Riona Skrevet 26. mars 2007 #1 Skrevet 26. mars 2007 Hei. Dette står på sammordna opptak sine websider: "23/5-regelen Søkjarar som fyller 23 år eller meir i opptaksåret, kan få generell studiekompetanse når dei har dekt alle fagkrava og har minst 5 års yrkespraksis/utdanning (praksis må utgjere minst eit halvt år av 5-årskravet). Som yrkespraksis tel òg omsorgsarbeid og fullført militær-/ sivilteneste. Deltidsarbeid blir rekna om til heiltid med utgangspunkt i 37,5 timars veke, men 90 % stilling eller meir reknast som full jobb. Deltidsarbeid under 50 % stilling eller arbeidsforhold under eit halvt år tel normalt ikkje. Som utdanning i 23/5-regelen tel fullførte og beståtte årskurs i vidaregåande skole, høgare utdanning av minst eitt års lengd og folkehøgskole. Studiekompetansefaga med eit samla veketimetal på 35 kan utgjere eitt utdanningsår viss det ikkje er overlapping med fag som inngår i heile årskurs som skal telje med i dei 5 åra." Jeg har gått 3 år på videregående skole som jeg ikke har bestått pga. et fag (som går over to år). Jeg er over 23 år og har hatt heltidsstilling i 3 år. Går jeg da under denne regelen?? eller må jeg vente enda 2 år i den jobben jeg har før jeg kan søke på høyere utdanning??
Gjest beekeeper Skrevet 26. mars 2007 #3 Skrevet 26. mars 2007 Jeg har gått 3 år på videregående skole som jeg ikke har bestått pga. et fag (som går over to år). Jeg er over 23 år og har hatt heltidsstilling i 3 år. Går jeg da under denne regelen?? eller må jeg vente enda 2 år i den jobben jeg har før jeg kan søke på høyere utdanning?? ← Da sitter du igjen med tre år da, og mangler to. fagene du må ha er norsk, engelsk, matte, naturfag (kanskje nyere historie og samfunnskunnskap også, er ikke sikker..) Når du har disse fagene (som jeg regner med at du ikke har godkjent) og to år til med enten skole eller jobb, da kan du søke høyskole..
Saeria Skrevet 26. mars 2007 #4 Skrevet 26. mars 2007 (endret) Såfremt du ikke har to år med omsorg for egne barn eller to år med annen skole enn vgs. eller militær/siviltjeneste. Da kan du søke hvis du har bestått matte, engelsk, naturfag, norsk, samfunnsfag og nyere historie. Husk at det er et visst antall timer i hvert fag du må ha hatt. Det står på samordna opptak sine sider under fagkravspesifikasjonene. Hvis du ikke kan søke i år, vil du jo kunne ta opp det faget du mangler og søke til neste år. Da faller du jo inn under ordinærkvoten med din fullførte og beståtte treårige videregående. Da kan du gå til gamleskolen og ta med deg kompetansebeviset for det faget du har tatt opp og de vil sette det inn på ditt kompetansebevis fra vgs. og du vil få et fullstendig vitnemål du kan sende inn kopi av til samordna opptak. Det ville jeg synes var enklere enn å jobbe i to år. Endret 26. mars 2007 av Saeria
Riona Skrevet 26. mars 2007 Forfatter #5 Skrevet 26. mars 2007 (endret) det spørs på hvilket fag du mangler ← Jeg mangler tysk c-språk 2 og 3 Jeg fullførte tysken i 1.klasse. Alle de andre fagene dere nevner har jeg jo. Forresten, ang. arbeidserfaringen ved deltidsstillinger: vet dere om det gjelder prosentene man har kontrakt på eller hvor mye man faktisk har jobbet? Endret 26. mars 2007 av Riona
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå