Gå til innhold

Hvordan steke grønnsaker


Pimbila

Anbefalte innlegg

Ja, jeg prøver å få i meg litt sunnere mat og jeg er elendig på kjøkkenet

Det er vel best å steke i olivenolje i stedet for smør, men det går vel bra uten olje også eller? Hvor sterk varme og hvor lenge?

Gi meg gjerne tips til grønnsaker som kan stekes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sunnest å koke/dampe eller bake grønnsakene.

Hvis du allikevel vil steke dem er det mye bedre å bruke olje enn smør. Jeg har aldri prøvd å steke uten fett, men det er mulig det går an hvis man bruker en nonstick-panne. Så sier reklamen i hvertfall.

Jeg synes at typiske middelhavsgrønnsaker som squash, aubergine og paprika er de som egner seg best til steking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grønnsåpe

jeg bruker å steke f.eks paprika, babymais, aspargesbønner og ananas ( til en kyllinggryte ) og det går bra :) bruker olje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldali

Hvis du har frosne grønnsaker som du skal steke trenger du ikke å bruke noe olje, de gir i fra seg så mye vann i seg selv. Det er i hvert fall det jeg har opplevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har frosne grønnsaker som du skal steke trenger du ikke å bruke noe olje, de gir i fra seg så mye vann i seg selv. Det er i hvert fall det jeg har opplevd.

Men da blir de jo kokt, og ikke stekt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å steke gulrotskiver og sopp, og på slutten har jeg oppi noen båter med tomat, eller noen cherrytomater. Har gjerne litt krydder på. Fint og sunt tilbehør til det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller du kan ovnsbake de. Ha grønnsaker i en form (godt med ulike rotgrønnsaker i) F.eks søtpotet, fenikkel, purre, gulrot, løk, squash, champinon, kanskje tomat sammen med urter/krydder på og litt olivenolje på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller woke, da steker man dem så kort tid at flere næringsstoffer blir bevart. Angående olje så unngå extra virgin olivenolje til steking, den er ikke særlig egnet eller sunn til det.

Er veldig glad i ovnsstekte grønnsaker selv, det slår aldri feil at det blir godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har frosne grønnsaker som du skal steke trenger du ikke å bruke noe olje, de gir i fra seg så mye vann i seg selv. Det er i hvert fall det jeg har opplevd.

Men frosne grønnsaker er kanskje ikke like sunt som friske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men frosne grønnsaker er kanskje ikke like sunt som friske?

Jo, frosne grønnsaker er like sunt som friske. Ofte er de enda sunnere også, da friske grønnsaker ofte har mistet en del næringsinnhold gjennom transport og lagring, mens frosne grønnsaker fryses ned rett etter høsting, og har derfor det meste av næringsinnholdet intakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...