Gå til innhold

Madrid - dine beste tips


Champagnepiken

Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis skal på langhelg til Madrid i slutten av april. Jeg har vært der før, og har brukbar oversikt over highlights (museer, slottet etc.), men vil veldig gjerne ha gode tips til andre opplevelser og aktiviteter.

Favorittspisesteder, kule områder for shopping, bra musikklubber eller utesteder? Kom med dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal også dit denne våren og da jeg nevnte det for en venn sa hun at vi burde ta en tur til en stor park som er der. Der kunne man ro i robåt på et lite vann. Kanskje du har gjort det allerede, jeg synes i allefall det høres litt koselig ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som den store Retiro-parken - den er kjempefin, og jeg tror nok jeg skal tilbake dit. Kompisen min er førstegangsbesøkende, så en del av det jeg har gjort før, blir nok gjentatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har et restaurant-tips; La Finca de Susana, som ligger i Arlabán 4, en litt bortgjemt, men sentral gate, 2-3 minutters gange fra Puerta del Sol.

Jeg syntes det var kjempegod mat der, i tillegg til at det var veldig fint med feks hvite duker og betjeningen var veldig hyggelig.

Alicante

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*tenke*

Jeg kommer ikke på noe annet enn at dere må komme dere UT av Madrid! :ler: Men det har dere kanskje ikke tid til. Et tips er i hvert fall enten Segovia eller Toledo. Holder en knapp på Segovia der akvedukt, katedral og slott kan beskues og spedgris inntaes. Dessuten får man alltid en gratis tapas når man bestiller noe å drikke på barene i Segovia. :-D

Ellers, Madrid...

Pradomuseet (klassisk kunst) og Reina Sofia (moderne kunst) virker det som om du har styring på. Retiro-parken har også vaert nevnt. Slottet kan også besökes. Har ikke sett det innvendig, men skal visst vaere fint (av naturlige årsaker). Plaza Mayor er hyggelig, men kafeene der er svindyre. Puerta del Sol er "obligatorisk", men det er egentlig ikke så mye å se der. Shopping og utesteder? Hmmmm... jeg må i tenkeboksen en stund...

Endret av Amadea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utesteder:

Uteliv er et kapittel for seg i Madrid og natta tar bare slutt for den som vil det selv.

Plaza Santa Ana:

Santa Ana og området rundt er kjempekoslig og sentralt. Kvelden kan startes f.eks på en av tapasbarene på selve Plaza Santa Ana.

Etterpå foreslår jeg å gå til Calle Echegaray der det ligger to interessante barer. Los Gabrieles er en slags museumsbar. Det har tidligere vaert et bordell og det er vakre flisemalerier på veggene.

En annen bar som ligger i samme gate er også verdt et besök. Jeg husker desverre ikke hva den heter for jeg kaller den bare sherry-baren. Der servers nemlig kun denne edle drikk rett fra tónnene. Om dere ikke liker törr sherry er det bomtur. Ikke gå dit hvis dere er allergiske heller da en katt og en hund er fast inventar. Hóres litt creepy ut, men denne baren har absolutt sin sjarm.

Chueca:

Chueca er homsenes bydel og det merkes absolutt på stemningen. Folk med godt humör og rafinerte drinker finnes her. De serverer morsom mat på Chocolate (Barbieri 15)

Barer i La Latina:

La Latina er arbeiderklassebydelen som plutselig ble hipp. Kan muligens sammenlignes med Grünerlókka. Masse barer og på noen får du en tapas med ölen eller vinglasset ditt. :)

Diskoteker:

Den som drar hjem etter at barene stenger er en pyse!

Det er ingen vits i å gå på diskotek för tidligst klokka to i Madrid. Stengetidene derimot er svaert fleksible. Jeg husker desverre ikke så mange navn på diskoteker (hvorfor???), men jeg husker at jeg ble imponert over Palacio de Gaviria på Puerta del Sol. (PS: det er dyrt!)

Andre ting:

Jeg er ikke spesielt sportsinteresset, men vil alikevel anbefale å se en fotballkamp på Santiago Bernabeau. Det er god steming! Det er også flust av diskoteker i området rundt (i kjelleren av skyskraperne).

Spanjolene liker å avslutte kvelden (begynne dagen?) med churros og chocolate. Smultstenger som dyppes i sirupstykk, varm sjokolade.

