Snuselille Skrevet 12. april 2007 Forfatter #21 Skrevet 12. april 2007 Hei hei! Jammen har jeg vært uten nett kjempelenge og ikke fått sett mer på tråden min. Tusen takk for mange mange gode svar! Så bra at det er flere av oss med interessen. Jeg trodde jeg var ganske så alene Man føler seg jo litt lost blant alle 12-åringene. Har tenkt endel på dette, og funnet ut at jeg skal kjøpe hest når jeg er ferdig utdanna på høgskole om et par år. I mellomtiden skal jeg begynne å oppdatere meg kraftig, og ri litt innimellom. Akkurat nå sjekker jeg hvilken bil jeg trenger for å trekke hestehenger Og priser på hengere. Og låner meg bøker. Føler meg faktisk litt 12 igjen altså I tillegg så har jeg jo falt godt for Dølarasen, så jeg skal ta kontakt med folk her i nærområdet som driver med disse. Åh, de er så fine de hestene......
Odny Skrevet 13. april 2007 #22 Skrevet 13. april 2007 En som virkelig er glad i hester og dyr og som er tolv år, vil ikke nødvendigvis behandle en hest som en moped...et sidespor, men måtte bare si det. (Men er klar over at man må kjenne et menneske før man vet noe mer) Jeg tok opp rideinteressen igjen da jeg var 27. Det var på en rideskole og siden jeg hadde ridd i ti år tidligere, ble jeg den som måtte ri den første hesten rundt på ridebanen. Det var kjedelig, men jeg visste at jeg behøvde den tiden til å venne meg til salen/hesteryggen igjen.
Snuselille Skrevet 13. april 2007 Forfatter #23 Skrevet 13. april 2007 En som virkelig er glad i hester og dyr og som er tolv år, vil ikke nødvendigvis behandle en hest som en moped...et sidespor, men måtte bare si det. (Men er klar over at man må kjenne et menneske før man vet noe mer) ← Mente ikke at 12-åringer behandler hester som mopeder da
Odny Skrevet 13. april 2007 #24 Skrevet 13. april 2007 En moped krever noe annet enn en hest og jeg vet forskjellen. Men det finnes unger som f.eks. rir galopp på ren asfalt. Om det er uvitenhet, vet jeg ikke men det er uansvarlig og en som skal ri en hest alene, og som er glad i dyr og ikke bare i tanken på seg selv på hesteryggen vet det. De setter seg inn i ting, men det er egentlig de voksnes ansvar å fortelle hva som er tillatt og hva som ikke er det. Likevel tror jeg en tolvåring som er oppriktig glad i dyr, har satt seg inn i det viktigste når det gjelder hester. Men alle er forskjellige og voksne kan også gjøre dumme ting.
Snuselille Skrevet 13. april 2007 Forfatter #25 Skrevet 13. april 2007 Tror du har oppfatta det om 12-åringer litt feil Det var ikke noe negativt i seg selv. Bare et begrep. Om du skjønner. Da jeg var 12 slukte jeg alt om hester, og tapetserte veggene med dem. Jeg føler meg litt på det stadiet nå, med en ny gryende interesse igjen
Odny Skrevet 13. april 2007 #26 Skrevet 13. april 2007 Det høres gøy ut å planlegge å få seg en egen hest. Sukk...jeg blir litt tolv år igjen jeg også... Det jeg mente om 12 åringer eller en ungdom, er at de er like forskjellige som vi som er kommet over den alderen. Men jeg gikk til en ridetime hos en privatperson som drev med konkurransehester (ikke rideskolen) og fikk litt sjokk. Da var jeg 11 år. Glem at jeg og venninna mi fikk ri den første timen. Det var å møkke ut av boksene, stelle hestene og jobbe. Hun som var instruktør og som eide hestene, ville se oss an og bedømme om vi skulle få lov å ri på hennes hester først. Det fikk vi den andre timen og jeg lærte mer der, enn på rideskolen. Jeg forstod hennes holdning, men jeg reagerte litt uten å si noe. Hun opplevde senere at par unge jenter hadde ridd galopp etter en asfaltert vei. Den ene hesten ble halt, og det var unødvendig og dumt av dem. De fikk ikke ri mer hos henne og de var eldre enn bare 12 år.
Snuselille Skrevet 14. april 2007 Forfatter #27 Skrevet 14. april 2007 Det var vel helt unødvendig å sette avgårde på ren asfalt ja. Stakkars hest. Selvfølgelig er det individuelt og hvor godt man behandler disse dyrene. Jeg vet om 12-åringer som er kjempeflinke med hest
Lilith Skrevet 14. april 2007 #28 Skrevet 14. april 2007 Jeg også vil begynne å ri igjen! Er det noen som tilfeldigvis vet om ridekurs for 'gamle damer' i Oslo-området?
