Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ja, hvordan fordeler dere/vil dere fordele fødselspermisjonen? Er det en morspermisjon, eller bør far ta en større del av den?

Endret av punktom
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ideelt sett burde permisjonen deles likt mellom mor og far. Dette ville bl.a. bidra til å styrke likestillingen i arbeidslivet og sannsynligvis også båndene mellom far og barn. På den annen side ser jeg de praktiske problemene med dette. Består barnets føde for en stor del av brystmelk, så sier det seg selv at det kan bli kronglete å få til full jobb samtidig. Det kan også være andre praktiske forhold som gjør det mest hensiktsmessig at mor (Eller far for den del...) tar størstedelen av permisjonen.

Alt i alt bør det vel være et mål at far tar en større andel og kanskje en større del av permisjonen burde vært forbeholdt far, men til syvende og sist synes jeg avgjørelsen bør være opp til den enkelte familie.

Endret av Leo
Skrevet
Alt i alt bør det vel være et mål at far tar en større andel og kanskje en større del av permisjonen burde vært forbeholdt far, men til syvende og sist synes jeg avgjørelsen bør være opp til den enkelte familie.

Derfor spørsmålet om hvordan folk selv vil fordele permisjonen.

Skrevet

Hmmm - savnet noen valgmuligheter her.

Synes svenskenes opplegg virker bra. Om far eller mor skal ha mest mener jeg bør avpasses, men generelt mener jeg far bør få mer enn 6 uker. Gjerne halvparten.

Skrevet
Derfor spørsmålet om hvordan folk selv vil fordele permisjonen.

Beklager! Jeg visste ikke at det ikke var lov å komme med betrakninger som ikke var nøyaktig i overensstemmelse med spørsmålet ditt. Det skal aldri gjenta seg! ;)

Skrevet
Beklager! Jeg visste ikke at det ikke var lov å komme med betrakninger som ikke var nøyaktig i overensstemmelse med spørsmålet ditt. Det skal aldri gjenta seg! ;)

For all del: diskusjonen er åpen for alt, men selve avstemningen var ment for å få et bilde av hvordan folk selv vil fordele permisjonen, så hver enkelt familie kan stemme det som passer best for dem!

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg tenker at det ideelle er å dele 50/50, dersom man har mulighet til det praktisk og økonomisk sett. Og dersom foreldrene har lyst. Mine argumenter er: bra for barnet at også far er mye hjemme i en periode, bra for far å være mer aktivt deltakende, bra for mor å komme seg ut etter å ha vært hjemme et halvt år, bra for samfunnet og holdninger i forhold til jobb og forventninger om permisjon.

Skrevet
For all del: diskusjonen er åpen for alt, men selve avstemningen var ment for å få et bilde av hvordan folk selv vil fordele permisjonen, så hver enkelt familie kan stemme det som passer best for dem!

Og derfor stemte jeg slik jeg/vi ville ha gjort det! ;)

Skrevet

Normalt sett mener jeg at mor bør ta størstedelen av permisjonen. Det er sikkert en politisk ukorrekt mening, men jeg står ved det uansett. Jeg tror så små barn har godt av å ha ett fast holdepunkt den første tiden, en primærperson. Og siden det nå engang er mor som ammer og det er mor som har barnet i magen i ni mnd syns jeg det er mest naturlig at det er mor. At mor har mest permisjon trenger ikke å bety at far skal settes på sidelinjen!

Jeg ser på fødselspermisjon som et stort gode som det burde være rift om, og sånn sett syns jeg også mor "fortjener" denne tiden sammen med baby i ro og mak etter å ha vært gjennom graviditet og fødsel ;)

Skrevet
Normalt sett mener jeg at mor bør ta størstedelen av permisjonen. Det er sikkert en politisk ukorrekt mening, men jeg står ved det uansett.

Politisk korrekt er bare noe man velger å være i debatter og i diskusjoner med andre. Når man selv skal ta et personlig valg så velger vel de fleste å følge magefølelsen framfor å velge hva de tror andre mener er det (politisk korrekt) beste?

Martine Aurdal er da en kjent feminist, men selv hun endte jo opp med et typisk partnervalg: en eldre (og mer kjent) mann. Våre meninger kan ofte være politisk korrekte, men våre valg styrt av følelser er det sjeldent.

