Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2007 #1 Skrevet 24. mars 2007 Jeg har aldri vært hos gynekolog før, men tenkte å ta turen (er 20år). Har noen spm i den forbindelse, regner med at de fleste her vet mer enn meg om dette Hvordan tar man kontakt med gynekolog? Jeg har ikke fastlege her i fylket, hvordan gjør jeg da? Jeg slo opp gynekologer på gulesider.no og fikk opp noen der, kan jeg bare ringe og bestille time hvor som helst? Jeg har ikke en spesiell grunn til å gå, tenkte bare å sjekke om at er i orden egentlig. Finnes det en eller annen oversikt over gynekologer? De jeg fant på gulesider er alle menn og jeg vil gjerne ha en kvinnelig gynekolog Hvor mye koster en vanlig sjekk? Pleier det å være vanskelig å få time raskt? Er det noe spesielt man må "gjøre"? Dette er ikke akkurat noe jeg gleder meg til, har skikkelig angst for å ligge å sprike sånn, samt at jeg er livredd for at legen skal begynne å pirke med skarpe gjenstander der nede. Og at andre leger skal komme inn (tenker på den der asan reklamen, grøss). Så håper noen har beroligende ord der..
Malama Skrevet 24. mars 2007 #2 Skrevet 24. mars 2007 Om det ikke er noe spesielt er det ikke noe i veien for å bruke fastlegen til gynekologisk undersøkelse. Du har ikke din fastlege i fylket (antar du er student da, gitt in alder og den situasjonen. Du kan jo bytte fastlege, til en i studiebyen om du vil) Men poenget mitt er at du kan velge en helt vanlig, kvinneig om du vil, lege. Fastleger tar også inn ikke-liste-pasieter, men prioritert bak liste-pasienter, så søk på fastleger og finn en som ikke har evigmange liste-pasienter, så har du kanskje større sjangs for en snarlig time. Gynekologer er spesialsiter, med mindre du går privat (dyrere) må du somregel ha henvisning, og må således via en vanlig lege uansett, og for en slik "sjekk" trenger du ingen spesialist om du ikke føler for det da. Andre leger kommer IKKE inn (men du har rett til å ha en annen tilstede om du vil det da) og de priker ikke med SKARPE greier. Direkte behagelig er det ikke, men ikke farlig.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2007 #3 Skrevet 24. mars 2007 Takk for svar Det holder med vanlig lege altså? Der ser du hvor lite jeg vet.. Er det skikkelig unormalt å ringe en tilfeldig almennlege å bestille time sånn? Føler det er litt "ulovlig" og påtrengende nå som man skal ha fastlege. Er student ja, men jeg vil helst ikke bytte fastlege fordi jeg er veldig fornøyd med fastlegen min hjemme som jeg har hatt hele livet. Også skal jeg ikke hjem før i sommerferien og hadde håpet å få gjort et før det. Men hvis det er rart å bestille time hos "ukjent" lege kan jeg vel heller vente.
Leo Skrevet 24. mars 2007 #4 Skrevet 24. mars 2007 For å kunne bestille time hos en gynekolog med offentlig godkjenning må du ha henvisning enten fra fastlegen din eller en annen lege. Hos private gynekologer kan du ringe og bestille time uten henvisning, men da koster det desto mer. En vanlig sjekk koster ca. 400 kroner hos en gynekolog med offentlig godkjenning og en god del mer. Mener jeg har betalt ca. 1.000 kroner hos privat gynekolog, men det begynner å bli en stund siden. Hvis du bare skal ha en vanlig undersøkelse og ikke har noen spesielle problemer, er det vel strengt tatt ingen grunn til at du har behov for en gynekolog. En vanlig GU kan utføres av en hvilken som helst lege. Skulle det vise seg å være noe spesielt som bør undersøkes nærmere, hvilket det høyst sannsynlig ikke er, så vil jo uansett h*n henvise deg videre. Hvis du likevel vil gå til gynekolog, har som regel legen du får henvisningen fra en liste over aktuelle "kandidater" og normalt er deg vel 2 - 4 ukers ventetid på time. Selve undersøkelsen kan være ubehagelig, men ikke smertefull og det brukes selvfølgelig ingen spisse eller skarpe gjenstader. Forteller du at det er første gang vil også legen ta hensyn til dette og være ekstra forsiktig og forklare underveis. Ikke løper det folk ut og inn under undersøkelsen heller. Selv har jeg vært til et utall slike undersøkelser og jeg har aldri opplevd at noen har kommet inn.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2007 #5 Skrevet 25. mars 2007 Takk for svar og beroligende ord Og tru meg, det er heilt normalt å ringe fastlegen sin for ein celleprøve/underlivssjekk!! Eg jobbar på legekontor ← Joda det går greit, men jeg tenkte mer angående å ringe andre leger som ikke er min fastlege og spør om time, det blir kanskje litt rart? Får se om jeg får tør å ringe å mase på de lokale legene eller om jeg venter til i sommer når jeg reiser hjem. Har det med å utsette ting
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå