Gå til innhold

Steke kylling


Gjest Pet

Anbefalte innlegg

Jeg skal steke en hel kylling til middag i dag. Er det noen som har noen spennende tips til hva jeg kan gjøre med den? Tenkte å legge den i marinade noen timer, med f eks sitronsaft, olivenolje, hvitløk og chili. Høres det ok ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sativa
Her må jeg følge med.. Når jeg steker kylling, har jeg bare på dolly krydder. Det er nam

Dolly krydder?

:sjenert:

Er det for noe da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Leela_

Hadde en kompis som stekte kyllingen spiddet på en ølflaske...

:ler: Krever kanskje litt forklaring, man tar iallefall en hel kylling, marinerer/krydrer den som man ønsker og trer den på ei åpen og full ølflaske (lurt å vaske av flasken utenpå først da). Så steker man den ved 200C (litt usikker på temperaturen) til den er passe stekt (også usikker her, men en times tid tenker jeg). Men resultatet ble iallefall veldig saftig og god kylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elfrida

Jeg lager noen ganger denne kyllingen: http://www.wnyc.org/books/51333

Og den blir alltid veldig god. Man tar rett og slett og lager en blanding av smør, parmaskinke, hvitløk, timian, sitronskall og salt og pepper og dytter det inn under skinnet på kyllingen, oppå brystfiletene.

Man må lirke det åpent med fingrene først, man begynner fra øverst på brystet (altså det som blir øvers når kyllingen ligger på ryggen) og lirker forsiktig til man har to fine lommer, så dytter man inn blandingen og fordeler det jevnt. Eventuelle rester brukes til å krydre utsiden av kyllingen.

Så putter man sitronen inn i kyllingen, litt salt og pepper på og rett i ovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en kompis som stekte kyllingen spiddet på en ølflaske...

:ler: Krever kanskje litt forklaring, man tar iallefall en hel kylling, marinerer/krydrer den som man ønsker og trer den på ei åpen og full ølflaske (lurt å vaske av flasken utenpå først da). Så steker man den ved 200C (litt usikker på temperaturen) til den er passe stekt (også usikker her, men en times tid tenker jeg). Men resultatet ble iallefall veldig saftig og god kylling.

Også kjent som Beer can chicken. Ikke så uvanlig blant amerikanerne blant annet :) . Og ja, det gjør kyllingen utrolig saftig og god!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker å lage ølkylling (beksrevet over) på grillen det er nydelig og veldig enkelt. Er et godt tips for å imponere på neste grillfest :)

"inne" kylling bruker jeg å fylle med eplebåter, rødløk og rosiner, svisker eller aprikoser, steker den vanlig i ovnen eller i leirgryte. Til denne kyllingen passer egentlig det meste. Jeg syns det er godt med en frisk couscos eller bygggrynsalat med mynte og sitron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

den øl-kyllingen så morsom ut! :)

man bruker en rå kylling krydret etter smak, trær den over en åpen ølboks og setter på grillen? hvor lang tid før den er ferdig? og boksen vil ikke eksplodere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den øl-kyllingen så morsom ut!  :)

man bruker en rå kylling krydret etter smak, trær den over en åpen ølboks og setter på grillen? hvor lang tid før den er ferdig? og boksen vil ikke eksplodere?

Boksen eksploderer ikke fordi den er åpnet... ;)

Tar ca 45 min til en time kommer an på varmen i grillen og størrelsen på kyllingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...