Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen som har erfaring fra forlag eller kan noe om forlagsbransjen?

Jeg har begynt å undersøke mulighetene for å starte eget forlag, men kan i utgangspunktet veldig lite om bransjen. Er det noen som har startet eller vært med på å starte et forlag?

Er veldig takknemlig for alle tilbakemeldinger!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det egentlig er ganske lett å starte forlag, det er vel nesten bare å starte et foretak med forleggeri som arbeidsfelt, og så må man få gitt ut noen bøker, da. Det er vel der det ligger - hva slags bøker man skal utgi (egne? andres? oversette selv osv.) og hvordan man skal velge ut. Også må man sørge for regnskapsdelen - kommer det til å gå rundt? Du bør også etablere kontakt med designer og trykkeri så du vet noe om kostnader. Penger bør man også få fra et sted, det går jo an å søke Kulturrådet blant annet om støtte til utgivelser, men man bør sikkert også ha egenkapital.

Jeg tenker at det KAN være en fordel å ha erfaring fra forlag, men man må jo ikke dersom man har god peiling på litteratur likevel. De store forlagene driver jo uansett litt annerledes enn de små. Ville også kanskje tatt kontakt med noen av småforlagene for å høre hvordan de startet opp, f eks Kagge, Pantagruel, H Press e.l.

Gjest Huldali
Skrevet

tror det står noe om hvordan man gir ut bøker på eget forlag på disse "forfatter-sidene" på nettet. Det blir jo i prinsippet det samme som å starte eget forlag. Ganske enkelt tror jeg. Men det kommer jo an på om du ønsker å være konkuranse dyktig ovenfor de andre forlagene eller om du bare skal gi ut en bok selv.

Skrevet

Skal du starte forlag for å ha det som levebrød, eller skal du bare gi ut en bok på eget forlag? Hvis det siste er aktuelt, vil jeg anbefale deg å gå til et trykkeri som gjør "print-on-demand". Mye enklere å kjøpe en tjeneste enn å drive eget! ;)

Men skal du starte forlag, bør du kanskje gå et etablererkurs?

Skaff deg oversikt over produksjons- og markedsføringskostnader, utgifter og muligheter til distribusjon, oversikt over bokhandlerbransjen (og ikke minst: Hvordan få boka inn i bokhandel - lettere sagt enn gjort...). Også er det administrasjonskostnader og regnskap. Forfattere - har du noen i bakhånd, hvordan skal du finne manus, skal du være konsulent/redaktør selv, prosjektutvikling...

Alt dette = forretningsplan.

Skrevet
Skal du starte forlag for å ha det som levebrød, eller skal du bare gi ut en bok på eget forlag? Hvis det siste er aktuelt, vil jeg anbefale deg å gå til et trykkeri som gjør "print-on-demand". Mye enklere å kjøpe en tjeneste enn å drive eget!  ;)

Flere av de store forlagene "kjøper tjenester" av eksterne trykkeri, altså. Bare en irrelevant digresjon. Enig i det du sier :)

Skrevet

Takk for alle tilbakemeldinger!

Jeg tenker at jeg skal ha dette som levebrød. Har undersøkt litt forskjellig, og det er masse hjelp å få i forbindelse med det å starte egen bedrift - altså det mer generelle; skjemaer og registrering, forretningsplan, osv.

Det jeg lurer mest på er mer hvordan man forholder seg i forhold til distribusjon, forfatterrettigheter, kostnader og kapitalbehov o.l. Jeg tror jeg får ta en ringerunde - forleggerforeningen, bokhandlere og kanskje et forlag eller to.

Grunnen til at jeg skal starte forlag er at jeg nettopp har fått vite at jeg kommer til å miste jobben jeg har på grunn av omorganisering. Jeg har alltid hatt lyst til å starte noe selv, og nå har jeg det sparket i baken jeg trenger til å gå i gang. På grunn av litteraturinteressen min må det bli noe med bøker!

