety at far skal settes på sidelinjen!

Jeg ser på fødselspermisjon som et stort gode som det burde være rift om, og sånn sett syns jeg også mor "fortjener" denne tiden sammen med baby i ro og mak etter å ha vært gjennom graviditet og fødsel  ;)

:Nikke: Jeg er enig med Kosemose!

Gjest Mayamor
Skrevet

Takk for svar, Furstina.

Synes den modellen hørtes bra ut. :)

Skrevet (endret)

Jeg er nok litt gammeldags, men hvis jeg kunne få flere barn så hadde jeg kommet til å ta all den permisjonen jeg kunne få så hadde mannen fåt bare den han hadde hatt "krav" på.

Jeg og mannen er enige i dette, det var slik vi gjorde det da vår felles sønn var liten, og det var det vi hadde planer om hvis ikke det siste svangerskapet hadde gått til h******.

Endret av m@msen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...