Gjest Anonymous Skrevet 28. mars 2002 #1 Skrevet 28. mars 2002 Har svigerforeldre som gjerne vil gi oss en tomt (de eier et stort område) slik at vi kan bygge hus der. Vi har god økonomi og har ikke behov for gratis tomt, men liker stedet / tomten etc. og vurderer å ta imot tilbudet. Det jeg har problemer med (og bruker hele dagene på å gå & tenke på) er følgende: 1. Tomten er 100 meter fra svigers, noe som KAN gå veldig bra, men også KAN bli et kjempeproblem ettersom svigermor har en tendens til å ville bestemme det meste og enda ikke har innsett at sønnen har forlatt redet... Hun er verdens snilleste, men også fryktelig travel å omgås. 2. Svigermor sier at dersom vi ikke skulle trives eller noe skjer mellom oss (altså vi splitter lag) så kan vi jo bare leie ut huset. Altså, vi har rett til å selge, men de ville synes det var fryktelig trist fordi de vil at tomten skal være i familien etc. etc.... Jeg har store problemer med å svelge dette fordi jeg tror jeg vil føle med svært bundet på alle måter dersom vi bygger der... Er det noen med erfaringer / gode råd der ute ? SVÆRT takknemlig for alle innspill !
Gjest Lea Skrevet 28. mars 2002 #2 Skrevet 28. mars 2002 Har ikke erfaring selv, men har en venninne som hadde samme problem. Etter et år måtte de flytte.. hun orket ikke mer. Svigermoren kom stadig innom og klagde over at de ikke hadde ditt og datt i kjøleskapet, at det var rotete osv. Vær ekstremt forsiktig med dette. det er bedre å kjøpe en tomt som bare er deres. Hvis det er svigerforeldrenes tomt er det lett for dem å si sin mening om alt som gjøres. Det er jo tross alt "DERES" (svigerforeldrenes) tomt dere bygger på, så de må jo ha noe å si..... Nei... jeg ville funnet meg noe eget!
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2002 #4 Skrevet 29. mars 2002 Min bestemor bodde i 2.etg hos oss - til glede for oss barnebarna - og til pest og plage for vår mor, (og i perioder far). Så vår mor har bestandig sagt "ikke bo i samme hus som deres svigermor"..... En venninne av meg sier: "En skal bo så langt fra sine svigerforeldre at man må ha på jakke for å gå på besøk" Lykke til - uansett valg.
Arnie Skrevet 29. mars 2002 #5 Skrevet 29. mars 2002 Et gammelt visdomsord sier at minste avstand til svigerforeldre må være så langt at man må ta på hatt og frakk for å gå dit. Tenk deg nøye om, og forsøk evt. å forklare ditt "nei" med at du nettopp ønsker å opprettholde et godt forhold til dem. Vrien den der...12
Lara Skrevet 29. mars 2002 #6 Skrevet 29. mars 2002 Hei du Jeg bodde i etasjen over mine foreldre i mange år. De eide leiligheten barna mine og jeg bodde i, så de hadde egen nøkkel. De kom og gikk som de ville og besøkende var sjokkert over at de hadde så lite respekt for mitt privatliv. Jeg ble sliten av all innvolveringa dems og det hendte titt og ofte at vi kranglet. Nå har jeg kjøpt min egen leilighet og flyttet såpass langt unna dem at de må ta på seg sko og jakke samt kjøre bil for å besøke oss. Jeg personlig er veldig sosial og liker å ha folk rundt meg, men det får være grenser. Mitt råd til deg: Få dere en egen tomt/eget hus litt lengere unna dine svigerforeldre. 12
Gjest Anonymous Skrevet 29. mars 2002 #7 Skrevet 29. mars 2002 For all del: IKKE ta den tomta!! Det er bedre å beholde et noenlunde godt forhold til svigermor enn å "få henne på brødskiva"! De vil sikkert bare være snille mot dere, men ettersom du har betenkeligheter nå, så bør du helt klart la være! Sitat: "Er du i tvil? Da er du ikke i tvil". Lykke til!