Gjest vimselot Skrevet 14. april 2007 #29 Skrevet 14. april 2007 Gamle eller unge damer kan begynne på en hvilken som helst rideskole i Oslo og begynne på nybegynnerkurs... Ja, det er kjedelig, men hvis du ikke har ridd på mange år, så må du bare overse det kjedelige og komme deg opp på hesteryggen. Jeg kan anbefale en instruktør, men jeg tror hun har flyttet fra Oslo. Kan du ikke bare gå rundt og prate med mennesker på alle rideskoler i nærmiljøet? Du merker raskt hvem du kan stole på. Jeg savner min instruktør, hun drev selv med dressur og kjemien satt fra første dag, men jeg måtte gå igjennom kjedelige timer på ridebanen...
Grendel Skrevet 14. april 2007 #30 Skrevet 14. april 2007 Jeg holdt på med hest fra jeg var ni-ti år til jeg ble sytten-atten. Så stoppet det helt opp, og jeg begynte med hest igjen for et år siden, ble forrytter. Jeg har også lyst på min egen, men har funnet ut at jeg tør ikke å kjøpe fordi jeg vil vite at jeg har tid til den først. Jeg vil anbefale deg det du selv sier, å ri og oppgradere deg før du kjøper din egen. Det er jo en del kunnskap som skal til. I tillegg må du huske på at hesten skal ha tilsyn hver eneste dag, om den står på beite eller vanligvis. Når den ikke står på beite, eller går i en stooor løpegård som ikke blir gjørmete, er det ideelt å mosjonere den hver dag. Jeg har sett for mange av de jentene som har hest bare fordi det er så kult å ha hest, og hesten får lite stell, kos og mosjon. Så tid er det viktigste etter min mening, når du skal ha hest. Og to timer er gjennomsnittlig hver dag, til møkking, stell og mosjon. Dere som vil begynne å ri igjen, men som egentlig kan det fra før, det er jo greit nok å begynne på rideskole, men egentlig ikke nødvendig. Det er jo så himla dyrt! Hva med å heller kontakte en privatstall og spørre om dere kan få være forryttere, eller bare prøve litt. Noen krever betaling, andre ikke. Min mening er at har man en hest som kan utrolig mye (feks høyere dressur- og sprangklasser) kan man ta seg betalt. Hvis ikke, er det bare tull. Hvis dere så vil lære mer, kan dere jo bare gå på rideskole. Jeg begynte i alle fall igjen på denne måten, og det er utrolig hvor mye kunnskap som kommer tilbake bare man setter seg på hesteryggen. Men det finnes mange alternative former for ridning til kun den engelske ridningen de fleste av oss er vant med, og det er verdt å sjekke ut! Mange av de andre formene gir mye mer igjen av kontakten mellom hest og rytter. Vil også anbefale forumet på hestemarked, her kan du få svar på det meste og lese deg til veldig mye kunnskap: http://mix.hestemarked.no/
Gjest vimselot Skrevet 14. april 2007 #31 Skrevet 14. april 2007 Også må du lese boka som Monty Roberts har skrevet, om den ville mustangen (blue sky?) Jeg skulle gjerne hatt en hest, men jeg har ikke tid nå og hvis jeg har skrevet i en annen tråd at jeg har en hest, så har jeg diktet det opp, men jeg har hatt en hest eller to... Monty Roberts, hvis jeg husker rett, kan alt om å tale med hester. Jeg kunne det før jeg hadde hørt om han, men da er vi vel bare flere...jeg kunne vel ikke gjort det samme som han gjorde, men jeg gjorde det samme og fikk en skadet og sint hest helt trygg igjen. Uten å bruke vold. Jeg tror ikke jeg hadde klart det uten hjelp fra min far, mine venninner og min søster, men vi klarte det. Det høres så eplekjekt ut at vi klarte det, det var hesten selv som bestemte om han ville stole på oss.
mystery_forest Skrevet 19. juni 2008 #32 Skrevet 19. juni 2008 Hei! Du vil nok få masse igjen for å ta opp hesteinteressen igjen! Det er en livsstil! Du har en del erfaring etter hva jeg skjønte så du kommer sikkert fort inn i det! Innlegget ditt er skrevet for over et år siden, men masse lykke til videre! Det hadde vært hyggelig å høre hvordan det går nå! Jeg har lyst til å begynne å ri igjen jeg også! Så fort som mulig.. det kribler i hele kroppen etter å sette seg opp på hesteryggen igjen! Jeg red litt da jeg var rundt 10 år, så dalte interessen. For et år siden ble hesteinteressen vekket på nytt og jeg fikk prøve å ri hesten til ei venninne et par ganger og da var det gjort! Jeg har bestemt meg for å begynne å ri igjen! Hjertet banker fortere bare ved tanken! Hehe.. Må ta kontakt med en rideskole og høre om nybegynnerkurs i løpet av sommeren eller høsten!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå