Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg mistenker at jeg har hypoglykemi, dvs. lavt blodsukker.

Mine symptomer er irritabilitet når jeg er sulten (kan få sterk lyst til å utøve vold, selv om jeg aldri har gitt etter for den trangen..), svimmelhet, slapphet. Går det for lenge før jeg få i meg mat, får jeg skjelvinger, særlig på hendene. Føler meg også "tom" i hodet og det er totalt umulig å konsentrere seg.

I flere år har jeg prøvd å få bukt med dette på ulikt vis, blant annet må jeg alltid ha med mer mat hvis jeg skal noe sted enn andre. Skal vi på en kort skitur, er det jeg som putter en pakke kjeks i sekken - ofte av frykt for å få et illebefinnende (og ødelegge den gode stemningen).

Jeg har ikke klart å finne ut hva dette kan komme av, og trodd det har sammenheng med min høye forbrenning. Jeg er 164 cm og veien 51 kg.

I løpet av de siste årene har jeg vært til legen med utredning for psykiske lidelser som angst, depresjon, bipolar lidelse og fysiske som cøliaki, kroniske tarmsykdommer, binyrevikt, diabetes og et par ting til... uten at noe har blitt funnet. Antidepressiver tok jeg en liten stund, men uten effekt. Det er rett og slett ingenting i veien med meg, virker det som! Kroppen min sier imidlertid noe helt annet.

Så kom jeg altså over diagnosen hypoglykemi - men er det nå egentlig en diagnose? Jeg mener å ha fått inntrykk av at alminnelige legger ikke tar hensyn til dette. Jeg frykter derfor å måtte slepe meg til legen en gang til og gå derfra med uforrettet sak. Av listen min kan dere kanskje forstå at jeg også frykter å bli tatt for å være en hypokonder som stjeler legens verdifulle tid.

Hva synes dere jeg bør gjøre? Bør jeg gå til lege, eller slå det hele fra meg? Hva med naturmedisin?

Jeg har kjøpt en blodsukkermåler, men vet ikke helt hvordan jeg skal bruke dette for å teste. Målte før middag i går, da lå det på 5. Fastende i dag tidlig var 5,2. Jeg tror ikke disse verdiene er unormale.

Noen som vet svaret på noe av det jeg lurer på, eller som har erfaring med noe av dette selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje kroppen din lager for mye insulin?

Går alltid med godteri i vesken selv, pga diabetes. Har ofte lavt blodsukker, så jeg kjente meg igjen på det første du sa om irritabilitet og svimmelhet.

Om dette er en egen diagnose som du har, vet jeg ikke, så det får du spørre legen din om. Derimot kan du forebygge lavt blodsukker ved å spise mat med mye fiber og lav GI for å holde blodsukkeret mer stabilt. Det blir fort lavt etter å ha spist sukkerholdig mat, fordi kroppen da overproduserer insulin. Derfor er det lurt å kombinere snopet eller brusen med en grovskive, et eple eller noe annet som varer en stund. Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...