Skrevet

Litt mer til mor. Kanskje de 6 første ukene til mor, og så kan resten deles. Men mye avhenger jo av arbeidssituasjonen. For oss hadde det passet best med tidskonto for oss begge, men pga lang vei til jobb for en av oss, er det dessverre ikke realistisk.

Gjest -eline-
Skrevet

I hovedsak er jeg for at 50-50-deling om mulig. Hva vi velger når det er vår tur kommer uansett an på hvilken jobbsituasjon etc vi er i. Uansett vil jeg absolutt ikke ta hele permisjonen selv når den tid kommer, det hadde ikke samboeren min godtatt heller, heldigvis.

(Kom til å nevne dette i forbindelse med noe annet og mamma reagerte med omtrent avsky og sa noe slikt som "bare vent til du får barn, da vil du ikke gjøre det", som om det er fordi jeg skal "leke" karrierekvinne som er årsaken for et slikt valg? Tror hun mildna litt da jeg sa at det er fordi jeg mener det er like viktig for ungen å ha et nært forhold til pappan, men hun var visst ikke helt fornøyd... *sukk*)

Skrevet

Hos oss tar far 3 mnd.

Jeg ammer ikke, derfor er ikke det noe argument for oss. Tror de første 6 mnd kan være mer slitsomme enn de siste (bla pga nattevåk, innkjøring av rutiner i et nytt liv osv), særlig om mor har hatt en hard fødsel som det tar tid å komme seg etter. Er derfor ikke for tvungen 50/50-deling, men synes definitivt far bør få mer enn han har i dag, gjerne på bekostning av mors permisjon.

Skrevet

Hermula og Frk.Åberg er inne på noe viktig. Ideelt sett bør permisjonen deles likt, men ettersom dette ikke er praktisk mulig i en del situasjoner synes jeg svenskene har kommet frem til det beste alternativet.

Skrevet

Jeg jobber på lønningskontoret i en typisk mannsdominert bedrift. Jeg har reagert på at menn tar ut så lite permisjon når de får familieforøkelse og har tatt det opp med noen av de, men de vil rett og slett ikke ha permisjon! Denslags får mora ta seg av sier de! De sier at de ikke orker tanken på å gå hjemme!

De er sjelden hjemme med sykt barn, tar aldri fri for å følge til lege,tannlege osv....

Det er nok mye å ta tak før målet er nådd!

Gjest =tentacle=
Skrevet

Far kan få de første 6 månedene hjemme, så tar jeg de seks siste.

Skrevet

I utgangspunktet 50/50, men med mulighet for å søke om å overføre deler av permisjonen til hverandre (er dette det svenske opplegget?).

Kosemose: Kan ikke far være primærperson?

Slik det er i dag er det for vanskelig for far å få hjemme hos barnet. Han kan ikke overta permisjonen med mindre mor jobber eller studerer. Jeg syns også det er feil at fars rett til fedrekvote skal være avhengig av hvor mye mor har jobbet før fødselen. Hvis mor f.eks. er arbeidsledig får far ikke noe tid med barnet...

Skrevet

Jeg stemte for at far tar mesteparten, ettersom det er slik vi skal gjøre det. Men det beste er vel at permisjonen deles 50/50 kanskje? Og da tror jeg gradert uttak er en glimrende måte å gjøre det på.

Har forståelse for at det er vanskelig å få til for mange, spesielt ettersom det kan bli et økonomisk spørsmål. Men synes de fleste er ganske tradisjonelle når det gjelder fordeling av permisjon.

Skrevet

Jag har också röstat på att far ska ha största delen av permissionen - för det är så vi har gjort det både med Storebror och nu med Lillasyster.

Men jag TYCKER nog att det bör vara en ca 50/50 fördelning eller 60/40 i alla fall.

Skrevet

Jeg stemte for at far bør ha en god del av permisjonen, men at mor fremdeles har mest. (husker ikke ordlyden). ideelt sett ville jeg sagt 50-50, men etter egen erfaring så trengte jeg lang tid på å komme meg etter fødselen, og det tok noen måneder før jeg kunne si at jeg overhodet koste meg hjemme. Vi delte 8-4, noe som gjorde at jeg fikk en god periode etter at vi kom i orden, samtidig som far fikk en skikkelig periode hjemme som han hadde enormt glede av.

Tingeling

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...