VinterFru Skrevet 29. mars 2002 #8 Skrevet 29. mars 2002 Jeg hadde nok vært litt skeptisk til dette ja..... Vi har vurdert i fremtiden å overta huset til svigers. Og selv om det betyr at de flytter ned til byn (i leielighet) er jeg litt engstelig for hvordan de vil reagere på at vi river ut kjøkken og bad, endrer farger osv. Nei, jeg tror ikke på evig familielykke om man bor på hverandre. jeg kan til tider føle at selv Oslo er en for liten by for oss.... Men for all del noen (få?) klarer dette sviger forholdet helt utmerked....12
Pludre Skrevet 29. mars 2002 #9 Skrevet 29. mars 2002 Hei ! Hadde det vært mine svigerforeldre så hadde jeg IKKE tatt i mot tilbudet, men det er ikke sikkert din svigermor er like ille som min !! Lykke til med valget uansett Klem fra Pludre12
Væren Skrevet 29. mars 2002 #10 Skrevet 29. mars 2002 Kjære deg! Jeg hadde takket pent nei til tilbudet, og valgt å bosette meg sammen med min kjære i god avstand til svigermor, og helt på egne premisser! Jeg og mannen hadde tomt like i nærheten av min svigermor, men valgte heldigvis å selge for mange år siden, noe verken han eller jeg har angret på senere. Min svigermor er både snill og grei, men har vært kontrollerende og hatt vansker med å slippe barna selv etter de ble voksne. Det var stadig innblanding og kommentarer i våre anliggender. Dette var i mange år en konflikt mellom min mann og meg, og det røynet på mange ganger! Nå bor vi noen mil fra svigermor, kan kjøre på besøk eller invitere henne når det passer, lever vårt eget liv og gjør som vi vil! I prinsippet tror jeg uansett ikke det er sunt å bo så tett foreldrene sine, samme om det er hans eller hennes! Lykke til med avgjørelsen!12
Gjest Anonymous Skrevet 30. mars 2002 #11 Skrevet 30. mars 2002 Det virker som du har fått svar som tyder i retningen av nei og det er kanskje ikke så rart. Jeg tror uansett at det dere må tenke på er OM og hva og hvis forholdet brytes. Hvordan skal deling av verdiene skje hvis dere skiller lag? Utleie av boligen høres ut som et merkelig alternativ. Hvis dere skiller lag, er det naturlig at dere selger huset og deler verdien mellom dere. Dere skal tross alt ha et sted å bo begge to og har dere felles barn er dette ekstra viktig. Er dere på tanken om å ta i mot tilbudet, bør dere rett og slett kontakte en uavhengig avdokat for rådgivning og informasjon. En avtale om hvordan fordeling av bo evt. skal skje etter etter et brudd bør alle ha uansett.
Gjest Anonymous Skrevet 30. mars 2002 #12 Skrevet 30. mars 2002 Tusen takk for mange svar !!! Jeg tror nok vi må tenke lenge på dette, og slik som foreslått lage en skriftlig avtale om hva vi skal gjøre med huset dersom vi skulle gå fra hverandre. Å leie ut er hvertfall ikke et alternativ. Hvordan skulle vi kunne starte opp igjen da, men alle midlene våre fastbundet i et utleid hus ? Vi må be svigers bestemme seg om de vil gi fra seg tomten eller ikke. Gir de den fra seg, må de akseptere muligheten for at den blir solgt. Selv om vi ikke skulle gå fra hverandre er der jo en mulighet for at vi kan mistrives så nær familien. Vi må også diskutere hvor ungene skal bo ved et eventuellt brudd siden min mann sannsynligvis ville kjøpt meg ut av huset. Takk igjen for gode innspill, jeg tar gjerne imot flere
Thomasine Skrevet 31. mars 2002 #13 Skrevet 31. mars 2002 Uffda...her var det mange negative svar... Vi bor i to-mannsbolig med mine foreldre. Det var faktisk gubben min som foreslo det !! Vi deler en stor tomt ( 1 mål ), og her deler vi på all raking av løv, måking av snø,klipping av hekk, maling av hus osv. og ikke minst barnebarna har iallefall et sett med besteforeldre i umiddelbar nærhet !! For ikke å snakke om da vi vil på kino, ut å spise, besøke noen - barnevakten er alltid i nærheten !!! Nå skal det sies at vi kunne ALDRI ha bodd slik med hans foreldre, det er vi enige i begge to. Farmor blander seg litt for mye!! :-0 Hvis man setter klare regler ( og det må gå begge veier - det er ikke alltid det passer at barnebarna renner ned dørene til besteforeldrene heller !!) og ikke minst respekterer hverandres privatliv tror jeg dette er et veldig bra alternativ !!! Hilsen en som har det veldig godt !!! PS. Kanskje det er forskjell på å bo med svigers på hans/mannen eller hennes/kona side ?! Skjønte noen hva jeg mente ?! Klønete skrevet. 12