Shopping:

Rundt Gran Vía og fra Plaza Callao til Puerta del Sol finner du de typiske kjedebutikkene. Zara, Stradivarius, Mango etc

Naere Plaza de Chueca finnes en gate med masse skobutikker. Det skal visstnok vaere billigere enn andre steder og her finner du sesongens nyheter fordi butikkene som ligger her eies av skoprodusentene og brukes til et slags próvesalg. Husker desverre ikke hva gata heter, men hvis du går fra Plaza de Chueca til Gran Vía er det den fórste gata du må krysse.

Rastro. Vi er nå tilbake i La Latina. :) På söndagsmarkedet er det mye sóppel (vaer OBS på lommetyver), men man kan finne skatter i antikvitetsbutikkene i de små gatene rundt.

Er det designerklaer du er ute etter finner du disse i Barrio Salamanca (Serrano og Goya pluss området rundt)

God tur!

Endret av Amadea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 måned senere...

Los Gabrieles er under oppussing naa! Haaper ikke de tar bort de fine flisemaleriene for alltid!!!

Et annet tips er aa se Flamenco paa Casa Patas. Meget bra! :-D OBS: Man maa bestille bord! Se: www.casapatas.es

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabia

TAKK my darling!! Jeg har alltid hatt så lyst å se flamenco men har ikke helt funnet ut hvor enda!! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Mange gode tips fra Amadea! Enig i museene. De er et must.

Apropos homser o.l - vi bodde i (calle de?) Fuencarral (?) da vi var i Madrid for noen år siden. Det var en kul gate, men mulig det er horestrøk også :) Endel bra butikker

Jeg ville droppet Toledo om dere ikke har ubegrenset med tid - jeg ble egentlig litt skuffet; ok, byen er "egentlig" veldig fin og viktig historie, men det er jo BARE turistsjapper der, ingenting autentisk uten at man kikker noen etasjer opp :-s

Madrid er en fin by!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i madrid selv i slutten av april, holdt på å gå oss ihjel jo, og hadde selvfølgelig tatt med feil sko:-) Anbefaler skikkelige gode sko..

Masse fine bygg, retiro parken var flott, masse butiker (de samme som du finner ovedralt i verden) kjekt å ha vært der og opplevd Madrid.

Men kommer aldri til å reise tilbake dit, for mye rot, kaos og trafikk.

Noen koslige plasser/gater i gamlebyen da:-)

Om Toledo (gamlebyen som er den gamle hovedstaden i Spania) som til og med er på unesco liste, er bare helt fantastisk.. Har vært der mange ganger og vil tilbake igjen og igjen..

Men ikke for å shoppe som personen over sier, men for stemningen som er der den er bare helt utrolig.

Der må man også ha gode sko;-) Og prøve å overse alle bilene som raser rundt i de trange gatene:-P

Kan anbefales på det sterkste:-)

Netse tur blir til Benidorm tror den byen er penere enn Madrid og gleder meg allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madrid-farer
Var i madrid selv i slutten av april, holdt på å gå oss ihjel jo, og hadde selvfølgelig tatt med feil sko:-) Anbefaler skikkelige gode sko..

Masse fine bygg, retiro parken var flott, masse butiker (de samme som du finner ovedralt i verden) kjekt å ha vært der og opplevd Madrid.

Men kommer aldri til å reise tilbake dit, for mye rot, kaos og trafikk.

Noen koslige plasser/gater i gamlebyen da:-)

Om Toledo (gamlebyen som er den gamle hovedstaden i Spania) som til og med er på unesco liste, er bare helt fantastisk.. Har vært der mange ganger og vil tilbake igjen og igjen..

Men ikke for å shoppe som personen over sier, men for stemningen som er der den er bare helt utrolig.

Der må man også ha gode sko;-) Og prøve å overse alle bilene som raser rundt i de trange gatene:-P

Kan anbefales på det sterkste:-)

Netse tur blir til Benidorm tror den byen er penere enn Madrid og gleder meg allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madrid-farer

Løfter denne ennå en gang...for nå er det kanskje noen av dere som har tilbrakt en helg i Madrid i løpet av våren?

Kjæresten og jeg drar om noen få dager, og hvis det fortsatt er noen skjulte skatter i Madrid som vi bør få med oss, så tips gjerne om det!

Er det for eksempel noen som vet om steder hvor man kan bade/sole seg? (Ja, jeg vet at Madrid er innland, men kanskje finnes det badeanlegg, innsjøer, elver som er fine til den slags?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...