Gå til innhold

ta stiklinger av syrin ?


minienthe

Anbefalte innlegg

er det mulig å ta stiklinger av syrin ? tenker på de gode gamle "buskene" som har skikkelig duft og som holder litt, synes de syrintypene man får kjøpt i dag både ser dårlige ut og lukter lite.

og hvis det går, hvordan gjør man det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aner ikke om det funker eller om det er den riktige måten å gjøre det på. men hva med å ta et ungt skudd, sette i fuktig såjord og håpe på at den roter seg? Om du ønsker en busk innen denne generasjonen kan det kanskje være lurt å ta flere som plantes sammen?

Har som sagt ikke prøvd med syrin, men det har funka bra med hegg og sjasmin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ungt skudd = kappe av en gren ?

Ikke gren, men det ytterste av en ung, frisk kvist. Pass på at et par av "øynene" på kvisten kommer under jorden. Det er her røttene som regel dannes.

Stiklinger kan man forøvrig ta av det meste, men vær forberedt på at det er et "evighetsprosjekt" og det vil sannsynligvis ta mange (Og da mener jeg mange!) år før de blomstrer. Var jeg deg, ville jeg ha forsøkt å tigge til meg en liten plante av noen som har i hagen eller sjekket med et velassortert hagesenter om de har eller kan skaffe gammeldagse syriner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den riktige måten er å grave opp en ny gren ved siden av hovedbusken.

Den er bare en liten pinne, og det kan ta ett par år før den blomstrer.

Syriner blomstrer ikke på samme grena to år på rad og stiklingene vokser opp av jorda fra røttene. Pass på å ta en som er ca 1 m høy, da går det fortest å få blomster på den.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jeg deg, ville jeg ha forsøkt å tigge til meg en liten plante av noen som har i hagen eller sjekket med et velassortert hagesenter om de har eller kan skaffe gammeldagse syriner.

har sjekket, ingen her klarer å skaffe de gamle typene :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den riktige måten er å grave opp en ny gren ved siden av hovedbusken.

Den er bare en liten pinne, og det kan ta ett par år før den blomstrer.

Syriner blomstrer ikke på samme grena to år på rad og stiklingene vokser opp av jorda fra røttene. Pass på å ta en som er ca 1 m høy, da går det fortest å få blomster på den.

Dette har vi gjort. Men det tok faktisk 5 år får den begynte å blomstre. Men nå blomstrer den og vokser så fint som bare det. :)

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm... da er det bare å finne en "offerbusk" hvor stiklingene ikke møter gressklipperen... kan bli vanskelig :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den riktige måten er å grave opp en ny gren ved siden av hovedbusken.

grave opp ved siden av?? Forstod ikke dette jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i bøtter og spann jeg du kan få hele buskaset hvis du vil ha det.

Jeg synes de er nydlige, men min sønn med astma har ett problem med dem, de lukter så sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i bøtter og spann jeg du kan få hele buskaset hvis du vil ha det.

Jeg synes de er nydlige, men min sønn med astma har ett problem med dem, de lukter så sterkt.

he he, ja kanskje det ?

her i området er jo standarden at busken står på en plen og eventuelle stiklinger blir gressklippermat før de omtrent kommer opp av jorden.

men jeg skjønner deg når det gjelder astma...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et lite tips kan jeg fortelle at det går helt fint å sende planter og små busker i posten så lenge de pakkes slik at jorden rundt røttene holder seg fuktig ;) .

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som et lite tips kan jeg fortelle at det går helt fint å sende planter og små busker i posten så lenge de pakkes slik at jorden rundt røttene holder seg fuktig ;) .

hm...... tenke tenke

må ikke gi meg sånne fine ideer vet du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 16 år senere...
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Dytt

Anonymkode: 22698...288

Hva lurer du på som ikke er besvart her da?

Anonymkode: 0c56a...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hva lurer du på som ikke er besvart her da?

Anonymkode: 0c56a...213

Flere erfaringer.  Og hvordan buskene ble?

Anonymkode: 22698...288

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gravde vi opp en "kvist" med litt smårøtter rundt som hadde vokst litt utenfor hovedbusken. Plantet den rett i hagen og nærmest dynket den i vann. Den har nå vokst og blitt ca en meter høy. Blir spennende å se om det blir blomster på den enten i år eller neste år. Mange fine blader på den nå i hvert fall. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...