Toya Skrevet 3. april 2002 #14 Skrevet 3. april 2002 Hei ! Vi fikk også tomt av våre svigerforeldre og det går strålende. De var litt plagsomme i bygge perioden, men når vi flyttet inn så holdt de seg unna. Om de skal på besøk så ringer de først slik som alle andre gjør. Men de kommer ikke så ofte på besøk, så vi plages ikke av dem i det hele tatt ! Så for oss har det fungert veldig bra, men det vet man jo ikke. Vi fikk tomta ( dvs si min samboer arvet den - forskuddsarv og den er hans særeie ) Mens huset er vårt sammen. Så om det skulle bli slutt mellom oss så ville nok tomta forvinne fra familen, men det har de ikke sagt noe til. Så det har vært greit. Det er ikke noe lett tema nei, men tenk nøye over det. Om tomta er fin og alt, så kan det jo være en super mulighet. Du skriver at dere har god økonomi, men med en gratis tomt kan man oppgradere huset ytterligere Lykke til ihvertfall ! 12
Linsi Skrevet 4. april 2002 #15 Skrevet 4. april 2002 Her kommer ei med positive erfaringer også. Jeg og samboeren min deler en tomannsbolig med hans foreldre, og det fungerer kjempebra. Alle tar hensyn, og vi forsøker å ikke mase på hverandre hele tiden. Vi har gratis hundepass når vi skal bort. Vi deler en stor hage, uten å måtte være oppå hverandre. Jeg kommer godt overens med svigerforeldrene mine, selvom vi bor så nære.
prinsessa Skrevet 4. april 2002 #16 Skrevet 4. april 2002 Her kommer det også en til med bare positive erfaringer. Vi har bygd på nabotomta til mine svigerforeldre ca. 50 m unna. Og dette fungerer perfekt. Under selve byggeperioden var svigermor der hver dag og spurte og gravde. Så da var jeg litt sliten av henne. Men samtidig er svigerfar byggmester så vi fikk masse gratis hjelp + at han tegnet huset for oss. Etter vi har flyttet inn ser jeg de nesten aldri, de bryr seg ikke om noen ting. Syns faktisk at jeg ser dem for lite noen ganger. Jeg hadde ikke i mine drømmer trodd at det kunne gå så bra. Det som er viktig er grenser og gensidig respekt for hverandre. Og huset og tomten er vår og ikke svigers. Men jeg har en venninde som har en svigermor borti gata som løper ned dørene hennes og bryr seg med alt. Så det er sikkert veldig inviduelt det her. Men jeg har iallefall fått drømmehuset mitt og hadde det ikke vært for svigers kunne vi aldri bygd hus i det hele tatt.
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2002 #17 Skrevet 5. april 2002 Det kommer ikke bare an på dine svigerforeldre, men også på hvordan din partner er. Om han/hun løper hjem til sine foreldre hver gang dere har problemer, hvor mye svigerforldrene blir involvert osv. Noen slipper aldri skjørtekanten til mor.... Men det er jo også viktig å huske på at respekt skal gå begge veier! Mvh Mirabella
Gjest Gjest_ema_* Skrevet 1. mars 2010 #18 Skrevet 1. mars 2010 jeg skulle vurdere tilbudet for da sparer dere mye penger.
Gjesten Skrevet 1. mars 2010 #19 Skrevet 1. mars 2010 Det høres ikke ideelt ut må jeg si. Når du sier dere har råd til å kjøpe eget, så ville jeg nok satset på det.
Kjetil S. Skrevet 1. mars 2010 #20 Skrevet 1. mars 2010 Det er aldri lett å forutse hvordan dette eventuelt kan gå, men dersom svigers forventer en uendelig stor takknemlighet og alt det der så kan det jo gå riktig ille. Man har aldri noen garanti for noenting. Jeg ville nok ha betenkt meg kraftig, ikke minst fordi at tomta i seg selv ofte er veldig rimelig dersom dette er i et grisgrendt strøk...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå