Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2010 #21 Skrevet 1. mars 2010 Jeg er oppvokst på tomta til besteforeldrene mine. Det var selvsagt foreldrene mine som eide vår del av tomta, og etter hver var tomtene også adskilt med hekk. Mine besteforeldre kom så å si aldri på besøk uten å være invitert, så det gikk veldig fint. Bestemor var hos oss på morgenene før vi skulle på skolen og etter mamma hadde dratt på jobb, ellers var vi mye hos besteforeldene mine. Om dette går bra helt ikke kommer nok helt ann på familie til familie. Sikkert greit å på forhånd bli enig om "reglene". Om jeg kunne ha bodd i nærheten av svigerfamilien min kommer helt ann på hvordan min fremtidige svigerfamilien er.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 2. mars 2010 #22 Skrevet 2. mars 2010 Har svigerforeldre som gjerne vil gi oss en tomt (de eier et stort område) slik at vi kan bygge hus der. Vi har god økonomi og har ikke behov for gratis tomt, men liker stedet / tomten etc. og vurderer å ta imot tilbudet. Det jeg har problemer med (og bruker hele dagene på å gå & tenke på) er følgende: 1. Tomten er 100 meter fra svigers, noe som KAN gå veldig bra, men også KAN bli et kjempeproblem ettersom svigermor har en tendens til å ville bestemme det meste og enda ikke har innsett at sønnen har forlatt redet... Hun er verdens snilleste, men også fryktelig travel å omgås. 2. Svigermor sier at dersom vi ikke skulle trives eller noe skjer mellom oss (altså vi splitter lag) så kan vi jo bare leie ut huset. Altså, vi har rett til å selge, men de ville synes det var fryktelig trist fordi de vil at tomten skal være i familien etc. etc.... Jeg har store problemer med å svelge dette fordi jeg tror jeg vil føle med svært bundet på alle måter dersom vi bygger der... Er det noen med erfaringer / gode råd der ute ? SVÆRT takknemlig for alle innspill ! Nei, dette ville ikke jeg gått inn på. Dere har jo som du sier, god økonomi, skaff dere tomt og bygg eller kjøp hus/leilighet laaaaangt mer enn 100 meter unna en bestemmende/travel å omgås svigermor. Du sier jo selv at du ville føle deg svært bundet på alle måter. Det er ikke noe vits i å legge opp til problemer når man kan unngå dem i forkant.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 2. mars 2010 #23 Skrevet 2. mars 2010 Jeg ser jo nå at dette emnet faktisk er snart åtte år gammelt (startet i slutten av mars 2002). Hvis den som var trådstarter fortsatt er innom Kvinneguiden, kunne det jo vært artig å få vite hva de bestemte seg for og hvordan det gikk.
Gjest navnelapp Skrevet 2. mars 2010 #24 Skrevet 2. mars 2010 (endret) Snipp... Endret 2. mars 2010 av Alt godt
Gjest TUlla Skrevet 6. juli 2010 #25 Skrevet 6. juli 2010 Har svigerforeldre som gjerne vil gi oss en tomt (de eier et stort område) slik at vi kan bygge hus der. Vi har god økonomi og har ikke behov for gratis tomt, men liker stedet / tomten etc. og vurderer å ta imot tilbudet. Det jeg har problemer med (og bruker hele dagene på å gå & tenke på) er følgende: 1. Tomten er 100 meter fra svigers, noe som KAN gå veldig bra, men også KAN bli et kjempeproblem ettersom svigermor har en tendens til å ville bestemme det meste og enda ikke har innsett at sønnen har forlatt redet... Hun er verdens snilleste, men også fryktelig travel å omgås. 2. Svigermor sier at dersom vi ikke skulle trives eller noe skjer mellom oss (altså vi splitter lag) så kan vi jo bare leie ut huset. Altså, vi har rett til å selge, men de ville synes det var fryktelig trist fordi de vil at tomten skal være i familien etc. etc.... Jeg har store problemer med å svelge dette fordi jeg tror jeg vil føle med svært bundet på alle måter dersom vi bygger der... Er det noen med erfaringer / gode råd der ute ? SVÆRT takknemlig for alle innspill !
Gjest Tulla Skrevet 6. juli 2010 #26 Skrevet 6. juli 2010 Jeg og min mann har bygget hus ved siden av svigers. Anbefales ikke! Hun kom på besøk flere ganger i uken det første året og jeg holdt på å bli sprø!!! Etter hvert sluttet det, men jeg har ennå ikke vært i hagen min uten at en av de kommer ut. Setter jeg en tå på plenen, så vips så er de der ute. Og de kommer bort på vår side av tomten, i vår hage, hvis den i det hele tatt kan kalles vår... Jeg får panikkangst og klarer ikke å konsentrere meg på jobb. Jeg vet aldri når hun kommer og jeg vet at jeg ikke kan gå ut i hagen min etter jobb i dag uten å måtte prate med de. De fine sommer ettermiddagene og helgen tilbringes innendørs for min del, mens min mann og mine barn og svigers har familiedag i vår hage. Jeg skulle ønske jeg kunne være i min hage sammen med min familie alene. Hvordan er det mulig å være så hensynsløs?? Her om dagen hadde min datter en venninne på besøk og jeg satt i den lille kroken vår hvor svigers ikke kan se meg og så på de, og rett rundt hjørnet, i "vår" hage sto han og filmet. DAgen etter satt jeg meg ved frokostbordet og der kom svigerfar i bar overkropp (!) og "ryddet" i hagen vår. De har plukket spiker rundt husveggene våre, mens jeg har familiebesøk. Hun går langs husveggen og bruker ikke vegen når hun kommer på "besøk". Hun banker på vinduet mens jeg står og vasker opp i stedet for på døren. Hun kommer gjerne akkurat i det barna legges så de våkner og kommer ned for å gi henne en klem. Til alle - ikke bygg ved siden av svigers!!!!! Det verste - hun er såååå snill og blid og jeg føler meg som et monster.
Heart7086 Skrevet 6. juli 2010 #27 Skrevet 6. juli 2010 Vi har i alle år bodd ca 100 m unna foreldrene hans, dette har fungert Veldig dårlig for å si det mildt. Vi har nå fått en tomt av de, men er absolutt ikke sikre på om vi vil ta den(men da pga andre ting, som dårlig plassering med tanke på lys og myr). Så lenge tomten deres blir skilt ut og står i deres navn, ser jeg ikke helt problemet med at de skal ha noe å si om dere går fra hverandre og da vil selge huset(tomten/huset er jo ikke svigers sitt lenger) Ellers ville jeg tenkt hardt å lenge på om dere vil dette. For min del ville svaret vært et eneste stor NEI, men jeg og min samboer har et veldig dårlig forhold til hans foreldre. (Samboer kan faktisk finne på å kalle min far for "pappa" el lignende, og får vi bygget hus skal min far bygge det og bo i leiligheten under oss. Dette har ikke blitt i nærheta av aktuelt med foreldrene til min samboer) Mitt råd er ihvertfall; så lenge du har noe i magen/hjerte som stritter imot ideen så la den tale, som oftest vil den ha rett i lengda:)
Gjest Emo Fisk Skrevet 6. juli 2010 #28 Skrevet 6. juli 2010 Tråden er over åtte år gammel, så jeg regner med at avgjørelsen er tatt for lenge siden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå