Gå til innhold

Friterte aubergin-skiver


Susannah

Anbefalte innlegg

Nå har jeg smakt friterte aubergin-skiver 2 ganger på restaurant og det er så godt! De serveres helt flortynne og varme, med litt sirup over. Så spørsmålet nå er jo hvordan jeg kan lage dette selv?

De ser ut til å være dyppet i noe, jeg tenkte nesten på å prøve pannekakerøre, før de er stekt/fritert i olje. Men dere vet sikkert bedre! Hva kan gjøre for å få dette til like godt som på restaurant? Har aldri fritert noe, så trenger nøye forklaring.

Håper inderlig noen kan hjelpe, får nesten vann i munnen bare av å tenke på dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*dytte,dytte*

Har prøvd å søke altså, men finner det bare ikke! Vet at det er mange her inne som er så flinke til å lage mat, så kom gjerne med råd til hvordan du tror det kan gjøres selv om du ikke har en oppskrift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan prøve å strø salt over skivene og la dem ligge litt slik at de gir fra seg en del væske, skylle dem, vende dem i mel og steke dem i olivenolje. Det er kanskje ikke akkurat det du spør etter, men jeg synes at det er godt i hvertfall.

Endret av bada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppskrift - og siden jeg føler meg snill i formiddag, skal jeg skrive den inn. ;) Den er fra boken Casa Moro av Sam og Sam Clark, og jeg skriver en rask og forenklet norsk versjon.

Friterte aubergineskiver med honning

(6 pers)

3 store auberginer

havsalt

solsikkeolje til fritering

4 ss flytende honning

150 g kikertmel (gram flour, brukes feks i indisk mat)

1/2 ts natron

2 dl farris

evt 1 ss finhakket rosmarin

Skjær auberginene i skiver, salte dem og la dem renne av i dørslag i 20 min. Lag røren: bland farris i de tørre ingrediensene med ballongvisp. La svelle tildekket i kjøleskap i 20 min. Tørk godt av aubergineskivene. Varm opp oljen (minst 3 cm dybde) til 180 g, dypp aubergineskivene i røren, stek i små omganger til de er lyst brune på begge sider. La renne av på kjøkkenpapir, dryss på litt salt, server varme med honningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi spist og det falt absolutt i smak! Lurer på om de kanskje kunne vært litt sprøere, men øvelse gjør mester. Kommer garantert til å lage dem igjen - tusen takk, Piaf!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har vi spist og det falt absolutt i smak! Lurer på om de kanskje kunne vært litt sprøere, men øvelse gjør mester. Kommer garantert til å lage dem igjen - tusen takk, Piaf!

Det var hyggelig å høre. :) Kanskje jeg forsøker oppskriften selv også snart, jeg har nemlig en pakke kikertmel i skapet.

Kan jeg forresten spørre i hvilken sammenheng du har fått dette servert på restaurant - som forrett, tilbehør... ? I kokeboken der oppskriften står, skriver de nemlig at de serverer aubergineskivene som tilbehør til grillet lam (derav rosmarinen i røren), med honning på og det hele. Og det synes jeg høres litt rart ut... :forvirret:

Edit: På den annen side er jo både auberginer og kikerter klassiske i kombinasjon med lam, men kanskje det er den honningen som får meg til å stusse?

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var hyggelig å høre. :) Kanskje jeg forsøker oppskriften selv også snart, jeg har nemlig en pakke kikertmel i skapet.

Kan jeg forresten spørre i hvilken sammenheng du har fått dette servert på restaurant - som forrett, tilbehør... ? I kokeboken der oppskriften står, skriver de nemlig at de serverer aubergineskivene som tilbehør til grillet lam (derav rosmarinen i røren), med honning på og det hele. Og det synes jeg høres litt rart ut... :forvirret:

Edit: På den annen side er jo både auberginer og kikerter klassiske i kombinasjon med lam, men kanskje det er den honningen som får meg til å stusse?

Begge gangene jeg har fått det servert, har vært i Spania. Spansken min er ikke helt stødig, så den første gangen var på en tapasrestuarant og jeg bestilte det mer eller mindre på slump fordi jeg i allefall kjente til ordet "honning" i menyen :)

Den andre gangen var det som en forrett, vi fikk den helt overraskende "på huset" og ble veldig fonøyd. Så jeg synes egentlig det passer til mye forskjellig og absolutt som litt snacks/tapas. Jeg droppet forresten rosmarinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge gangene jeg har fått det servert, har vært i Spania. Spansken min er ikke helt stødig, så den første gangen var på en tapasrestuarant og jeg bestilte det mer eller mindre på slump fordi jeg i allefall kjente til ordet "honning" i menyen  :)

Da er det nok stor sjanse for at det er rett type oppskrift jeg fant ihvertfall - Moro er nemlig en restaurant i London med mat fra Spania og Midt-Østen, og denne oppskriften skal være spansk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok stor sjanse for at det er rett type oppskrift jeg fant ihvertfall - Moro er nemlig en restaurant i London med mat fra Spania og Midt-Østen, og denne oppskriften skal være spansk. :)

Ja, det smakte nesten helt likt som de jeg spiste på restaurant. Det eneste var kanskje som nevnt at de kunne vært litt sprøere, men det kan være hukommelsen som spiller meg et puss der. Gode var de i allefall. Og ganske enkle, disse kan jeg imponere med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...