Skrevet

I Norge finnes det to store distribusjonskanaler som de fleste bokhandlerne bestiller fra. Det er Forlagssentralen og Sentraldistribusjonen. Disse sørger for lagerplass, utkjøring og fakturering direkte til bokhandlerne. Sentraldistribusjonen har mange småforlag.

Kan ikke hjelpe deg så mye med å anslå kapitalbehovet, men det antar jeg at du vil få mer innsikt i med etablererkurs osv. Forfatterrettigheter: Her går det sikkert an å finne standardkontrakter!

Hva slags bøker vil du utgi? :)

Skrevet

Nyttig å vite om de to distribusjonssentralene, takk!

Jeg har ikke helt dratt grensene for hvilke bøker jeg skal holde på med, jeg tenker i utgangspunktet ganske bredt og regner med å kunne være åpen for det meste. Men det som interesserer meg mest og som jeg kan mest om er barnebøker, skjønnlitterære romaner/noveller for voksne og ungdom, krim, - og jeg tenker også på å undersøke mulighetene for å få rettigheter til utenlandske bøker - å få dem oversatt og utgitt i Norge.

:)

Skrevet

Har ikke noen egne erfaringer med det å starte forlag eller andre bedrifter, men hørte nylig at det i fjor ble dannet 75 nye forlag i Norge, så du er i hvert fall ikke alene! Det kan kanskje være en ide å ta kontakt med noen av de mindre, og nyere, forlagene og høre om de kan være interessert i å dele noen erfaringer med deg?

Gjest Huldali
Skrevet

Siden det er så mange forlag som er startet tror jeg det kan være viktig å tilby noe helt spesielt, slik at du skiller deg ut fra resten av mengden. Særlig når du har tenkt å leve av dette.

Også må du huske på å gjøre en god markedsundersøkelse, du må vite om det er et marked for det du ønsker å tilby. Ellers kan du risikere å tape mye tid og penger.

Skrevet

Det er mulig å ta kurs på Universitetet i Oslo (vet ikke om det er her du bor) om Litterær opphavsrett. Det tror jeg kunne være nyttig for deg, fordi de fleste aktuelle problemstillinger tas opp her.

Ellers er det ikke så vanskelig å få utgitt bøker, men det er vanskelig å klare å leve av det. Du må få bøkene dine inn i bokhandel, og det vil kreve mye tid å få til. Deretter skal faktisk bokhandlene klare å selge boken, noe som forutsetter markedsføring (som du kanskje ikke har så mye midler til?). Jeg ville absolutt råde deg til å skaffe deg en annen sikker jobb, og heller starte opp på fritiden og se hvordan det går. Men selvsagt, det KAN jo gå fint, men da skal du ha en fantastisk teft for salgspotensial og ikke så rent lite flaks.

Men spennende er det :)

• 1 år senere...
Gjest Gjest_marte_*
Skrevet
Hei!

Er det noen som har erfaring fra forlag eller kan noe om forlagsbransjen?

Jeg har begynt å undersøke mulighetene for å starte eget forlag, men kan i utgangspunktet veldig lite om bransjen. Er det noen som har startet eller vært med på å starte et forlag?

Er veldig takknemlig for alle tilbakemeldinger!

Hei,

ser at det er en stund siden du sendte inn dette, men hvis du fremdeles er inne på disse sidene: hvis du vil samarbeide med noen, er jeg også inter. i det samme - å starte forlag med fokus på barnebøker primært. Kanskje to kokker jobber bedre enn én? Ta kontakt hvis du er interessert!

Gjest gjest torivar
Skrevet
Hei,

ser at det er en stund siden du sendte inn dette, men hvis du fremdeles er inne på disse sidene: hvis du vil samarbeide med noen, er jeg også inter. i det samme - å starte forlag med fokus på barnebøker primært. Kanskje to kokker jobber bedre enn én? Ta kontakt hvis du er interessert!

Hei,

også jeg går med tanker om å starte forlag, men trenger noen å utveksle erfaringer og ideer med. Mail meg gjerne om dette!

Mailadressen er fjernet i henhold til våre regler.

Marianne Admin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...